حمید محمدی: کمپانی هیوندای در سال ۱۹۸۵ نخستین خودروی سدان سایز متوسط خود را روانه بازار کرد. این مدل که با نام سوناتا شناخته شد تا سال ۲۰۰۵ میلادی با استقبال کمتری مواجه شد. سوناتا در سال ۲۰۰۹ مورد دستخوش طر احان این کمپانی قرار گرفت تا ظاهری زیباتر و اسپرتتری به خود گیرد. نسخه جدید سوناتا را که با پسوند YF میشناسند توانست نسبت به نسلهای قبلی خود موفقتر ظاهر شود. تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۴ طراحان کمپانی هیوندای باردیگر این سدان محبوب را زیر تیغ طراحی قرار دادند تا ظاهری زیباتر و جوانپسندتر از YF به آن دهند. نتیجه طراحی جدید LF شد. در واقع هفتمین نسل سوناتا با پسوند LF راهی بازار شد که این خودرو در اوایل ورودش به کشورمان با نقدهای پرحاشیهای روبهرو شد. زیرا با توجه به قیمتی که داشت ظاهری زیبا و اسپرت و با امکانات رفاهی بیشتر به دست مشتریان رسید. همین امر سبب موفقیت بیشتر این نسل از سوناتا شد.در نسل هفتم که همان LF است، شاهد ظاهری جدیدتر و متفاوتتر از نسل قبلی هستیم. بهطوریکه چراغ کشیده YF در سری LF بر همان پایه طراحی شده است و همان فرم چراغهای YF را دارد. با این تفاوت که چراغهای جلو کمی جمعوجور شده و با زاویه خاصی که دارد به امتداد جلوپنجره رسیده است که فرم و حالت خاص و جذابی به خودرو میبخشد. جلوپنجره LF مانند چراغ آن مجددا طراحی شده است که با خطوط برجسته و تیز روی کاپوت و کنار چراغهای جو ظاهری اسپرت به خودرو میدهد تا جوان پسندتر باشد. در طراحی عقب نیز شاهد ظاهری جدیدتر هستیم که باید به چراغهای جدید کشیدهتر و افقی اشاره کرد زیرا ناگریز هر بینندهای را به یاد کیا اپتیما نسل سوم یا همان TF میاندازد. طراح سوناتا LF با توجه به جذابیت طراحی سبک آن را مانند کیا اپتیما TF طراحی کرده که با توجه به جذابیت و محبوبیت نسل سوم کیا سعی شده است تا حدودی از طراحی آن الگوبرداری شود. گفتنی است چراغهای کشیده و اگزوزهای کروم مجزا از یکدیگر سبب زیباتر شدن این خودرو شده است. فضای داخلی سوناتا LF به گونهای طراحی شده که دیگر خبری از طراحی قدیمی YF نیست. طراحی غربیلک فرمان جمعوجورتر، پنل کیومتر شمار جدید، طراحی جدید هواکشهای تهویه مطبوع و نوع رنگ تریم حس خاص و لاکچری بودن بیشتری را به راننده و سرنیشنان القا میکند. اگر بخواهیم از نظر مشخصات فنی به این خودرو بپردازیم باید گفت که پیشرانه سوناتا LF یک موتور چهارسیلندر خطی ۱۶ سوپاپ به حجم ۲۴۰۰ سیسی است که با توجه به تکنولوژی بکار رفته در پیشرانه و ساخت و تنفس طبیعی بودن آن و سیستم سوپاپ متغیر VVT میتواند حداکثر ۱۷۸ اسببخار قدرت در ۶ هزار دور در دقیقه و ۲۲۸ نیوتنمتر گشتاور را در ۶ هزار دور در دقیقه تولید میکند، موتور سوناتا LF معروف به تتا است که یکی از پیشرانههای باکیفیت این خودرو به حساب میآید. چنین قدرت مناسبی به وسیله یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک شیفت ترونیک به چرخهای جلو منتقل میشود. نکته مهم در مشخصات فنی این خودرو موتور و گیربکس کم استهلاک این خودرو است. گیربکس خودرو با توجه به نسل قبلی یعنی YF به دلیل نوع مکانیزم هیدرولیکی و کنترلگرهای الکترونیکی در هنگام حرکت تعویض دنده بسیار نرم و بدون کوبش انجام میشود. با توجه به سیستم تعلیق پیشرفته و جدید میتوان گفت عملکرد خودرو روی ناهمواری و دست اندازها خوب بوده و سواری نرم و هندلینگ بهتری را برای خودرو به ارمغان آورده است. آپشنهای رفاهی و کاربردی سوناتاLF نسبت به رقبای دیگر خود مانند رنو تلیسمان و کیا اپتیما JF در حد مناسبی بوده و با توجه به طراحی سقف پانوراما جلوه زیبایی به فضای داخلی خودرو داده است. در نهایت باتوجه به طراحی جدید و اسپرت خودرو، آپشنهای جدید و سواری نرم، قدرت مناسب و شتاب خوب و همچنین خدمات پس از فروش مناسب میتوان گفت در بازه قیمتی ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان بهترین خودروی سدان خانوادگی سایز متوسط است.
جدول مشخصات فنی
مشخصات فنی | هیوندای سوناتا LF 2016 |
پیشرانه | ۴ سیلندر خطی- ۱۶ سوپاپ مجهزبه سیستم VVT |
حجم موتور | ۲.۴ لیتر تنفس طبیعی |
حداکثر قدرت | ۱۷۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۲۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
سیستم انتقال قدرت | ۶ سرعته اتوماتیک شیفت ترونیک |
سیستم فرمان | الکتریکی EPS |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر | ۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت |
فاصله بین دو محور | ۲۸۰۵ میلیمتر |
ایمنی | ۶ ایربگ بصورت استاندارد |
قیمت | بازه قیمتی ۱۶۰-۱۷۰ |
دیدگاهی ثبت نشده است