عکس آمیکو تک کمپرسی

رانندگی با آمیکو

رانندگی با آمیکو

سید جواد قائم مقامی:آراسته و خوش قدو قامت می آید.در نگاه اول یک شیر از سرزمین ژرمن هاست، ولی نشان AMICO  درسینه آن نقش بسته است.گروه صنعتی آمیکو فعالیت صنعتی خود را در سال ۱۳۶۸ با احداث و راه اندازی شرکت صنعتی آذر موتور جهت تولید تراکتور آغاز نمود و برند آمیکو (AMICO) را که علامت اختصاری ( Azar Motor Industrial CO ) می باشد انتخاب و پس از ثبت جهانی و از طریق تولید محصولات معرفی کرد .
شرکت صنعتی آذر موتور با هدف تولید انواع تراکتور و ادوات کشاورزی در منطقه مرزی جلفای آذربایجان شرقی ( مرز بین ایران و کشور آذربایجان – دهستان شجاع ) تاسیس گردید. در راستای اهداف توسعه شرکت و تولید محصولات همگون ، خط تولید موتور سیکلت در مدل های مختلف راه اندازی شد و آمیکو در کمترین زمان ممکن به دلیل کیفیت بالای محصولات به عنوان قطب صنعت موتور سیکلت در ایران و فراتر از مرزهای ایران مطرح گردید .
با توجه به استراتژی و چشم انداز گروه صنعتی آمیکو که مشارکت در توسعه صنعت و تکنولوژی ، اشتغال زایی و خودکفایی از اهم آنها می باشند ، آمیکو در طی مدت ۲۲ سال از احداث اولین واحد صنعتی اقدام به توسعه و تاسیس کارخانجات متعدد نموده است که مهم ترین آنها به شرح ذیل می باشد :
راه اندازی خط تولید انواع موتور سیکلت
راه اندازی خط تولید آبگرمکن خورشیدی با هدف استفاده از انرژی سالم و رایگان خورشید
راه اندازی خط تولید انواع کولرهای گازی
راه اندازی خط تولید کلاه ایمنی موتور سیکلت
راه اندازی کارخانه تولید انواع باتری ( از ۲.۵ آمپر تا ۲۲۰ آمپر)
راه اندازی خط تولید انواع پانل های سقفی و دیواری  ساندویچ پانل
راه اندازی خط تولید انواع رنگ های پودری الکترواستاتیک
راه اندازی خط تولید دستگاه های رنگ پاش الکترواستاتیک ، چاپ و بسته بندی
راه اندازی کارخانه بزرگ تولید خودروهای دیزلی سبک و سنگین
آمیکو با ثبت رسمی برند خود در ایران به عنوان یک برند ملی و با گذر از مرزهای کشور و ثبت آن در ۳۲ کشور جهان به عنوان یک برند بین المللی مطرح گردید و با صادرات محصولات متنوع ، جایگاه خود را در بازارهای داخلی و خارجی حفظ و محکم نمود.

طراحی اتاق

کسانی  که به کامیون علاقه مند هستند و دستی در این کار دارند، در نگاه اول به وجود رگه هائی  از مان  در این کامیون پی می برند.در بدو ورودِ آمیکو به بازار عده ای بر این باور بودند که آمیکو کپی شده  مان است وبنا به گفته مدیر شرکت ارس خودرو دیزل، کمپانی آلمانی مان هم در این مورد معترض بوده ولی بعدا با اندازه گیری و بررسی های بیشتر معلوم شده که از روی اتاق مان کپی برداری نشده است. با این حال دوست داران کامیون می دانند که آمیکو شباهت زیادی به مان سری F دارد. طراحی جلو پنجره و بادشکنها،چراغها وسپر همه تا حدودی این ادعا را ثابت می کند.

داخل کابین و رانندگی با آمیکو

ورود به کابین به راحتی صورت می گیرد ولی مکانی برای در آوردن کفش وجود ندارد و باید با کفش وارد کابین  شد.کابین آمیکو مجهز به جای خواب است که مزیت بسیار بزرگی است.

اهرم تعویض دنده یاد آور کامونهای قدیمی است.  گیربکس آمیکو به قدری قوی است که با دنده یک نباید حرکت کرد دنده را دنده دو قرار دادم. موقع جازدن دنده همانند بنز ۱۹۲۱ صدای چرق و چوروق دنده ها به گوش می رسد.حرکت اولیه آن خیلی سنگین است و احساس کردم که حتی با دنده سبک تر هم می توان حرکت کرد. به همین منظور با دنده ۳ و دنده ۴ هم امتحان کردم که با دنده ۴ هم به راحتی حرکت کرد.البته در موقع خالی بودن کمپرسی. گیربکس آمیکو دارای ۸ دنده به اضافه دنده کرال است.ترتیب قرارگیری دنده ها در آمیکو بر عکس دنده های آتگو ده جرخ کمپرسی یا مایلر است. دنده یک آمیکو جای دنده ۲ آتگو و دنده ۲ آمیکو جای دنده ۱ آتگو جا می رود.به علت قد بلند ۱۹۰ سانتیمتری و وزن ۱۲۰ کیلوئی راننده کمپرسی صندلی آنقدر عقب است که بنده به سختی می توانم پشت فرمان بنشینم ورانندگی کنم. پاها به  سختی به پدالهای ترمز و کلاچ می رسد و بر پدالها تسلط ندارم.چیزی که کاملا مشهود است و آزاردهنده، سفتی هر ۳ پدال است که واقعا اذیت می کند.  پس از حرکت و تعویض دنده ها چنانچه دور موتور و گیربکس یکسان نباشد همانند بنز ۱۹۲۱ دنده جا نمی روند و در دنده معکوسها هم در موتور بالا به سختی می توان دند ه ها را تعویض کرد و باید از دور موتور کاست تا به حد تعریف شده آن برسد و سپس اقدام به تعویض دنده کرد.در کل شباهت زیادی به گیربکسهای بنز قدیمی دارد.آمپرها همه از نوع آنالوگ بوده و به راحتی قابل رویت هستند.نشانگر دمای آب در دمای ۳۲ درجه در هیج حالتی حتی در حالت تحت فشار هم  بالا نمی رود و جای تعجب دارد.این که اصالت موتور و دیگر قطعات آمیکو دقیقا از چه شرکتهائی است و گونه های باری و کمپرسی آن دقیقا چه تفاوتهائی دارند، در شماره های آتی به آن خواهیم پرداخت. برودت باد کولر خوب است و به راحتی کابین را خنک می کند اما پرتاب باد آن ضعیف است و احساس می کنم در مناطق گرمسیری باید همه کانالها را کور کرد و فقط  کانال جلوی راننده باز باشد تا بتواند جوابگوی نیاز راننده باشد. دکمه های چراغ چهارسو ودیگر دکمه ها در اطراف کیلومتر شمار  از موقعیت خوبی برخوردار نیستند و در مواقع ضروری باید دست را به پشت فرمان برد که بعضی اوقات خطرناک است.در قسمت پیشانی سمت راننده تاخوگراف و دستگاه پخش دی وی دی قرار دارد ودر قسمت پیشانی سمت شاگرد جای خالی برای قرار دادن اشیا و مدارک وجود دارد ولی به دلیل اینکه فاقد درب است اشیا از داخل آن به کف کامیون می افتند.سواری آمیکو در قیاس با کمپرسی های تک محور در این کلاس، خشک ترو خشن تر است و با عبور از کوچکترین دست انداز یا چاله ای کابین شروع به کله زدن های نا متعارف می کند. شایان ذکر است ترمز آمیکو هم ضعیف عمل می کند و باید قبل از توقف سرعت را طوری تنظیم کرد که در مکان مورد نظر توقف کند. صدای موتور بیش از حد انتظار به داخل نفوذ میکند و در مسافتهای طولانی اذیت می کند و از عمر رانندگی کم می کند. سواری آمیکو در عین خشک بودن گویای استحکام ودوام کامیون نیز هست. البته باید در اکثر موارد بررسی شده این نکته را مد نظر داشت که کمپرسی مورد آزمایش  مدل سال ۱۳۸۹ است و۴۲۰ هزار کیلومتر کارکرده است.بیشتر کار این کامیون در جاده آسفالت بوده و کمتر در جاده خاکی و معادن کار کرده است ولی سواری جاده و خاکی آن یکسان است. این کامیون در بدترین حالت ممکن از آن کار کشیده  شده است یعنی مالک اصلا به آن رسیدگی نکرده است . موتور کامیون خشک و فاقد هرگونه نشتی روغن یا سوخت است.با این کارکرد یاتاقان های آمیکو تا به حال بازدید نشده اند و اصلا هیچ گونه تعمیری در هیچ جای کامیون صورت نگرفته است.شکایت مالک فقط از پاره شدن تسمه های موتور و پارگی سیم گاز  است ودر مورد ترمز آن هم به قول مالک به سیستم آن عادت کرده و شکایتی ندارد و در کل از کامیون خود احساس رضایت می کند و قصد خرید گونه ده چرخ ان را نیز دارد. اگر بخواهیم به این کامیون به سفتی پدالها و نفوذ صدای موتور به کابین و خشکی سواری ان اکتفا کنیم واز آنجائیکه عده ای از مالکین کمپرسی اعم از تک وجفت محور بیشتر در جاده کار میکنند، باید گفت نمونه مورد آزمایش مناسب برای رانندگی های طولانی مدت نیست و خسته کننده است. قضاوت وبررسی بیشتر را یه شماره های بعدی اختصاص می دهیم که به سراغ کمپرسی ده چرخ و باری ده چرخ  آن خواهیم رفت که آیا معایب و مزایای ذکر شده در آنها هم دیده خواهد شد یا نه. در پایان از آقای جوادِ قِرمزی که کامیون خود را در اختیار ما قرار دادند کمال تشکر را داریم.

 

مطلب پیشنهادی

اعلام فرآیند جدید صدور بارنامه بارهای ذوب آهن و انباری

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز:صدور بارنامه برای بارهای ذوب …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.