رشد ۴۸درصدی تولید کامیونت، کامیون و کِشنده در بخش خصوصی‌

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از اخبار خودرو:طبق آنچه هر ماه ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌شود، در پایان آذرماه نیز وضعیت تولید ۹ماهه خودروسازان بخش خصوصی و دولتی از سوی این وزارتخانه منتشر شده است.

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۹۸۹هزار و ۹۱۳ دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که نسبت‌به ۸۷۷هزار و ۶۱۲ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته ۱۳درصد فزونی یافته است.

بر این اساس خودروسازان بخش دولتی با سهم ۷۷.۵درصدی از تولید خودرو در کشور توانسته‌اند در این ۹ماه، ۷۶۶هزار و ۴۷۰ دستگاه انواع خودرو را تولید کنند که با رشد ۲.۸ درصدی نسبت‌به آمار ۷۴۵هزار و ۳۹۴ دستگاهی در سال گذشته همراه بوده‌اند.

سهم بخش خصوصی نیز ۲۲.۵ درصد از تولید خودرو در کشور بوده و توانسته‌اند رقم ۲۳۳هزار و ۴۵۰ دستگاهی را به ثبت برسانند؛ رقمی که در مقایسه با مدت آمار تولید ۱۳۲هزار و ۲۱۸ هزار دستگاهی که در مدت مشابه قبل اتفاق افتاده، رشد ۶۹ درصدی تیراژ تولید در میان خصوصی‌ها را رقم زده است.

روند صعودی تولید ون در میان دولتی‌ها

در میان تجاری‌ها بیشترین آمار تولید مربوط به وانت‌هاست؛ در ۹ماه سال جاری خودروسازان بخش خصوصی موفق به تولید ۲۴هزار و ۶۷۸ هزار دستگاه وانت شده‌اند که در مقایسه با آمار ۱۸هزار و ۵۲ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۳ درصدی را به ثبت رسانده‌ است.

دولتی‌ها نیز با رشد ۳۷ درصدی تولید وانت از ۷۰هزار و ۲۱۶ دستگاه در ۹ماه سال ۱۴۰۱ را به ۹۶هزار و ۱۶۱ دستگاه در سال جاری رسانده‌اند. در این میان تولید ون‌ها نیز به عنوان تجاری‌های سبک مسافری، در بخش دولتی با رشد و در بخش خصوصی با افت همراه بوده است.

براساس آمارهای منتشر شده در میان دولتی تنها ایران‌خودرو ۲هزار و ۲۰۷ دستگاه ون به تولید رسانده که در مقایسه با آمار یک‌هزار و ۵۷۱ دستگاهی ۹ماهه ۱۴۰۱، رشد ۴۰درصدی را شاهد بوده، این در حالی است که بخش خصوصی برخلاف دولتی‌ها با افت تولید در خصوص ون‌ها همراه بوده است. افت ۶۵درصدی در این بخش، تولید خصوصی‌ها را از ۹۴۶ دستگاه در ۹ماهه ۱۴۰۱ به ۳۳۵ دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسانده است.

وزنه سنگین‌ خصوصی‌ها در تولید باری‌ها

وضعیت تولید باری‌های سنگین اما برخلاف ون‌ها در بخش خصوصی وزنه سنگیـــن‌تری را به خود اختصاص داده است. تولید کامیونت، کامیون و کشنده در بخش خصوصی در ۹ماه سال جاری با رشد ۴۸درصدی همراه بوده و از تولید ۱۲هزار و ۱۹۹ دستگاه سال گذشته به ۱۷هزار و ۹۹۵ دستگاه در سال جاری رسیده است.

با این حال اما تولیدکنندگان بخش دولتی در این میان، اقبال چندانی نداشته‌اند؛ تولید باری‌های سنگین از جمله کامیون، کامیون و کشنده در میان این خودروسازان با کاهش ۹ درصدی همراه شده است؛ بر این اساس تولید خودروهای سنگین از ۱۰هزار و ۸۹۰ دستگاه به ۹هزار و ۸۹۷ دستگاه رسیده است.

وضعیت بحرانی در تولید تجاری‌های مسافری

در بخش مسافری‌ها اما اوضاع تعریف چندانی ندارد و آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند، تولید مسافری‌های سنگین و نیمه‌سنگین در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. تولید مینی‌بوس در میان دولتی‌ها در ۹ماه سال جاری صفر بوده است؛ هرچند که سال گذشت نیز این خودروسازان تنها موفق به تولید یک دستگاه مینی‌بوس شده بودند.

آمارها اما نشان از آن دارند که تولید مینی‌بوس‌ها تنها هرچند با افت تولید، اما تنها توسط بخش خصوصی انجام شده است.

تولید مینی‌بوس در این بخش از ۷۶۵هزار دستگاه در سال گذشته به ۶۱۲ دستگاه رسیده است. در بخش مسافری‌های سنگین نیز بخش خصوصی با افت ۳۲ درصدی همراه شد و تولید خود را از ۴۹۰ دستگاه به ۳۳۱ دستگاه رساند.

در میان دولتی‌ها نیز تنها ایران‌خودرو ۳۵۲ دستگاه اتوبوس تولید کرد که در مقایسه با رقم ۵۰۶ دستگاهی سال گذشته، افت ۳۰درصدی را نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

فراخوان استخدام: سازمان راهداری به دنبال ۱۰ هزار راننده

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز،سازمان راهداری و حمل و …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.