افزایش تعرفه خودروهای کلاس پایین و متوسط قابل قبول نیست

نیم‌کلاچ: حمیدگرمابی عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات خودرو در بخش خودروهای زیر ۲۰۰۰ سی‌سی قابل قبول نیست اظهار کرد: مجلس در مقابل افزایش تعرفه واردات خودروهای کلاس پایین و متوسط ایستادگی می‌کند.
به گزارش خبرنگار نیم‌کلاچ، اگر بخواهیم لیستی از مشکلات و مصائبی که گریبان‌گیر صنعت خودرو کشورمان را تهیه کنیم قطعا نظام تعرفه‌ به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات در صدر این این لیست خواهد بود.سال‌هاست این تعرفه‌ها وجود دارد و همواره بحث کاهش تدریجی آن با افزایش توان خودروسازان داخلی مطرح است. در این سال‌ها تعرفه‌ها همچنان برقرار بوده و قیمت ارز نیز از ۹۰۰ تومان سال ۸۸ به بیش از ۴ هزار تومان در سال جاری رسیده است. در همه این سال‌ها واردات خودرو با هر قیمت ارز و علی‌رغم کم و زیاد شدن تعداد خودروهای وارداتی، جریان داشته است. ضمن اینکه قرار بر این بوده تا با افزایش کیفی و توان خودروسازان داخلی و رسیدن به مرحله رقابتی، این تعرفه‌ها کمتر و کمتر شود اما حالا نه تنها دیگر کاهش تعرفه‌ای در کار نیست، ظاهرا قرار است این تعرفه‌ها تا سطح بیش از ۱۳۰درصد افزایش پیدا کند.
تعداد بسیار کم خودروهایی با حجم موتور تا ۱۵۰۰‌سی‌سی
در حال حاضر چند سطح تعرفه‌ای وجود دارد. در مورد خودروهای هیبریدی یک سطح تعرفه‌ای داریم و در مورد خودروهای بنزینی با حجم موتورهای مختلف سطح تعرفه‌ای متفاوتی داریم. خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی‌سی تعرفه ۴۵ درصدی را داریم. یعنی تعرفه ۴۰ به علاوه ۵ در این بخش وجود دارد. به نظر می‌رسد قرار است تعرفه خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد برسد. در این بخش تعداد کمی از خودروها را شاهد هستیم. خودروهایی مانند رنو کپچر و تویوتا سی‌اچ‌آر در این بخش قرار دارند.
دو برابر شدن قیمت بخش اصلی از بازار خودروهای وارداتی
نکته بسیار مهم در بحث افزایش تعرفه‌ها به بخش خودروهای خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی بازمی‌گردد. در این بخش شاهد حضور بیشترین مدل‌های خودرویی در بازار کشورمان هستیم. بسیاری از خودروهای وارداتی در این بخش قرار می‌گیرند. قرار است تعرفه این بخش نیز به ۹۵ درصد برسد. این به این معنی است که بخش قابل توجهی از خودروهای بازار با دو برابر شدن قیمت رو به رو می‌شوند. مساله‌ای که در حال حاضر و حتی پیش از اعمال تعرفه‌ها نیز شاهد آن بوده‌ایم.
چند رقمی شدن قیمت برخی از خودروها
همچنین در بخش موتورهای ۲۰۰۰هزار تا ۲۵۰۰ سی‌سی تعرفه ۵۵ به‌علاوه ۵ درصدی را داریم. این عدد قرار است تا ۱۳۰ درصد افزایش پیدا کند. در این بخش هم تعداد قابل توجهی از خودروها وجود دارد که در آینده قیمت‌هایی چند رقمی پیدا خواهند کرد. به عنوان مثال ب‌ام‌و ۷۳۰ با رشد قیمتی بسیار فزاینده از ۷۸۰میلیون تومان به بیش از ۱میلیارد تومان رسیده است. میلیاردهایی که دیگر جای میلیون را گرفته‌اند و برای عده‌ای رقمی معمولی به حساب می‌آید.
آزاد شدن واردات خودروهای لوکس با تعرفه ۱۵۰ درصدی
اما نکته جالب دیگر در خصوص بحث تعرفه‌های جدید، آزاد شدن واردات خودروهایی که پیش از این لوکس خوانده می‌شد است. واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰سی‌سی در چند سال گذشته ممنوع بود اما ظاهرا با توجه به تمایل وزیر صنعت به واردات خودروهای لوکس، قرار است خودروهای ۲۵۰۰تا ۳۵۰۰سی‌سی نیز با تعرفه‌ای بیش از ۱۵۰درصد وارد کشور شود.
با این شرایط نرخ تعرفه که مدت‌ها بود با آن بازی می‌شد و تا مدت‌ها خودروها با این میزان تعرفه وارد کشور می‌شدند و بازار در حوزه واردات به ثبات رسیده بود دچار تغییرات گسترده خواهد شد و بازار خودروهای وارداتی که در ماه‌های گذشته و مساله بسته بودن سایت ثبت‌سفارش دچار شوک قیمیتی شده بود با افزایش تعرفه جهش وحشتناکی خواهد داشت.
در همین زمینه عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص اینکه افزایش تعرفه‌ها باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسد یا خیر به روزنامه دنیای خودرو می‌‌گوید: در کمیسیون تبصره یک، مجلس این اختیار را به دولت داده است که می‌تواند بنا به شرایط تعرفه‌ها را تغییر بدهند.
برخورد مجلس با افزایش تعرفه خودروهای کلاس پایین و متوسط
حمیدگرمابی در ادامه در خصوص افزایش تعرفه‌ها در بخش خودروهای کلاس پایین‌تر می‌گوید: اگر تعرفه‌ها در بخش خودروهای کلاس پایین (خودروهای ۱۰۰۰تا ۱۵۰۰ سی‌سی) افزایش پیدا کرده باشد اقدامی‌ است که اصلا قابل قبول نیست.
وی می‌افزاید: در بخش خودروهای لوکس، چون قشر خاصی از این خودروها استفاده می‌کنند و تعداد کمی از این خودروها وارد کشور می‌شود مجلس مشکلی با افزایش تعرفه‌ها ندارد اما در بخش خودروهای کلاس پایین و متوسط اگر افزایش تعرفه داشته باشیم مجلس موضوع را پیگیری خواهد کرد.

استقبال از افزایش تعرفه خودروهای لوکس
این عضو کمیسیون صنعت مجلس با بیان اینکه مشکلی بابت افزایش تعرفه خودروهای لوکس نداریم اظهار کرد: در این بخش به دلیل تعداد کم خودروها مشکل خاصی وجود ندارد اما افزایش تعرفه در بخش خودروهای کلاس متوسط و پایین یعنی خودروهای زیر ۲۰۰۰ سی‌سی مشکل به‌وجود می‌آورد.
گرمابی می‌افزاید: اگر خودروهای کلاس متوسط با افزایش تعرفه روبه‌رو شوند، این مورد را در کمیسیون صنایع بررسی خواهیم کرد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا باید تعرفه‌ها افزایش پیدا کند و شائبه حمایت از خودروسازان خاص تا چقدر صحیح است گفت: قاعدتا دو هدف در این خصوص ممکن است وجود داشته باشد. یکی به منظور افزایش درآمد دولت و دیگری بحث حمایت از خودروسازان داخلی. در خصوص مورد دوم فکر نمی‌کنم دیگر نیازی به حمایت باشد. ما تا کنون به اندازه کافی حمایت کرده‌ایم.

مطلب پیشنهادی

    تعرفه واردات تایر سواری کاهش یافت اما مشکل کمبود لاستیک های رینگ ۱۳ و ۱۴ باقی ماند

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از خبرخودرو، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر …

دیدگاهی ثبت نشده است

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.