اتوبوس ولوو تیپ 3

آبروریز ولوو

آبرو ریز ولوو

سید جواد قائم مقامی:قبلا اتوبوس ولوو تیپ ۳معروف به MK را از دیدگاه تعمیرکاران مختلف مورد بازبینی قرار دادیم و به مزایا و معایب آن پرداختیم و قرار شد تا رانندگی با این اتوبوس را هم تجربه کنیم.علیرغم اینکه پدر بنده بیماراست ومشغول به مراقبت از ایشان هستم پس ازچهارماه فاصله ازفعالیت و نوشتن درهفته نامه،با اصرار مدیر مسئول محترم به مناسبت نهمین سالگرد هفته نامه به سراغ MK آمدیم تا با قابلیتهای سواری آن از نزدیک آشنا شویم. هوا ابری بود و دوست داشتیم انجام تست را در هوای بارانی انجام دهیم ولی از باران خبری نشد و در جاده خشک به انجام آزمایش پرداختم.

فرصت زیادی نداشتم مجبوربودم سفرکوتاهی با اتوبوس ولوو تیپ ۳ داشته داشتم.با راننده اتوبوس که یکی از اقوام نزدیک بنده بود هماهنگ کردم و در ساعت ۱۰ شب سوار اتوبوس شدم.اتوبوس که سرویس کارکنان ذوب آهن بود،پنجاه کیلومتر در شهروصد کیلومتر درجاده بیشتر میزبان ما نبود.

اتوبوس مورد آزمایش با ۱۷۴۰۰۰۰کیلومتر کارکرد و مدل ۱۳۸۷ در تمام مدت عمر خود حسابی جاده ها را پیموده بود و خسته به نظر میرسید.از طرفی بدنیست که ببینیم پس از شش سال کار متمادی چه بر سر MK آمده است و از طرفی هم آنپنان که باید و شاید نمی تواند قابلیتهای خود را مانند زمان صفر کیلومتر بودن نشان دهد.

ظاهر MK

دماغه تیزواطاق ظاهرا چهارگوش ظاهر MK را زیاد دوست داشتنی جلوه نمی دهد و خسته کننده است. اتوبوسی که در اواخر سال ۱۳۸۶ وارد بازار کشور شد.مالکان اصفهانی از جمله مالکانی هستند که از بهترین و اولین محصولات جدید حمل ونقل در حیطه بار و مسافر بزودی استقبال می کنند و به زودی هم آنها را مدلهای جدیدتر جایگزین می کنند.MK از جمله محصولاتی بود که در تعداد بالا توسط مالکان اصفهانی خریداری شد و زود هم از چرخه فعالیت در مسیرهای بلند وحتی اصفهان به تهران برکنار شد. اکنون درصد بالائی از MKها در شرکتهای دوب آهن و مجتمع فولاد مبارکه مشغول به کار هستند و در مسیرهای بین شهری تردد نمی کنند.حال چرا؟

 

 

موتورغده سرطانی MK

موتور ۷ لیتری ۲۸۵ اسب بخاری در جاجای آن نشان دوئیتس ماگیروس را با خود به یدک می کشد ظاهرا این موتور سفارش ولوو به دوئیتس بوده است.سیستم سوخت رسانی COMMON RAIL از خصوصیات این موتورِ آلمانیِ سوئدی سوار است.هیچ گونه وجه تشابهی در صدای موتور این گونه اتوبوس با برند ولوو با دیگر ساخته های ولوو نمی توان یافت.موتوری با میل سوپاپ و سوزنهای چند میلیونی که در هنگام خرابی و تعمیرباعث می شود که مالک سکته ای خفیف بکند(بزند).فیلترهای روغن و گازوئیل آن باید درهنگام تعویض همه از نوع اورجینال تهیه و تعویض گردند وگرنه درجلوی چشمان راننده مابین دورشمار و کیلومترشمارERROR ظاهر شده و امکان دارد که موتور به سختی روشن شود یا اصلا روشن نشود.

بررسی داخل سالن و رانندگی با MK

اتوبوس مدل ۱۳۸۷ از اولین سریهایMK بود که داشبورد آن با گونه های جدیدتر متفاوت است.در هنگام ورود به اتوبوس در نگاه اول اهرم بلند تعویض دنده از جمله چیزهایی است که حس بدی را منتقل می کند.پس اتوبوسی که سال ۲۰۰۷ وارد بازارمی شود با اتوبوس بی ۷ی که در سال ۱۹۹۶ وارد بازار شد چه فرقی می کند؟ فقط ظاهرآن؟یا فقط هزینه های گزاف آن؟نشانگر دورتوربوشارژ،کیلومترشمار،دورسنج و غربیلک فرمان همه مانند بی ۹ و اف اچ هستند.سقف MK  در ظاهرهمانند سقف تی ایکس از استحکام و بی صدائی حکایت می کند. سقف MK همانند دیگر برادران خود از استحکام خوبی برخوردار است .با توجه به کارکرد بالا و مستهلک شدن این اتوبوس، در طول مسیردر صندلیهای مختلف اتوبوس نشستم ولی سر و صدای آزار دهنده ای به گوش نرسید.کولر MK کولر SNOWSTORM است.همان کولری روی ولوو بی ۷ تیپ ۲ کار می کند.با این تفاوت که کولر MK به علت عایق بندی خوب سقف به مراتب بهتر از کولر تیپ ۲ سالن را خنک می کند.

در ابتدای حرکت با دنده یک صدای نچندان دلچسب موتورگوش را آزار می دهد وبا تعویض دنده و سرعت گرفتن اتوبوس صدا همچنان ادامه دارد ودلنشین نیست.در حین تعویض دنده به علت سیمی بودن اهرم تعویض دنده تا سر گیربکس،دورموتور دچارافت خفیفی می شود.علت این امر به خاطر سفت بودن اهرم تعویض دنده وزمان بر بودن تعویض دنده است.آن هم با یک موتور ۲۸۵ اسب بخاری که توان کافی برای به حرکت در آوردن اتوبوس در سینه کشهای طولانی و تیز را ندارد.

بنده بر این باور هستم که راننده نقش اساسی درراندمان کاری هر خودروئی دارد.استفاده به جا و به موقع از دنده مناسب،کم کردن سرعت یا رد دادن خودرودرهنگام مواجه شدن با  و دست اندازها از عوامل مهم وتاثیرگذار درکیفیت رانندگی و عمر خودروهستند. راننده محترم اتوبوس که از نزدیکان بنده بود شهرت خاصی از نظر دست فرمان راتتدگی خصوصا با اتوبوس دارد.درطزل مسیر زمانی که تقریبا از شهر خارج شدیم،راننده اتوبوس را در دنده آخر یعنی دنده شش قرار داد در حالیکه جاده کم کم رو به شیب ملایم سیر میکرد.نشانگر دور توربوشارژدر آخرین وضعیت خود قرارگرفت و توربوشارژنهایت فشار را تحمل می کرد.با پیمودن مسیر شیب جاده بیشتر و بیشتر شد و نشانگردور توربوشارژهمچنان         در محدوده خطر قرار داشت ودور موتور هم به مرور افت می کرد تا جائی که دور موتور به ۱۵۰۰ دور در دقیقه رسید وراننده مجبور شد که دنده را تعویض نماید در حالیکه با توجه به قدرت،شتاب و کشش اتوبوسی که راننده هرروز با آن رانندگی میکند،باید قبل از رسیدن دور موتوربه ۱۵۰۰ دور در دقیقه  و نیاز موتور به دنده،راننده با شل کردن پدال گاز و کم کردن سرعت زودتر دنده را سنگین تر می کرد.البته چنین دیدگاه یا باوری برای همه ماشینها و در همه شرایط صدق نمی کند ولی برای MK با موتور نچندان پرقدرتش چرا.بارها مشاهده شده است که در چنین شرایطی حتی راننده از کروز کنترل هم استفاده می کند و فشار بیشتری به موتور وارد می کند.درضعیف بودن موتورMK  بر روی این اطاق از سری R8700 شکی نیست .قیمت سرسام آور قطعات آن را نمی توان کتمان کرد ولی راتتدگی نکردن صحیح با MK را هم باید درنظر داشت.کیفیت سواری MK  را با ولوو تی ایکس نمی توان مقایسه کرد ولی در جایگاه خود از زیر بندی خوب و مستحکمی برخوردار است و قابل قبول است.در ناحیه اطاق و سقف هم کیفیت آن قابل قبول است.ریتاردر آن هم پس از ولوو بی ۹ در زمره ریتاردرهای خوب اتوبوسهای موجود داخلی محسوب می شود.باید توجه داشت که کلا دسته بندی و مقایسه اتوبوسها هم مانند سواریها باید متناسب با امکانات و قابلیتها و آپشن های آن صورت گیرد.حتی تکنولوژی سال ساخت آنها.ولی در ایران به دلیل محدود بودن برندها و تنوع محصولات ما به ناچار مجبوریم آنها را با هم مقایسه کنیم.به عنوان مثال اتوبوس MK را نباید با اتوبوس اسکانیا ۴۲۱۲ مقایسه کرد .در این موارد هم درمقایسه ها و مطالب بعدی که به بررسی دیگر محصولات می پردازیم،مطالبی خواهیم نوشت.

مطلب پیشنهادی

اعلام فرآیند جدید صدور بارنامه بارهای ذوب آهن و انباری

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز:صدور بارنامه برای بارهای ذوب …

انتشار یافته: 1
  1. محمدعلی
     
     
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۹ - ۶:۴۴

    حالا من از بچگی با تیپ۳ یا همون بقول اصفهانیا mk بزرگ شدم و صدای موتورش و شتاب ماشین تا دنده چهار خیلی خوبه اما بعد از چهار دیگه…
    خلاصه متن عالی بود و کسی ک تیپ۳ رو میخاد ازش استفاده کنه یا باید مسیر کاریش کم باشه اگه بخاد نرسه به ماشین
    یا اگرم واقعاً نیاز داره ک استفاده کنه بی رو دروایسی باید برسه بش
    توی اتوبان قم و تهران تیپ۳ ک ما سوار بودیم و داشتیم تو سربالایی ۸۳الا۸۴ میرف ک با بقیه مقایسه میکردیم خیلی بهتر بود چون میرسیدیم بش و عاشقش بودیم ماشین ۱۲ سال روزی ۸۰۰ کیلومتر راه میرف ولی بازم سرحال بود
    کلام آخر اگر موتور و گیربکس تی ایکس روش بود ماشین خیلی خوبی بعد از بی۹ میشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.