معرفی شرکت های تولید کننده و وارد کننده ماشین سنگین در ایران

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از آسان یاب: با توجه به این که در ایران شرکت های متعددی هستند که به واردات یا تولید و مونتاژ انواع ماشین سنگین می پردازند، بسیاری از افراد علاقه مند به آشنایی با انواع ماشین سنگین و تفاوت های آن ها هستند.

برای همین  تلاش کرده ایم در این مقاله به طور جامع به بررسی شرکت های تولید کننده ماشین سنگین در ایران و دنیا بپردازیم. اگر قصد خرید ماشین سنگین و آشنایی با شرکت های تولید کننده یا وارد کننده انواع تریلی یا کامیون را دارید، تا پایان متن با ما همراه باشید.

شرکت های داخلی تولید کننده ماشین سنگین
در ادامه اشاره ای به شرکت های داخلی تولید کننده یا وارد کننده ماشین سنگین و قطعات آن خواهیم پرداخت:

سایپا دیزل
شرکت سایپا دیزل یکی از بزرگ ترین عرضه کننده های انواع ماشین آلات سنگین در داخل کشور است که انواع کامیون و کشنده را به مشتریان خود عرضه می کند.

سایپا دیزل وارد کننده، تولید کننده و عرضه کننده محصولات شرکت ولوو در ایران است. برای همین بسیاری از رانندگان با این شرکت آشنا هستند.

خودروهای سنگین و نیمه سنگین این شرکت عبارت هستند از:

انواع کشنده
کامیون
کامیونت
کمپرسی


لازم به ذکر است کامیون های دانگ فنگ نیز توسط شرکت سایپا دیزل به بازار عرضه و در اختیار رانندگان قرار می گیرند. برای همین می توان ساپیا دیزل را نماینده دو شرکت دانگ فنگ و ولوو دانست.

شرکت سایپا یکی از معتبرترین شرکت های داخلی است که از سال ۱۳۴۲ پس از انعقاد قرارداد با شرکت ماک وارد عرضه مونتاژ ماشین سنگین و محصولات خارجی در ایران شد.

قرارداد این شرکت با شرکت ولوو در سال ۱۳۶۳ منعقد شد و به دنبال آن قراردادهای دیگری به شرکت های خارجی برای تولید ماشین های سنگین به امضا رسید.

در حال حاضر شرکت سایپا دیزل به مونتاژ محصولات چند شرکت خارجی می پردازد که عبارت هستند از:

شرکت ولوو تراکس
شرکت رنو
شرکت دانگ فنگ
شرکت فوتون
شرکت یوتانگ
برخی از این شرکت های لیست شده در بالا اروپایی و برخی نیز آسیایی هستند.

ایران خودرو دیزل
شرکت ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگ ترین و شناخته شده ترین تولید کننده های خودرو در ایران از سال ۱۳۴۱ کار خود را با مونتاژ خودروهای خارجی آغاز کرد.

این شرکت علاوه بر تولید انواع خودروی سبک، ماشین های سنگین و نیمه سنگین خود را با پشتیبانی ایران خودرو دیزل به بازار عرضه می کند.

انواع کامیون و کمپرسی بنز یا انواع کامیونت از جمله تولیدات ایران خودرو دیزل هستند.

می توان بنز ۱۹۲۴ و کامیون بنز ۲۶۲۴ را در زمره پرطرفدارترین محصولات این شرکت در داخل دانست.

لازم به ذکر است امکان خرید اقساطی این خودروهه یا خرید لیزینگی برای شهروندان ایرانی وجود دارد.

شرکت بهمن دیزل
گروه بهمن دیزل یکی از شرکت هایی است که به عنوان نماینده رسمی شرکت خودروسازی ایسوزو در ایران فعالیت می کند.

شرکت ایسوزو یکی از برندهای معروف در ژاپن است که به تولید انواع کامیونت و ماشین نیمه سنگین می پردازد.

در واقع بخش مهمی از فعالیت های شرکت بهمن دیزل مونتاژ و تولید این خودروها در داخل کشور است.

اولین خودروی تحت لیسانس ISUZU در ایران در سال ۱۳۸۲ تولید شد که یک کامیونت با ظرفیت ۶ تن بود.

۸۸.۹۳%

محصولات شرکت بهمن دیزل توسط بسیاری از وزارتخانه ها و شرکت های دولتی یا ارتش و سپاه استفاده می شود. علاوه بر این شرکت های لیزینگ بهمن دیزل با عرضه این محصولات امکان استفاده از آن برای شهروندان را فراهم می کنند.

در حال حاضر شرکت بهمن دیزل قصد توسعه صادرات محصولات خود به کشورهایی مانند عراق را دارد. لازم به ذکر است مونتاژ محصولات شرکت ایسوزو و تولید آن ها در ایران سابقه ای کمتر از ۲۰ سال دارد.

شرکت سیبا موتور
سیبا موتور یک شرکت سهامی عام است که به عنوان نماینده رسمی شرکت خودروسازی فاو (FAW) در ایران فعالیت می کند.

این شرکت امکان عرضه انواع کامیون و کشنده یا کمپرسی را دارد. کامیونت های عرضه شده توسط سیبا موتور نیز در داخل کشور استفاده های گسترده ای برای حمل بار دارند.

در ابتدای تاسیس این شرکت، یعنی در سال ۱۳۸۳ نام آن شرکت سرمایه گذاری کاردان امین بود. اما در سال ۱۳۸۶ پس از انتشار آگهی در روزنامه رسمی کشور نام خود را به سیبا موتور تغییر داد.

لازم به ذکر است سهام سیبا موتور متعلق به گروه بهمن و گروه تراکتورسازی ایران است.

مشارکت سیبا موتور با یک هلدینگ بزرگ چینی که با نام شرکت فاو (FAW) به تولید انواع کشنده جفت ، تک محور و کامیونت می پردازد، امکان تامین نیاز داخل به بسیاری از ماشین های کمپرسی و نیمه سنگین را فراهم کرده است.

لازم به ذکر است خط مونتاژ این شرکت ده ها هکتار است و گفته می شود از تجهیزات مناسبی در این خطوط استفاده می کند.

شرکت آریا دیزل
آریا دیزل تولید کننده و وارد کننده های محصولات شرکت شناخته شده رنو تراکس از کشور فرانسه است. این خودروها تنوع نسبتا بالایی دارند.

بخشی از آن ها نیز در داخل کشور توسط آریا دیزل مونتاژ می شوند. برای مثال سری T از محصولات رنو تراکس در ایران است که توسط آریا دیزل مونتاژ می شود.

هدف آریا دیزل افزایش سهم خود از ابزار فروش انواع ماشین سنگین در ایران به حدود ۱۵ درصد است.

خوشبختانه با توجه به کیفیت محصولات شرکت رنو تراکس و با نظارت های صورت گرفته شاهد هستیم که آریا دیزل توانسته محصولات با کیفیتی را وارد بازار کند.

لازم به ذکر است شاید بتوانید خودروهای تولید شده توسط شرکت آریا دیزل را به صورت اقساط و با قیمت نسبتا مناسب خریداری کنید.

قرارداد دو شرکت رنو تراکس و آریا دیزل حدود ۱۵ سال پیش و در سال ۲۰۰۶ میلادی منعقد شد و طبق آن امکان واردات، توزیع و مونتاژ خودروهای این شرکت فراهم شده است.

ارس خودرو (گروه صنعتی آمیکو)
شرکت ارس خودرو یکی از شرکت های فعال در عرصه ارائه خدمات ماشین سنگین است که ده ها مرکز خدمات پس از فروش در استان های مختلف کشور دارد.

با توجه به این که در مواردی شاهد افزایش دوره گارانتی تعدادی از محصولات این شرکت هستیم، خدمات ارس خودرو به رانندگان و شهروندان ایرانی قابل توجه است.

محصولاتی که توسط ارس خودرو پشتیبانی می شوند عبارت هستند از:

انواع کامیون آمیکو
انواع کشنده آمیکو
انواع کامیونت آمیکو
این شرکت با دارا بودن فناوری تولید و مونتاژ خودروهای خارجی توانسته است گواهی های استاندارد را از موسسات بین المللی (مانند موسسات آلمانی و هلندی یا بلژیکی) دریافت کند.

سازمان محیط زیست ایران نیز محصولات عرضه شده توسط آمیکو در ایران را مطابق با استانداردهای کیفی مانند استانداردهای کسب شده توسط کامیون های عرضه شده در اروپا از نظر میزان آلایندگی می داند. برای همین با توجه به کسب این استانداردها، گروه صنعتی آمیکو خود را یکی از بهترین تولید کننده ها و عرضه کنندگان انواع ماشین سنگین و نیمه سنگین در ایران می داند.

ماد خودرو دیزل
پس از ثبت و تاسیس ماد خودرو دیزل (با فراهم شدن شرایط مناسب برای عرضه محصولات این شرکت)، شاهد عرضه انواع ماشین سنگین و نیمه سنگین مانند محصولات زیر در بازار هستیم:

انواع کشنده جک
انواع اتوبوس ماد
انواع کامیونت جک
این شرکت در سال ۱۳۸۵ کار خود را در عرصه ارائه خدمات ماشین سنگین آغاز کرد.

لازم به ذکر است مرکز ماد خودرو در استان کرمان و در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم است.

مدیران ماد خودرو دارای تجربه مدیریت بسیار زیادی هستند. برای مثال می توان به موارد زیر به عنوان خدمات آن ها اشاره کرد:

احداث کارخانه اتوبوس سازی
ساخت کارخانه کامیون سازی در ارگ جدید بم در استان کرمان (صنایع خودروسازی کرمان)
بستن قراداد با شرکت های معتبر آسیایی و بین المللی مانند: شرکت نیسان، فورد MAN , FORD , SETRA, CUMMINS,
همکاری با برندهای معروف اروپایی
لازم به ذکر است انواع اتوبوس شهری و بین شهری (از جمله اتوبوس های بی آر تی (BRT) و انواع کامیون و کشنده از جمله تولیدات این گروه هستند.

برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اتوبوس مدل IK280
اتوبوس مدل IK212
کامیون کشنده جک ۴*۲
کامیون JAK 6*4
کامیونت ۵ تن جک JAK
کامیونت ۶ تن JAK
کامیونت ۸ تن JAK
نکته مهم دیگر این است که ماد خودرو برنامه هایی برای تولید محصولات منحصر به فرد با فناوری نوین دنیا دارد. این تولیدات قرار است با فناوری تولید موتور در آلمان و با همکاری شرکت معتبر AVL از کشور اتریش به بازار عرضه شوند.

شرکت مایان کوگل
شرکت صنعتی مایان کوگل یکی از شرکت هایی است که از سال ۱۳۷۶ کار خود را با هدف بهبود ناوگان حمل و نقل کشور با عرضه انواع کامیونت و تریلی آغاز کرد. تریلرهای مایان کوگل که پس از مذاکره با شرکت آلمانی کوگل و به دلیل دارا بودن استانداردهای لازم در زمره بهترین تریلرهای بازار قرار دارند.

این تریلرها از جمله محصولاتی هستند که پس از عقد قرارداد با این شرکت به خاطر کیفیت خود مورد توجه مشتریان در بازار داخل قرار گرفتند. اولین گواهینامه های محیط زیست در کشور شامل گواهینامه TUV و FRC توسط این شرکت دریافت شده اند.

نکته مهم دیگر این است که شهرت این شرکت به دلیل تولید تریلرهای یخچالدار در خاور میانه است که دارای کاربردهای مهمی برای حمل مواد غذایی یا محصولات پروتئینی هستند.

گروه صنعتی مایان در سال ۹۴ با اخذ نمایندگی نحصاری از شرکت میتسوبیشی برگ دیگری برای بهبود ارائه خدمات خود به رانندگان در داخل کشور ورق زد.

تریلرهای یخچالی نوع فایبر گلاس تولید شده توسط این شرکت در زمره مدرن ترین و به روزترین یخچال های سرد کننده در دنیا هستند.

لازم به ذکر است این شرکت در اتوبان تهران – قزوین قرار گرفته است و تنها نماینده انحصاری شرکت آلمانی کوگل در کل خاور میانه شناخته می شود.

صنایع خودرو کویر
شرکت صنایع خودروی کویر در سال ۷۹ با ثبت خود در اداره ثبت شرکت های اردکان توانست فعالیت خود را به صورت قانونی در این حوزه آغاز کند. پس از توافق با شرکت بی ام سی BMC در ترکیه بود که فعالیت های رسمی شرکت با واردات و فروش انواع کامیون و تریلی آغاز شد.

عرضه این محصولات از سال ۱۳۸۳ آغاز شد. دامنه فعالیت های صنایع خودرو کویر با شروع به فعالیت در شهرک های صنعتی گسترده تر شد. در این شهرک، خط تولید کامیون و انواع ماشین سنگین در سال ۸۳ راه اندازی شد. البته در برهه زمانی خاصی فعالیت های شرکت متوقف شد.

با توجه به این که شرکت بی ام سی یک شرکت معتبر و در زمره برندهای معتبر ترکیه است که در سطح بین المللی شناخته شده می باشد، استانداردهای ماشین های سنگین و نیمه سنگین عرضه شده توسط این برند مطابق با استانداردهای اروپایی است.

در صورت تکمیل خطوط تولید شرکت صنایع خودرو کویر امکان تولید ۳۰۰۰ ماشین سنگین به طور روزانه وجود دارد. برای همین گروه صنایع خودرو کویر امکان تولید صدها هزار کامیون و تریلی را در طول سال خواهد داشت. البته بخش مهمی از تولیدات این شرکت شامل کامیون های نظامی یا زره پوش ها هستند که توسط قوای مسلح استفاده می شوند.

لازم به ذکر است که صنایع خودروسازی کویر از شرکت های تولید کننده لودر و لیفتراک در داخل کشور است که این محصولات را به نمایندگی از شرکت چکوروای ترکیه به بازار عرضه می کند.

علاوه بر این، نمایندگی انحصاری عرضه کامیون های ساخت برند CAMC از کشور چین را دارد.

باران خودرو پرشیا
شرکت باران خودرو پرشیا به نمایندگی از دو شرکت چینی در بازار داخلی کشور اقدام به عرضه انواع تریلر و کامیون کشنده می کند. این شرکت ها عبارت هستند از:

یانگ من
سی آی ام ای
شرکت چینی یانگ من young man یکی از این شرکت ها است که از تولید کننده های انواع کامیون و کشنده کمپرسی و باری است. این شرکت یکی از چند تولید کننده برتر ماشین های سنگین و نیمه سنگین در چین است که با استفاده از فناوری یک شرکت آلمانی اقدام به تولید محصولات خود می کند. یک نکته مهم در مورد ماشین های سنگین عرضه شده توسط یانگ من در قیمت نسبتا مناسب آن است.

شرکت سی آی ام ای CIME شرکت چینی دیگری است که شرکت باران خودرو اقدام به عرضه محصولات آن می کند. این شرکت نیز جزو ۵ شرکت برتر تولید کننده انواع کشنده و اتوبوس در چین است که امکان تولید مینی بوس و سایر خودروهای نیمه سنگین را دارد. سی آی ام ای دارای بیش از ۵۰ نوع محصول سنگین و نیمه سنگین است که در بیش از ده کارخانه در سرتاسر کشور چین در حال فعالیت هستند.

خوشبختانه، شرکت باران خودرو پرشیا با عرضه محصولات این دو شرکت در چند سال اخیر به توسعه فعالیت های خود در بازار داخل کشور پرداخته است.

شرکت آذهایتکس
آذهایتکس یکی دیگر از شرکت های عرضه کننده انواع ماشین سنگین است که محصولات زیر را در بازار داخل کشور عرضه می کند:

انواع کشنده ماز
انواع کمپرسی ماز
انواع کامیونت ماز
انواع مینی بوس
انواع اتوبوس ماز
انواع وانت
لازم به ذکر است مسئولان شرکت بنز در آلمان پیشنهاد همکاری آذهایتکس با شرکت مان در بلاروس را داده اند. برای همین با توجه به این که محصولات ماز توسط آذهایتکس در ایران مونتاژ می شود، می توان سابقه همکاری با بنز، ماز و مان را در کارنامه این شرکت ثبت کرد.

با توجه به میزان رضایت مشتریان از محصولات ماز، می توان آذهایتکس را یکی از بهترین شرکت های تولید کننده ماشین سنگین در داخل دانست که محصولات باکیفیتی را روانه بازار کرده است.

تیراژ دیزل
تراژ دیزل سابقه کاری بسیار طولانی دارد و با سرمایه بخش خصوصی کار خود را قبل از انقلاب آغاز کرده است. فعالیت در حوزه های مختلف عمرانی مانند راهسازی، ساخت راه آهن، احداث انواع تونل و پل از جمله مهم ترین خدمات این شرکت در ابتدای فعالیت شرکت بوده است.

در حال حاضر محصولات زیر توسط تیراژ دیزل به مشتریان عرضه می شود:

کشنده های بی بن
انواع کامیون بی بن
شرکت کامیون سازی بی بن تراک با همکاری شرکت بنز در آلمان و تحت لیسانس این شرکت با همکاری تیراژ دیزل اقدام به عرضه این محصولات کرده است. برای همین این ماشین ها از قابلیت های محصولات برند بنز در آلمان برخوردار هستند و دارای موتور قوی و گیربکس خوبی هستند.

محصولات شرکت تیراژ دیزل در مدل های دارای دو محور و سه محور به عنوان ماشین باری و کمپرسی به نمایندگی از BEIBEN و با نام تجاری NG80A در ایران وجود دارند.

ماشین های سنگین تولید شده توسط این شرکت دارای مشخصات منحصر به فردی مانند ارتفاع شاسی مناسب و چرخ های ۲۴ اینچی هستند.

شرکت داتیس فرا دیزل (داف)
داتیس فرا دیزل تنها شرکتی در ایران است که توانسته است نمایندگی شرکت داف تراکس را دریافت کند. این شرکت هلندی در زمره بهترین تولید کننده های ماشین سنگین در اتحادیه اروپا است.

داف یک شرکت با سابقه (بیش از ۸۰ سال فعالیت) در اروپا است که در سطح بین المللی به عنوان یکی از شرکت های تولید کننده ماشین های سنگین شناخته شده است. محصولات داف برای سال ها است که در بازار ایران نیز توسط خریداران داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

کشنده های XF105 مهم ترین محصولاتی هستند که توسط شرکت داتیس فرا دیزل آریا به عنوان نماینده رسمی داف در چند سال اخیر در داخل کشور عرضه شده اند. البته ماشین های سنگین قدیمی داف نیز در داخل کشور وجود دارند که در برخی از موارد عملکرد بهتری برای حمل کالا نسبت به ماشین های صفر دارند.

شرکت آرین دیزل (JAC)
جودروهای جی ای سی که به طور خلاصه جک (JAC) نامیده می شوند توسط شرکت آرین دیزل به بازار کشور عرضه می شوند. این کامیونت ها در بسیاری از شهرهای کشور برای حمل بار مورد استفاده قرار می گیرند و بیش از چند سال است که فروش بالایی را تجربه کرده اند.

جی ای سی (jac) یک برند شناخته شده در کشور چین است که بیش از ۲۰ سال سابقه تولید خودروهای نیمه سنگین را در کارنامه خود دارد.

شرکت آرین دیزل در واقع نماینده رسمی این شرکت چینی در ایران است که کامیونت های آن را به کشور وارد می کند. البته شرکت رخش خودرو دیزل نیز پس از عقد قرارداد با جی ای سی اقدام به تولید این محصولات تحت لیسانس جک کرده است.

اگر چه کامیونت ۶ تن بیش از سایر مدل ها مورد توجه قرار گرفته است. اما جی ای سی کامیونت های زیر را نیز به بازار عرضه کرده است:

کامیونت ۳ تن
کامیونت ۵.۶ تن
مدل ۷.۵ تن
لازم به ذکر اسن این محصولات دارای استاندارد یورو ۴ در زمینه آلایندگی هستند و سیستم ترمز آن ها نیز ای بی اس (ABS) یا ضد قفل است.

کولر، جک هیدرولیکی، فرمان قابل تنظیم و جای خواب راننده از جمله امکانات کامیونت های جک در بازار هستند. این ماشین ها تست طی مسافت یک میلیون کیلومتری را در شرایط مختلف در هوای بسیار سرد و بسیار گرم پشت سر گذاشته اند. برای همین ادعا می شود که برای کلیه شرایط آب و هوایی در ایران مناسب هستند.

شرکت آریا اورست ماشین
آریا اورست ماشین فعالیت خود را از حدود ده سال پیش آغاز کرده است و با راه اندازی خط تولید این محصولات در داخل، امکان عرضه انواع کشنده و ماشین سنگین برای ارائه خدمات باربری یا حمل مصالح ساختمانی را دارد.

مهم ترین محصولات عرضه شده توسط آریا اورست ماشین عبارت هستند از:

کشنده های دایون
انواع کمپرسی دایون
میکسرهای دایون
این شرکت قصد دارد با استفاده از توان نیروهای داخلی و با تکیه بر فناوری روز دنیا به توسعه فعالیت های خود بپردازد.

کشنده های عرضه شده توسط این شرکت دارای یک محور یا جفت محور هستند. سایر محصولات نیز شامل کامیون نرده دار، کامیون دارای تانکر و میکسر می باشد. لازم به ذکر است خط تولید این محصولات با مشارکت مهندسان چینی شرکت دایون راه اندازی شده است.

ماشین های سنگین دایون استانداردهای کشور ایران را دارند. به همین دلیل پلاک گذاری و سند فروش آن ها بدون مشکل قانونی صادر می شود.

گفتنی است یکی از محصولات آریا اورست، کشنده دایون با موتور Weichaai است که دارای بیش از ۴۰۰ اسب بخار توان است و گیربکس آن از نسل ZF می باشد. این محصول دارای سه سال خدمات پشتیبانی و خدمات پس از فروش برای دویست هزار کیلومتر بوده و علاوه بر این دارای ریتاردر داخلی و کروز کنترل می باشد.

شرکت سپهر دیزل
سپهر دیزل یکی دیگر از واردکننده ها و تولید کننده های ماشین سنگین در ایران است که دارای سابقه فعالیت بیش از دو دهه در این عرصه است. کامیونت های هیوندای معروف ترین محصولات عرضه شده توسط این برند به بازار هستند.

طرف قرارداد سپهر دیزل شرکت هیوندای (Hyundai) می باشد. هیوندای یک شرکت معتبر در کره جنوبی است که به عرضه انواع خودرو به بازارهای آسیایی و بین المللی می پردازد. برای همین با توجه به کیفیت بالای کامیونت های هیوندای، این محصولات می توانند برای افزایش کیفیت حمل و نقل در ناوگان داخلی کشور مورد استفاده قرار گیرند.

ما در این بخش به معرفی شرکت های تولید کننده ماشین های سنگین و نیمه سنگین در داخل کشور که به عرضه این محصولات با همکاری با شرکت های خارجی می پردازند پایان می دهیم.

مطلب پیشنهادی

کلاه گشاد بازسازی ناوگان با تسهیلات تبصره ۱۸ بر سر مالکان اتوبوس و مینی بوس

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز، رانندگان و مالکان اتوبوس های …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.