هیوندای الانترا، یک سدان کامپکت اقتصادی!

نیم کلاچ:سدان کامپکت هیوندای النترا (با تلفظ کره‌ای الانترا، Elantra) که در بازار کره‌ی جنوبی و برخی کشورهای دیگر با نام آوانته نیز فروخته می‌شود، از سال ۱۹۹۰ تابه‌امروز در ۶ نسل تولید شده است. النترا به‌عنوان یک خودروی اقتصادی با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار، در مدل‌های سدان، استیشن، کوپه و هاچ‌بک در بازار کشورهای کره‌ی جنوبی، اندونزی، چین، مالزی، ونزوئلا، تایوان، روسیه، آمریکا، هند، الجزیره و ایران مونتاژ شده است.
نسل اول النترا با کد J1 و مدل سدان، در سال ۱۹۹۰ با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری میتسوبیشی برای رقابت با مدل‌هایی چون فورد سیِرا، واکسهال کَولیِر و اوپل وکترا عرضه شد و تا سال ۱۹۹۵ و توقف تولید، سه فیس‌لیفت دریافت کرد. سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ نسل دوم النترا در دو مدل سدان و استیشن در بازار کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی عرضه شد. نسل سوم النترا با کد XD در سال ۲۰۰۰ رونمایی شد. النترا نسل سوم تا سال ۲۰۰۶ در دو مدل سدان و هاچ‌بک تولید می‌شد که کرمان موتور، با نام آوانته مونتاژ این مدل را در ایران آغاز کرد. مونتاژ نسل سوم النترا هنوز هم در کشور ونزوئلا انجام می‌شود. النترا با کد HD در سال ۲۰۰۷ وارد نسل چهارم خود شد. تولید نسل چهارم النترا تا سال ۲۰۱۰ و معرفی مدل هیبرید آن انجام شد. البته النترا HD هنوز هم در بازارکشورهای چین و مصر مونتاژ می‌شود.
نسل پنجم هیوندای النترا در دو مدل سدان و کوپه از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ تولید می‌شد. النترا در این نسل با کدهای MD و UD نمایانگر زبان طراحی جدید هیوندای بود که با عرضه‌ی مدل فیس‌لیفت، این مورد بیشتر مشخص شد. نسل پنجم النترا همچنان در کشورهای چین و الجزیره مونتاژ می‌شود. سرانجام به سال ۲۰۱۶ و نسل فعلی النترا می‌رسیم که بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت رسمی هیوندای، مونتاژ، فروش و عرضه‌ی آن توسط کرمان موتور، آسان موتور و پاکرو سبز قشم در ایران هم انجام می‌شود. النترای جدید که در سال ۲۰۱۷، نسخه‌ی اسپرت آن هم معرفی شد در مدل سدان کامپکت فست‌بک اقتصای تولید می‌شود. در حال حاضر النترا در ۶ تیپ مختلف با مشخصات متفاوت در بازارجهانی در دسترس است.
طراحی بدنه و ظاهر خارجی
در طراحی بدنه‌ی النترای جدید مورد به‌خصوصی وجود ندارد که بخاطر آن متعجب شویم. البته باید به این نکته اعتراف کرد که بالاخره تیم طراحی هیوندای به طرح مجزای جلوپنجره که مخصوص این برند باشد، دست پیدا کرده است. چراغ‌های LED جلو و تزئینات کروم در بخش‌های مختلف به ظاهر بهتر النترا کمک کرده است اما رینگ‌های ۱۵ اینچی در تیپ اکو، واقعاً نمای نامناسبی به این سدان کره‌ای داده‌اند و اصلاً مناسب ابعاد و ارتفاع النترا نیستند. توصیف طراحی بدنه‌ی النترا در قالب واژه‌هایی چون «انقلابی» و «هیجان‌انگیز» مشکل است اما حداقل در دیدگاه مالک آن زیبا به‌نظر خواهد رسید.

 

طراحی کابین و فضای داخلی
کابین النترا همانند بدنه، طراحی غیرتهاجمی دارد. فضای داخلی این سدان کره‌ای مجموعه‌ای مرتب از متریال‌های مناسب این کلاس و قیمت است. کار کردن با دکمه‌های کنترلی ساده و سیستم اطلاعات و سرگرمی ساده است. النترا خودروی جادار است اما جادارترین مدل در این کلاس عنوان نخواهد گرفت. صندلی‌های ردیف عقب توانایی جای دادن سرنشینان بالغ را دارند و باتوجه به فضای ۴۰۸ لیتری صندوق عقب، حمل وسایل سفر نیز به‌راحتی امکان‌پذیر است.

۲۰۱۷ Elantra Eco

قوای محرکه و عملکرد فنی
تیپ اکو النترا، تنها مدل با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی ۱.۴ لیتری توربوشارژ با گیربکس دو کلاچه‌ی ۷ سرعته در ۶ تیپ معرفی شده است. باتوجه به قدرت ۱۲۸ اسب بخار پیشرانه، نهایت سرعت ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت و زمان ۷.۹ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، النترا اکو در کلاس قدرتمندترین سدان‌های کامپکت، جزو رده‌های آخر قرار می‌گیرد. اما ۲۱۲ نیوتن‌متر گشتاور که از دور موتور ۱۳۰۰ در دسترس است، در مانورهای ناگهانی بسیار مفید عمل می‌کند. به‌هر حال باید در نظر داشت که قوای محرکه النترا اکو، به‌منظور کم‌ترین مصرف سوخت طراحی شده است تا شتاب و سرعت بالا. گیربکس دو کلاچه در بیشتر مواقع عملکرد قابل قبولی دارد اما در ترافیک سنگین و حرکت/توقف زیاد، مانند راننده‌های تازه‌کار تکان و لرزش محسوس به اتاق وارد می‌کند. جهت کاهش وزن، النترا اکو به‌جای رینگ‌های ۱۶ اینچی تیپ پایه SEL، رینگ‌های ۱۵ اینچی و بدون تایرهای اضافی انتخاب کرده است. علاوه بر این، تایرهای اکو با سایز ۱۹۵، در برابر تایرهای ۲۰۵ تیپ SEL پهنای کمتری دارند.

سواری النترا اکو معمولی است و به‌هیچ عنوان در سطح رقبای ژاپنی و آمریکایی مانند هوندا سیویک، شورولت کروز و مزدا ۳ نیست. النترا اکو به‌خصوص در جاده‌های مسطح سیستم تعلیق نرم‌تری دارد.

مطلب پیشنهادی

هوندا HRV

جزئیات اصلاحات هوندا HR_V

جزئیات اصلاحات هوندا HR_V نیم کلاچ:هوندا قیمت و جزئیات شاسی بلند HR-V اصلاح شده خود …

دیدگاهی ثبت نشده است

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.