اگر ارز هست، اتوبوس و کامیون صفر وارد کنیم، نه ‌دست‌دوم!

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از اخبار خودرو: واردات اتوبوس و کامیون سنگین به‌صورت ‌دست‌دوم در مصوبات مجلس و برنامه توسعه هفتم دیده می‌شود. این در حالی است که تولیدکنندگان بسیاری در انتظار سفارش برای تولید اتوبوس و کامیون و کشنده و… هستند. با این‌حال، کشور به اتوبوس و به‌طور کلی زیرساخت حمل‌ونقل بسیاری احتیاج دارد. این در حالی است که مجلس و دولت به دنبال تخصیص ارز برای واردات خودروهایی است که بسیاری از کارشناسان نسبت به واردات آن هشدار داده‌اند. خیابان‌های کلان‌شهرها دیگر جایی برای ورود خودروهای بیشتر ندارند. هرسال خودروهای بیشتری تولید می‌شود، اما از آن سمت خودرویی از رده خارج نمی‌شود. به دلیل زیرساخت‌های ضعیف در حمل‌ونقل عمومی، بسیاری مجبورند برای تردد در شهر از خودروهای شخصی استفاده کنند. در این شرایط باید حمل‌ونقل عمومی توسعه داده شود. بنابراین به‌جای این‌که ارز کشور برای واردات برخی خودروها هزینه شود، بهتر است این ارز برای تولید اتوبوس مصرف شود. حتی اگر قرار است وارداتی انجام شود شود، بهتر است واردات اتوبوس، واگن و… در دستور کار قرار بگیرد.

نامه انجمن خودروسازان به رئیس مجلس

دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» درخصوص اولویت واردات خودرو اعلام کرد: «برخی نمایندگان مجلس سنگ واردات را به سینه می‌زنند. به اعتقاد من، واردات دست‌دوم‌ها که اصلا برای کشور درست نیست. چراکه این خودروها با مشکلات در بخش خدمات پس از فروش مواجه خواهند شد و سازمان استاندارد هم نمی‌تواند تمام این خودروها را تست و بررسی کند.»

احمد نعمت‌بخش در ادامه با اشاره به اقدامات‌ و نامه‌نگاری‌های این انجمن در واکنش به واردات خودروها اظهار کرد: «ما هم نامه‌ای در این زمینه به آقای قالیباف فرستادیم و اعلام کردیم واردات اتوبوس و کامیون‌های ۱۰سال کارکرد برای کشور مناسب نیست، چرا که مالکان آنها در خارج از کشور دو برابر سن این خودروها از آن‌ها کار کشیده‌اند.»

وی در ادامه افزود: «اگر پول واردات در کشور موجود است، بهتر است مدل‌های صفر وارد کشور شود. مدل‌های ‌دست‌دوم یا آلایندگی زیادی دارند یا مصرف سوخت بالا یا قطعات یدکی زیادی نیاز دارند.»

کاهش مصرف سوخت با توسعه حمل‌ونقل عمومی

نعمت‌بخش همچنین با اشاره به نیاز تولید داخل به ارز و عدم‌تخصیص ارز به تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد: «به نمایندگان مجلسی که به دنبال واردات هستند، باید گفت درحال‌حاضر ارز کافی نداریم تا در اختیار تولید داخل قرار دهیم، حالا چطور می‌خواهیم همین ارز اندک را به واردات اختصاص دهیم.»

وی ادامه داد: «حتی واردات به‌صورت ‌دست‌دوم هم نیازمند ارز زیادی است و این در حالی است که ارز مورد نیاز تولید تامین نمی‌شود تا کارگران بیکار نشوند.»

وی همچنین با وحشتناک‌ خواندن آمارهای مربوط به مصرف سوخت در کشور گفت: «مصرف بنزین در حال حاضر به روزانه ۱۲۰میلیون لیتر رسیده است و تنها حدود ۳۰درصد از این بنزین استاندارد است و مابقی آن یورو۴ و یورو۵ نیست.»

کاهش سهم اتوبوس و مترو از حمل‌ونقل به ۱۰درصد

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه با اشاره به کاهش چشمگیر سهم حمل‌ونقل داخلی در پی فرسودگی ناوگان عنوان کرد: «در سال ۱۳۸۶، سهم اتوبوس و مترو از کل حمل‌ونقل درون‌شهری ۲۵درصد بود و قرار بود در سال ۱۳۹۰ این سهم به ۵۰درصد برسد. اما در سال ۱۴۰۰ یعنی ۱۰سال بعد از این موعد، سهم آن‌ها از حمل‌ونقل عمومی به ۱۳درصد یعنی ۹ درصد مترو و ۴درصد اتوبوس شهری رسیده است.»

وی همچنین تصریح کرد: «نمایندگان به‌جای این‌که سنگ واردات سواری‌ها را به سینه بزنند، فکری به حال حمل‌ونقل عمومی کنند. این در حالی است که در کشور بنزین موردنیاز این خودروها وجود ندارد و کشور به پارکینگ تبدیل شده است.»

وی ادامه داد: «باید حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهند تا مردم مجبور به استفاده از خودروهای شخصی نشوند.» وی تصریح کرد:‌ «این وضعیت در ناوگان برون‌شهری بدتر هم می‌شود؛ در سال ۱۳۸۶ سهم حمل‌ونقل عمومی یعنی اتوبوس و قطار، ۴۱ درصد بود و قرار بود این رقم در سال ۱۳۹۰ به ۷۵ درصد برسد، اما در سال ۱۴۰۰ این سهم به ۷درصد کاهش یافته است.»

وی بیان کرد:‌ «اتوبوس‌های بین‌شهری فرسوده شده‌اند و نوسازی در این بخش انجام نشده است و همین مردم را مجبور به استفاده از خودروهای شخصی می‌کند. نمایندگان مجلس باید فکری به حال حمل‌ونقل عمومی کند.»

آمار بالای خودروهای فرسوده در کشور

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه با اشاره به بحران آلودگی هوا در کشور اظهار کرد: «متاسفانه در این کشور خودروهای فرسوده از رده خارج نشده است. این خودروها مصرف بنزین و آلایندگی بالایی دارند.»

وی با بیان این‌که دولت باید کمک کند تا این خودروها جایگزین شوند، گفت: «درخصوص تولید معیارهایی در قانون حمایت از صنعت خودرو تعریف شده است و مردم را به سمت استفاده از خودروهای کم‌مصرف تشویق می‌کنند تا به سمت کاهش مصرف سوخت برویم.»

وی بیان کرد: «تمام خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت برنامه‌هایی را در نظر دارند، اما مصرف ۱۲۰میلیون لیتر به خودروهای فرسوده برمی‌گردد که به‌شدت آلایندگی دارند و مصرف آن‌ها بسیار بالاست.»

مطلب پیشنهادی

فراخوان استخدام: سازمان راهداری به دنبال ۱۰ هزار راننده

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز،سازمان راهداری و حمل و …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.