سفارش‌گذاری داخلی و خارجی شهرداری‌ها برای الکتروباس‌ها

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از اخبار خودرو: حمل‌ونقل عمومی مسافری در سراسر دنیا به‌دلیل مزایای بیشماری که دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو دولت‌ها همواره درصدد هستند این بخش از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به‌طور خاص به‌روزرسانی کنند و از مدل‌های جدید بهره بگیرند. ازجمله مزایای حمل‌ونقل عمومی می‌توان به کاهش آلودگی و کاهش مصرف سوخت و تنظیم ترافیک شهری و بین‌شهری اشاره کرد که هزینه‌ دولت‌ها را نیز کاهش می‌دهد. با این‌حال، در کشور طی سال‌های اخیر اقدامات درخوری درخصوص نوسازی ناوگان داخلی انجام نشده و همچنان ناوگان شهری کشور با کمبود خودرو مواجه است و همان خودروهای فعال در ناوگان نیز از فرسودگی بی‌شمار رنج می‌برند. گرچه در ماه‌های اخیر صحبت‌های بسیاری درخصوص نوسازی ناوگان مسافری، آن‌هم با مدل‌های الکتریکی مطرح شده است، اما باید دید تا چه اندازه این راهکار می‌تواند گره از کار حمل‌ونقل مسافری بردارد.

در تازه‌ترین اظهارنظر رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده است که در سال آینده صاحب اتوبوس برقی می‌شویم و معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی نیز از مجوز واردات ۵هزار دستگاه اتوبوس خبر داده است.

سهم ۶۰درصدی خودروهای دیزلی در آلودگی‌ هوای کلانشهرها

صحبت از واردات اتوبوس‌های برقی به ناوگان داخلی کشور چه از طریق واردات و چه از طریق تولید داخل در شرایطی مطرح می‌شود که آلایندگی‌ها به بیشترین حد ممکن خود در سال‌های اخیر رسیده و رکوردشکنی کرده است. این در حالی است که آلایندگی ناشی از خودروهای فرسوده احتراق‌داخلی، یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای کلانشهرها مطرح می‌شود.

به گفته عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، بر اساس آمارهای جهانی؛ ۶۰ درصد آلودگی هوا در کلانشهرها ناشی از آلایندگی خودروهای دیزلی است. به همین دلیل کشورهایی که در صدر آلوده‌ترین کشورهای جهان قرار دارند، توانسته‌اند با استفاده از ظرفیت‌های برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی که از وظایف شهرداری‌هاست، گام‌های موثری در این زمینه بردارند.

ابوالفضل ابوترابی افزود: «باتوجه به مصوباتی همچون قانون واردات خودروهای برقی و قانون هوای پاک در کشور، لازم است همه دستگاه‌ها ازجمله شهرداری‌ها که تکلیف آن‌ها در قانون هوای پاک نیز احصا شده است، با عمل به قوانین مربوطه به کاهش آلودگی هوا در کشور کمک کنند که خوشبختانه شهرداری تهران به عنوان مصرف‌کننده عمده ون و اتوبوس‌های برقی اخیرا قراردادی را برای واردات ۷۹۰ واگن برقی امضا کرده است.»

سال آینده صاحب اتوبوس برقی می‌شویم

با آن‌که کلانشهرهای کشور بیش از همیشه نیاز به نوسازی ناوگان و ورود مدل‌های برقی و تجهیز به زیرساخت‌های الکتروباس‌ها دارند، اما رئیس شورای شهر تهران روز گذشته در خصوص ورود اتوبوس‌های برقی اظهار کرد: «قرارداد هرچه مقرر شده که در داخل تولید شود، منعقد و کار آغاز شده است؛ اما فکر نمی‌کنم امسال چیزی تحویل داده شود و ما سال آینده صاحب اتوبوس‌های برقی خواهیم شد.»

مهدی چمران عنوان کرد: «۱۰۰۰ دستگاه به‌صورت برقی و ۱۰۰۰ دستگاه به‌صورت دیزل مقرر شده است که وارد شود. البته وزیر صنعت، معدن و تجارت اصرار بر برقی بودن همه دستگاه‌های وارداتی دارد که ما هم استقبال کردیم اما نمی‌دانم به‌صورت دقیق زمان ورود آن‌ها چه زمانی خواهد بود.»

اتوبوس‌های برقی داخلی به کرج نرسید

در حالی خبرها حاکی از اصرار وزارت صمت و شورای شهر بر تولید و واردات اتوبوس‌های برقی دارد که پیش از این کرج به‌عنوان نخستین خریدار الکتروباس‌های تولید داخل معرفی شد. اما حالا عضو شورای اسلامی شهر کرج اعلام کرده است که خرید و ورود این اتوبوس‌ها به کرج، به صلاح مردم نیست و دلیل آن را نبود زیرساخت‌های لازم در این شهر اعلام کرده است.

علی قاسم‌پور هفته گذشته گفت: «براساس این قرارداد، هفته اول آذر ماه باید ۲۰ دستگاه اتوبوس برقی به شهرداری کرج تحویل داده می‌شد، اما اکنون حدود یک ماه از آن موعد گذشته و خبری از این اتوبوس‌ها نیست.»

وی ادامه داد: «همچنین قرار بود در مرحله دوم ۲۰ دستگاه اتوبوس نیز در هفته اول دی‌ماه تحویل شوند، اما هنوز این اتوبوس‌ها تحویل و وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر نشده‌اند.»

وی درخصوص مشکلات دیگر این طرح افزود: «قرار بود هزینه خرید این اتوبوس‌ها از اوراق مشارکت پرداخت شود. خرید این اتوبوس‌ها در حالی صورت گرفت که هیچ تحقیقی درخصوص زیرساخت‌های آن و محل شارژ و سایر مسائل مربوطه انجام نشد. اما بر فرض ورود این دستگاه‌ها، آن‌ها باید روزی ۱۲کیلومتر پیمایش کنند و در جاده ملارد شارژ شوند.»

وی همچنین گفت: «ما با پول مردم، هزینه دو اتوبوس را پرداخت کرده و یک اتوبوس خریداری کرده‌ایم. به نظرم این اقدام به صرفه و صلاح مردم نیست.»

مطلب پیشنهادی

فراخوان استخدام: سازمان راهداری به دنبال ۱۰ هزار راننده

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز،سازمان راهداری و حمل و …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.