تویوتا rav4 در برابر سانتافه

کیفیت بهتر تویوتا راو۴ یا آپشن بیشتر هیوندای سانتافه

کیفیت بهتر تویوتا راو۴ یا آپشن بیشتر هیوندای سانتافه

حمید محمدی: بازار خودروهای شاسی‌بلند یا SUVها در کشورمان در حال حاضر با توجه به کراس اوورهای متعددی که وجود دارد، بازار رقابتی و البته با طیف گستردهی است که انتخاب خرید یک خودروی شاسی بلند را کمی دشوار می‌سازد. اگر در اولویت اول خرید به کیفیت قطعات و متریال و استهلاک‌ پایین و هزینه نگهداری‌های کم اهمیت دهید به جرات می‌توان گفت خودروهای کراس اوور شاسی بلند ژاپنی حرف‌های زیادی در این زمینه برای گفتن دارند و خوشبختانه با همین چند پارامتر اصلی تاکنون موفق بوده‌اند. اما در اولویت‌های بعدی اگر به آپشن‌های بیشتر و طراحی زیباتر اهمیت می‌دهید خودروهای کره‌ای در این دو پارامتر موفق بوده‌اند به‌طوری که با آپشن‌های متعددی که ارائه می‌دهند توانسته‌اند بازار خودرویی حاشیه خلیج فارس را به خود اختصاص دهند. همان طور که می‌دانیم خودروهای شاسی‌بلند کراس اوور اغلب در کلاس اقتصادی قرار می‌گیرند و در این کلاس از خودروها دو برند آسیایی یکی تویوتا و دیگری هیوندای به دلیل خودروهای باکیفیت و طراحی زیبا و البته جدید توانسته‌اند نسبت به دیگر برندها در بازار داخلی کشورمان حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند. حال به بررسی دو خودرو تویوتا راو۴ و هیوندای سانتافه می‌پردازیم.

طراحی خارجی

تویوتا راو۴  از نظر طراحی تا سال ۲۰۱۳ خیلی موفق نبود و دلیل آن هم طراحی یکنواخت و استایل ساده‌ای بود که راو۴ داشت. اما از سال ۲۰۱۳ طراحان کمپانی تویوتا این خودرو را دستخوش تغییرات قرار دادند، طراحی جدید راو۴ سبب شد این خودرو نا موفق در راستای طراحی را به یک خودروی کراس اوور موفق بدل کند. طراحی جدید این خودرو با توجه به چراغ‌های کشیده و جلوپنجره جدید و خطوط برجسته روی کاپوت و بدنه که در امتداد خط روی بدنه چراغ‌های کشیده جدید عقب قرار گرفته که استایل خوش فرم و ظاهری زیبا و اسپرت به خودرو می‌دهد. چراغ‌های کشیده راو۴ که ترند کمپانی تویوتا است سبب شده تا در نسخه فیس لیفت آن شاهد یک طراحی مشابه خودروهای کانسپت باشیم. البته در نسخه فیس لیفت شاهد ظاهری مشابه کرولا هستیم که با توجه به جمع‌وجورتر شدن چراغ‌های جلو و هواکش‌ زیر چراغ‌ها و حجم روی گلگیرهای جلو به چاشنی اسپرت‌تر شدن راو۴ در نسخه فیس لیفت افزوده است. اما طراحی خارجی هیوندای سانتافه نسل سوم با نسل‌های قبلی‌اش تفاوت‌های بسیاری دارد به‌طوری که در نسل دوم این خودرو شاهد استایلی ساده و نچندان جذاب هستیم. نسل سوم سانتافه را که با کد DM می‌شناسند به دلیل طراحی جدیدش که با چراغ‌های نسبتا کشیده و جلوپنجره جدید ذوزنقه‌ای مانند و خط‌های روی کاپوت کاراکتر خاصی را برای این خودروی کراس اوور سایز متوسط ایجاد کرده است. خط روی بدنه که از زیر آینه جلو شروع شده و امتداد آن به چراغ عقب رسیده ظاهری زیبا و البته متفاوتی را برای این خودرو ایجاد کرده است. در طراحی عقب سانتافه به دلیل چراغ‌های کشیده جدید و فرم خاص عقب خودرو و خط میانی چراغ‌های عقب و اگزوزهای دوبل سبب اسپرت‌تر و جوان پسندتر شدن این خودرو شده است. در نسخه فیس لیفت سانتافه تنها تفاوتی محسوسی که مشاهده می‌شود در بروز شدن چرغ‌های عقب و جلو خودرو است که کمی ظاهر این خودرو را زیباتر ساخته است. اما برخلاف سانتافه، راو۴ در نسخه فیس لیفت مورد دستخوش بسیاری قرار گرفته و استایل جدیدتر و ظاهر متفاوت‌تری نسبت به نسخه اولد فیس دارد.

طراحی داخلی

زمانی‌که وارد کابین تویوتا راو۴ می‌شویم فضای داخلی مانند خودروهای اقتصادی است اما با این تفاوت که با توجه به طراحی غربیلک فرمان و هواکش‌های سیستم تهویه مطبوع و دسته دنده و پنل کیلومترشمار حس خودروی سدان اسپرت را به راننده القا می‌کند. در نسخه فیس لیفت آن تنها رنگ تریم داخلی و پنل کیلومترشمار مورد تغییرات قرار گرفته است. متریال بکار رفته در داشبورد و قطعات داشبورد نرم و با کیفیت بوده که این موضوع یکی از ویژگی‌های منحصربه فرد تویوتا نسبت به سانتافه است. طراحی داخلی هیوندای سانتافه با توجه به هواکش‌های جدید سیستم تهویه مطبوع و طراحی فلکه فرمان جمع‌وجور و پنل کیلومترشمار و طراحی و قرارگیری دسته دنده و طراحی داشبورد و چیدمان قطعات داشبورد حس یک خودروی نیم لوکس را به راننده و سرنشینان القا می‌کند. طراحان داخلی هیوندای برای جلوه بهتر نمای داخلی از سقف پانوراما استفاده شده است.

پیشرانه

تویوتا راو۴ دارای پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ به حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی است. این موتور با توجه به تکنولوژی بالا در سیستم سوخت رسانی، طراحی ایده‌آل پیستون و تایمینگ سوپاپ‌ها که همان سیستم Dual VVT-i است می تواند حداکثر ۱۷۷ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر ۲۳۳ نیوتن‌متر گشتاور را در ۴۱۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. کیفیت قطعات پیشرانه راو۴ به نسبت هیوندای سانتافه بالاتر است و به لطف متریال باکیفیت و تکنولوژی بالاتر از استهلاک و خرابی کمتری نسبت به پیشرانه سانتافته برخوردار است. نکته‌ای حائز اهمیت است راو۴ دارای پیشرانه‌ای است که اگر در دورهای بالا قرار گیرد و به اصطلاح به آن فشار وارد شود قطعات مکانیکی آن دیرتر مستهلک می‌شود. اما آمارهای مراجعه به نمایندگی‌های مجاز نشان داده که پیشرانه محصولات هیوندای باب تحمل فشار و تنش بیش از حد را ندارد و سریع قطعات مکانیکی آن مستهلک می‌شود. قلب تپنده سانتافه یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲۴۰۰ سی‌سی است که با کمک سیستم سوپاپ متغیر CVVT و نحوه پاشش سوخت مستقیم سر پیستون‌ها یا همان سیستم GDI می‌تواند ۱۸۵ اسب بخار قدرت را در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۴۱ نیوتن‌متر را در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ایجاد می‌کند. شاید سوالی پیش آید که راو۴ با حجم موتور بیشتر چرا قدرت کمتری نسبت به سانتافه تولید می‌کند؟ در پاسخ باید گفت که هیوندای سانتافه از سیستم پاشش سوخت مستقیم بهره‌مند است. چنین قدرت مناسبی را باید مدیون تکنولوژی بالایی سیستم سوخت رسانی آن دانست. شاید کیفیت قطعات پیشرانه سانتافه در قیاس با راو۴ در سطح پایین‌تری قرار گیرد اما باید بدانید که سانتافه در میان دیگر محصولات کمپانی هیوندای در سطح بالاتری قرار دارد.

انتقال قدرت و هندلینگ

سیستم انتقال قدرتی که مهندسان تویوتا برای راو۴ در نظر گرفته‌اند یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک است که مانند پیشرانه از نظر کیفیت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یکی از نکات مثبت این گیربکس تعویض نرم و به موقع دنده و نداشتن کوبش است که قدرت موتور را به چهار چرخ منتقل می‎‌کند. به دلیل کیفیت بالا و تکنولوژی بروز از استهلاک و خرابی پایین‌تری برخوردار است که نسبت به سانتافه در جایگاه بالاتری قرار دارد. گیربکسی که با مولد قدرت یا موتور سانتافه کوپل شده است یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک است که کیفیت مناسبی در سطح خود دارد و قدرت ۱۸۵ اسب بخاری را به چهار چرخ انتقال می‌دهد. سواری سانتافه نرم بوده اما در سطح پایین‌تری از راو۴ قرار دارد و هندلینگ بهتری نسبت به راو۴ دارد.

ایمنی

زمانی که صحبت از ایمنی می‌شود قاعدتا تویوتا حرف‌های بسیاری در این زمینه برای گفتن دارد. اما چند سالی است که با توجه به طراحی‌های جدید محصولات هیوندای، این کمپانی نیز در رنکینگ ایمنی قرار گیرد. تویوتا راو۴ از نظر طراحی شاسی و بدنه از شاسی انعطاف پذیر و مستحکمی برخودار است که با توجه به طراحی سازه شاسی و متریال بکار رفته در آن سبب می‌شود تا کمترین نیرو وارد کابین شود تا ایمنی سرنشینان را افزایش دهد. بطور استاندارد راو۴ دارای ۶ ایربگ است، ایربگ‌‌های مورد استفاده در محصولات کمپانی تویوتا از عملکرد سریع برخورداراند که زمان بازشدن عملکرد مناسبی داشته است. همچنین هیوندای سانتافه از شاسی با انعطاف پذیری بالایی بهره‌مند است. مهندسان هیوندای برای افزایش ایمنی این کراس اوور از پنل‌های آلومنییومی در جلو و عقب و سازه‌ای با آلیاژ آلومنییوم طراحی کرده‌اند تا بیشترین نیرو و تنش را هنگام تصادف به خود جذب کند. استاندارد ایمنی هیوندای برای سانتافه در نظر گرفتن ۶ ایربگ برای سرنشینان و راننده است که سبب افزایش ایمنی آن‌ها می‌شود. جالب است بدانید که سانتافه در سال ۲۰۱۶ به دلیل عملکرد مناسب شاسی و سازه آن توانست عنوان ایمن‌ترین کراس اوور در بازار ایالات متحده امریکا را به خود اختصاص دهد.

آپشن و امکانات دیگر

شاید بتوان گفت که سانتافه تنها در آپشن در سطح بالاتری از راو۴ قرار دارد. اما تویوتا راو۴ دارای آپشن‌های مانند: سیستم ترمز ضدقفلABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمزEBD، سیستم افزایش دهنده قدرت در ترمزگیری BAS، سیستم کنترل پایداری خودرو VSC، سیستم کنترل لغزش خودرو بر روی سطوح لغزنده TRC، سیستم تثبت کننده سرعت خودرو (کروز کنترل)، سیستم هوشمند ورود بدون کلید، سیستم کنترل اتوماتیک سرعت در سرپایینی DAC، سنسور پارک، سیستم فرمان برقیEPS، فرمان تلسکوپی و قابل تنظیم، آینه الکتروکرومیک و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت دوگانه دما برای سرنشینان جلو و تنظیم ارتفاع صندلی راننده است. همچنین هیوندای سانتافه دارای آپشن‌های رفاهی و ایمنی موارد بالا است بعلاوه سقف پانوراما که راو۴ فاقد این آپشن است.

نتیجه‌گیری

اگر به خودروی شاسی بلند اسپرتی که تا چندهزار کلیومتر بدون هیچ استهلاکی باشد و هزینه تعمیر نداشته باشد و از ایمنی بالا، کیفیت قطعات بالا، استهلاک پایین‌تر، شتاب بهتر، سواری نرم‌تر و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد اهمیت می‌دهید تویوتا راو۴ گزینه بهتری برای خرید یک خودروی شاسی بلند خواهد بود. اما اگر به طراحی اسپرت و زیباتر، قدرت بیشتر، آپشن‌های بیشتر و خدمات پس از فروش مناسب اهمیت می‌دهید، هیوندای سانتافه گزینه مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

جدول مختصات فنی

مشخصات فنی تویوتا راو۴ مدل ۲۰۱۷ هیوندای سانتافه ۲۰۱۷
پیشرانه ۴ سیلندر خطی-۱۶ سوپاپ ۴ سیلندر خطی-۱۶ سوپاپ
حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی ۲۴۰۰ سی سی
حداکثر قدرت ۱۷۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۸۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۳۳ نیوتن متر در ۴۱۰۰ دور در دقیقه ۲۴۱ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
سیستم انتقال قدرت ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹.۳ ثانیه ۱۰.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
فاصله بین دو محور ۲۶۶۰ میلیمتر ۲۷۰۰ میلیمتر
قیمت ۲۳۳-۲۵۸ میلیون تومان ۲۳۵-۲۴۴ میلیون تومان

مطلب پیشنهادی

هوندا HRV

جزئیات اصلاحات هوندا HR_V

جزئیات اصلاحات هوندا HR_V نیم کلاچ:هوندا قیمت و جزئیات شاسی بلند HR-V اصلاح شده خود …

دیدگاهی ثبت نشده است

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.