عکس ولوو بی 9 در کنار اسکانیا مارال

با ۲۰ هزارتومان ولوو یا اسکانیا

با ۲۰ هزارتومان ولوو یا اسکانیا

سلاطین سوئدی زیر ذره بین ارزیابی

سید جواد قائم مقامی: علی رغم حضور برندهای آلمانی بنز ومان در کشور ,اتوبوسهای ولوو و اسکانیا حضور پر رنگ تری در این زمینه دارند وبیشترین سهم  بازار وحمل ونقل مسافرجاده ای کشور متعلق به محصولات این دو کمپانی سو ئدی است. سابقه حضور ولوو در ایران بیشتر ازاسکانیاست .  در سال ۷۶ B7R  که از آن به تیپ ۱ یاد میکنند به بازار آمد و مردم را با اتوبوسهای ولووبیشتر  آشنا کرد.تولید این مدل تا سال ۸۱ ادامه یافت تا اینکه سر و کله اسکانیا C9 موسوم به ۹ لیتری پیدا شد. ۹لیتری با دماغه نچندان زیبا  ,گاگیرهای برآمده وکیفیت نامناسب خوش ندرخشید.سال ۸۱ و۸۲ گونه موفق ولوو B12 بازار را قبضه و جاده را اسیر خود کرد. عمده شکایت مسافران ازاتوبوسهای جدیدبیشتر درقسمت صندلی ها بود که از فاصله مناسبی برخوردار نبودند.  سال ۸۳ اتوبوس تکرار نشدنی ولوو TX   با کیفیت سواری بالا و دیگر مشخصات  منحصر به فرد خود به بازارآمد اما باز هم صندلی های مناسبی برای مسافر نداشت.اسکانیا تحولی عظیم ایجاد کرد وهمزمان با لوو TX  اسکانیا C12 موسوم به ۱۲ لیتری را  با ظاهری زیباتر سالن عریض تر و صندلی های بهتر با فواصل مناسب ترروانه بازار کرد.افزایش فواصل صندلی ها راحتی فابل ملاحظه ای را برای مسافران به ارمغان آورد.اینجا بود که اسکانیا زبانزد مسافر وشرکت های مسافربری شد. اتوبوس کم استهلاک B7R  تیپ ۲ جایگاه خوبی پیدا کرد اما پس از توقف تولید این مدل حضورنا موفق بی ۷تیپ ۳ MK3 با موتور دوئیتس ماکروس موجب بی آبرویی ولوو شد و عمر ولوو داشت به پایان می رسید چرا که مالکین هم به  خرید اسکاتیا روی می آورند.   از آ ن  طرف اسکاتیا به مرور با بهبود هرچه بهتر صندلیها ودیگر تغییرات فنی وظاهری خود سلطان جاده شده بود تا اینکه فرشته نجات ولوو یعنی.B9R در اواخر ۸۷ از راه رسید و به ولوو جانی دوباره بخشید. با توجه به علاقه دسته ای از خوانندگان به بخش سنگین و سوال و جوابهای مکرر بر آن شدیم تا بخشی را به این قسمت اختصاص دهیم.در این شماره گونه VIP از آخرین محصولات موجود این دو کمپانی در کشورمان  را رو در روی هم قرار دادیم و از زاویه ای متفاوت به بررسی آنها می پردازیم.

ظاهر

وقتی مارال و بی۹ در کنارهم قرار میگیرند مارال چالاک تر و عضلانی تر  ظاهر می شود انگاردو ورزشکار از دو رده وزنی با قدی متفاوت قصد شرکت در مسابقه مردان آهنین را دارند.دماغه بی ۹ باطراحی خاص به چند ذوزنفه تقسیم شده است  و لوگوی ولوو در وسط  آنها خودنمایی میکند. در مقابل  دماغه اسکانیا با طراحی زیباتر ، درب زاپاس بند ذوزنقه ای و شیشه جلوی عریض تر با  زاویه انحنای بیشتر زیباتر ازبی ۹ عرض اندام می کند.چراغ های جلو اسکانیا در برابرچراغهای یکپارچه بی ۹جلوه بهتری دارد اما بی ۹ دارای چراغهای پرنورتر با شعاع گستره بیشترنور می باشد. شیشه های جانبی اسکانیا  همانند ولوو از نوع چسبی ودولابه بوده وهردو ازنظر عیوب وارده همانند یکدیگرهستند.تفاوت بسیار مهم و حیاتی این دومحصول در ستونهای  ایمن و مستحکم تر ولوو در مقایسه با اسکانیاست که چندبرابر مقاوم تر از اسکانیاست و ولوو را از اسکاتیا متمایزمیکند.ازنظر تعداد جعبه باروجای خواب راننده و فاصله محورهای عقب وجلو تفاوت انچنانی وجود ندارد.در قسمت سقف ازنظر نفوذ آب به داخل هر دودارای ایراداتی بوده و در بک سطح ارزیابی میشوند.باک سوخت در اسکانیا از نظر موقعیت قرارگیری همانند ولوو روی محور جلو می باشد ولی با ظرفیت بالاتر و امکان سوخت گیری راحت تر بهتر  از ولوو است ِسایزلاستیک اسکانیا بزرگ تر از بی۹است یعنی لاستیک اسکانیا با سایز۵/۲۲R80/315در برابرلاستیک ولوو با سایز ۵/۲۲R80/295  ۲۰ میلیمتر پهن تر است . معمولا بی۹ باید دارای استهلاک بیشتری باشد اما اسکانیا به دلیل عدم کیفیت مناسب درناحیه جلوبندی  زود دچار لاستیک سابی شده و لاستیک پله میکند ولی نظر قطعی  در مورد انها مستلزم زمان است که از حیطه ما خارج است.

سالن ولوو تک صندلی

بخش داخلی

داشبورد اسکانیا عریض تروچشم گیر  از بی ۹ بوده و دسترسی به دکمه های اصلی در اسکانیا در دسترس تر و همه روی کنسول میانی  قرار دارند اما شلوغ به نظر میرسد ودر صورت پاک شدن علائم مخصوصا در شب موجب اشتباه کاربر می شود.در مقابل بی ۹ با چیدمانی پراکنده تردسترسی  به دکمه ها را کمی دشوار کرده است . جهت استفاده از کولر: بخاری : دی وی دی :ترمز دستی وشیشه بالابر راننده بی۹ بهتر عمل کرده است.درپشت فرمان بی۹صفحه نمایشگر و دورشمار به خوبی قابل رویت هستند ظاهرا فرمان و آمپرها را  از اف اچ به عاریت گرفته همانند اسکانیا که از جی ۳۸۰ کپی گرفته است.صندلی راتتده بی۹ ساختR GRAMME با قابلیت چرخش به سمت شاگرد دربرابر صندلی ثابت ISRI اسکانیا جلوه ای متفاوت دارد.از حیث راحتی هر دو راحتند وبسته به وزن و قد هرکس یکی را برتر میداند ولی صندلی بی۹ مجلل تر است. و اما مهم ترین بخش داخل سالن  هر اتوبوس صندلی های مسافراست. در هر دو ۲۵ عدد صندلی با چیدمان یکسان با برندهای متفاوت می بینیم .بی۹با محصول  شرکت استهبان صنعت پارس و اسکانیا با Esteban/Kiel از مسافران استقبال می کنند. بی  ۹ از بهترین صندلی  از حیث پهنا ،ارتفاع ، زیر آرنجی و زاویه و حالت  تخت شودر بین اتوبوسهای داخلی سود می برد.{به غیر از صندلی های اتوبوس جدید مان }سقف ولوو مستحکم تر از اسکانیاست و دیرتربه سروصدا می افتد اما سقف اسکانیا به مراتب زیباتر از ولوو بوده و در بالای سر در جای توشه و وسایل با فضای بیشتر بهتر از مسافران پذیرائی میکند.برای گذاشتن کوله پشتی و بعضی از وسایل نسبتا عریض درجای توشه ولوو به دلیل ارتفاع کم به مشکل برمیخوریم. .ارتفاع در سالن اسکانیا بیشتر از ولووست به نحوی که در گونه های جفت صندلی مسافران ردیف های آخر برای تماشای فیلم دائما باید سر خود را به سمت سالن منحرف کننند یا سرک بکشند.

تجربه رانندگی

بی۹ بدون پدال کلاچ با جعبه دنده I shift خود که مختص محصولات ولووست  امکان تعویض دنده به صورت دستی و اتومات را فراهم میکند.جعبه دنده  ولوو  دارای ۳ دنده سبک ۳ دنده سنگین است که به ازای هر دنده یک  نیم دنده هم منظور شده ولی  ترتیب تعویض ۱۲  دنده  پشت سر هم است ودر لیور زیبای متصل به صندلی فقط علامت مثبت و منفی به چشم می خورد.در حالت دستی مثبت دنده ها را زیاد و منفی کم می کند.دنده را در وضعیت اتومات قرار داده وحرکت را آغاز میکنیم.ماشین با دنده۳ حرکت می کند .دنده ها دوتا دوتا و در دور ۱۵۰۰ تا۱۷۰۰ دور در دقیقه یکی پس از دیگری تعویض میشوند تا نهایتا به ۱۲ میرسد.همزمان با بالا رفتن دور موتور نشانگریا دور  توربوشارژ هم بالا رفته و پس از تعویض دنده و برگشتن دور موتورنشانگر توربوشارژ هم برمیگردد.در مقایسه با اسکانیا که نمونه آزمایشی دارای پدال کلاچ است ، دنده ها سریع تر تعویض میگردند و تنظیم سرعت بهتر انجام می شود .اسکانیا هم با جعبه دنده اختصاصی opticruise خود ثبت شده به نام اسکانیا با استفاده از پدال کلاچ که فقط موقع حرکت و توقف از آن استفاده می شود با دنده ۲ حرکت میکتد از۲ به ۴وبقیه  دتده ها را یکی پس از دیگری   در دور  ۱۵۰۰ تا۱۷۰۰ دور در دقیقه تعویض میکند تا به ۸ برسد.اسکانیا نیزدارای ۴دنده سبک و۴ دنده سنگین می باشد ولی روی لیور خبری از دکمه سبک سنگین  نیست. ازلحاظ ساختارهردودارای دنده سبک و سنگین هستند اما مانند سیستم های قدیمی راننده عمل خاصی انجام نمی دهد و دنده ها   پشت سر هم تعویض  می شوند.معکوسها در هر دو دستگاه بین ۹۰۰ یا ۱۰۰۰ دور در دقیقه تعودض می شود که به علت تعویض دیرهنگام  صدای ناله  موتور و افت فشار روغن کاملا مشهود است.نگارنده خودم اعتقادی به رانندگی با دنده اتومات در خودروهای سنگین ندارم چون همه دنده ها مرده وبا دور پائین تعویض می شوند و راننده لذتی از رانندگی نمی برد.رانندگی با دنده اتومات تاثیر زیادی در کم کردن روغن دارد خصوصا  اسکانیا  که  در گونه های صفرکیلومتر آن هم چند لیتری احتمال روغن کم کردن وجود دارد.هر دو دارای سیستم کروزکنترل و قفل ریتاردر هستند که ادوات کنترل در اسکانیا جهت سهولت در استفاده بر روی فرمان قرار دارند.از مزایای اسکانیا این است که نشانگردیجیتال فشار روغن ، نشانگر سرعت تثبیت شده توسط کروزودیگر اقدامات روی صفحه نمایشگرقابل رویت است. در مقابل نشانگرهای بی ۹از نوع عقربه ای ست و فقط خطاها قابل رویتند ودسته ای از عیوب را از روی نمایشگر جلو میتوان تشخیص داد که اسکانیا این قابلیت را ندارد.حساسیت دکمه های کروزدربی ۹بالاتر است وسریعتر وارد عمل می شود .در بخش شتابگیری  شتاب بیشتر اسکانیا کاملا مشخص است .از نظر هندلیدگ و خوش دستی ولوو به مراتب  بهتر از اسکانیاست وبا سواری نرم تروقابلیت مانور بالاتر لذت رانندگی را به اوج می رساند.سر اسکانیا با سواری خشک همراه با سر وصدای اتاق بر روی پلها و دست اندازها هرازگاهی صدای دستک  هم از زیر ماشین شنیده میشود وضر بات جاده مستقیما به راننده و مسافران تا ردیف سوم منتقل می شود. سر پیجها هرچند که اسکانیا خوب عمل میکند ولی بی ۹ بهتر و پایدارتر است .صدای موتور اسکانیا که در گونه های قبلی{ دنده بغل }آزاردهنده بود و تا ردیف های جلو شنیده می شد ، با عایق بندی بهتر در این مدل  بهبود یافته است . بی۹ دردو ردیف آخرصدای دلنشین توربوشارژ را همانند برادر بزرگ خود یعنی ولووTX به گوش مسافران میرساند ودر سربالائی ها موجب  آزارشان می شود.پدال گاز و ترمز در اسکانیا از نوع پدال بلند بوده و در طولانی مدت چنانچه از cruise control  استفاده نکنیم منجر به خستگی شدید پا میشود.همینطور پدال ترمزدر هنگام ترمز گیری حس خوشایندی به راننده نمیدهد چراکه به دلیل بلند بودن پدالها پا را از جای استقرار خود باید کمی به سمت بالا کشید.در عوض پدال های بی ۹ پدال تخت بوده هر دو نرم و روان عمل می کنند.بی ۹ به لطف ریتاردرفویت روغنی پنج حالته خود{که رانندگان به اشتباه به آن ریتارد می گویند}در هنگام  توقف وکم کردن سرعت بهتر از اسکانیا عمل می کند.حالت A اتومات است که پس از رها کردن پدال گاز به صورت خودکار  کمی موجب کم کردن سرعت می شود . با کشیدن ریتاردر در حالات ۱،۲،۳ سیستم های مکمل ترمزی EPG+VCB  با عملکرد همزمان و کمک به ریتاردر سعی در توقف هر چه سریع تر اتوبوس می کنند .حالت آخر B وقتی جعبه دنده در حالت اتومات است و در حرکتیم با کشیدن ریتاردر در این حالت دو دنده کم می کند و ماشین کله می زند که نهایتا اتوبوس را متوقف کند.ریتاردر۵ حالته اسکانیا که ساخت خود اسکانیاست خوب عمل می کند و باکشیدن اهرم ریتاردرو افزایش درجات بر قدرت توقف آن افزوده می شود اما نه در حد ولوو.  مزیت قفل ریتاردر اسکانیا که با کروز در ارتباط است ،  این است که در سراشیبی ها در تثبیت سرعت دقیق  ترعمل میکند ولی در بی ۹با اختلاف سرعت انتخابی و سرعت تثیبت شده  همراه است.موتور پر قدرت اسکانیا با  ۴۲۰ اسب بخارقدرت  در برابر موتور۳۸۰اسب بخاری ولوو   از  شتاب و کشش بهتری برخورداراست ولی درطول مسیر به  خاطر گرمای ۴۰درجه هوا نشانگر آب در اسکانیا بالا رفته ومجبور به استفاده از دنده سنگین تر می شویم در حالی که در ولوو اثری از بالارفتن نشانگر آب وجود ندارد وبا نهایت توان سربالائی را طی کرده و از اسکانیا پیشی می گیرد.درفصل زمستان و ایامی که نشاتگر آب  بالا نرود  اسکانیا از کشش بهتری برخوردار است که همین قدرت موتور اسکانیاست که راننده را ارضاء میکند وعده ای اسکانیا را بر می گزینند.جالب است بدانید اسکانیا درسراشیبی ها هم در صورت استفاده  ریتاردربه خاطر گردش آب جهت خنک کردن ریتاردر نشانگر آب آن بالا می رود. بی۹ با کولر Spheros  اتومات سالن خنک تری نسبت به اسکانیا دارد به حدی که موجب سرمایش بیش از حد سالن می شود..اسکانیا با کولرkonvekta  ۳۵ کیلوواتی کمی ضعیف تر عمل می کند در شرایطی که هردو ازابتدای حرکت روشن بودند. به علت تسلط بهتربه خودرو ومحیط اطراف ، رانندگی در شهرنیز با ولوو راحت تراز اسکانیا ست .اسکاتیا با ستونهای پهن خود درصدی از دید در آینه سمت راننده را کورکرده  وستون سمت شاگرد دید به اطراف را.محدود کرده است .در جاده های پر پیچ وخم وبا سینه کش های تند همانند جاده ایذه  درسر پیچهائی که باید به سمت شاگرد پیچید به علت پهن بودن ستون سمت شاگرد راننده مجبور می شود دائما سرک بکشد تا ماشین ها و جاده را ببیند.در سربالائی های پراز ترافیک داخل شهر با اسکانیا دائما باید نیم کلاچ رفت که هم موجب خستگی پا می شود و هم موجب فرسایش بیش از حد صفحه کلاچ.ولی درولوو با فعال کردن سیستم کشش تپه نگران پس خوردن ماشین نیستیم وبه راحتی  حرکت می کنیم .شایان ذکر است در تجربه رانندگی با نمونه فاقد کلاچ اسکانیا ،عملکرد آن رضایت بخش نبود و اصلا قابلیت قیاس با بی۹ را نداشت.در اندازه گیری مصرف سوخت به دلیل استفاده از کولر و شیوه های متفاوت رانندگی مصرف میانگین سوخت در اسکانیا ۳۴ لیتر و در بی۹ ۳۲ لیتردر هر ۱۰۰ کیلومتر  بود.نمونه های آزمایشی هردو مدل ۹۰ با کارکرد حدود ۵۰۰۰۰۰ کیلومتر هستند.

سخن آخر

اکثر مالکین محترم اتوبوسها مخصوصا آن دسته که خودشان راننده نیستند وتوسط دیگران از اتوبوسهای خود بهره برداری می کنند:به دلیل  بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری ولوو بی ۹ تمایل بیشتری به خرید محصولات اسکانیا دارند.هزینه معمول تعویض روغن ولوو با ظرفیت ۴۰ لیتر روغن با ۳ فیلتر روغن ، فیلتر گازوئیل و آبگیر  ۴۲۰۰۰۰ تومان در برابر اسکانیا با ظرفیت ۲۸ لیترویک فیلتر روغن ، گازوئیل وآبگیر ۲۹۰۰۰۰ تومان و هزینه تعویض سوزنهای پمپ ولوو با ۱۷ میلیون در برابر ۵میلیون اسکانیا یک عامل و افت قیمت بیشتر ولوو نسبت به اسکانیا در نمونه های کارکرده دلیل اصلی انتخاب  اسکانیا توسط مالکین است.

نتیجه گیری

علت اصلی بیشتر خرابیها دراتوبوسها و خودروهای کار وتجاری جدید ریشه در عدم رانندگی صحیح  وعدم مراقبت به موقع از وسیله نقلیه دارد. در پایان با توجه به مزایا و معایب ذکرشده از هردو، از آنجائیکه در یک سفرجاده ای بین شهری مخصوصا در مسافتهای طولانی ایمنی وراحتی مسافر نقش اصلی را ایفا میکند، ولوو با داشتن ستونهای ایمن تر و مقاوم تر در برابر ضربات و تصادف ، صندلی های تخت شو راحت تر، کیفیت سواری بالاتر وسر و صدای کمتر اتاق برای مسافر وهندلینگ بهتر با لذت رانندگی بالاتر برای راننده ،بدون شک برنده میدان است.در پایان از آقایان لطیفی و فشارکی که اتوبوسهای خود را در اختیار ما قرار دادند تشکر می نمائیم.     سید جواد قائم مقامی        تماس با ما    javadghaemfh@yahoo .com

مشخصات فنی ولوو اسکانیا
موتور Volvo D9B Euro 4    ۶ سیلندرخطی با قدرت ۳۸۰ اسب بخار  حجم موتور۹۴۰۰ سی سی و گشتاور ۱۷۴۰نیوتن متر ،  با استاندارد EURO 5 هم قابل حصول است.موتور مجهز به سیستم های توربو شارژ و اینتر کولر و سیستم کاهش گازهای گلخانه ای (SCR )می باشد.سیستم مدیریت سوخت EMS 2 نوع : DC-1206 Scania
تعداد سیلندر : ۶ سیلندر 
قدرت : ۴٢٠ اسب بخار در ١٩٠٠ دور بر دقیقه
حجم موتور : ۱۱۷۰۰ سی سی
حداکثرگشتاور : ٢٠٠٠ نیوتن متر در ١١٠٠ تا ١٣٠٠ دور بر دقیقه
مجهز به اینتر کولر، توربو شارژ و خنک کن گازوئیل
مطابق با استاندارد آلایندگی محیط زیست EURO 3
وضعیت قرارگیری : به صورت خطی و ایستاده در امتداد شاسی
علاوه بر فیلتر روغن قابل تعویض، دارای فیلتر آسیابی گریز از مرکز قابل شستشو نیز می باشد .
جعبه دنده یا گیربکس I-SHIFT با ۱۲ دنده  و برنامه های قدرتی و اقتصادی با کنترل الکترونیکی با امکان تعویض دنده بصورت دستی اتوماتیک  و ریتاردر هیدرولیکی پرقدرت .مجهز به سیستم cruise control مجهز به رادیاتور خنک کن روغن
GR 875 R Scania ،٨ دنده جلو ، مجهز به سیستم تعویض دنده اپتی کروز با امکان تعویض دنده بصورت دستی و اتوماتیک
مجهز به ریتاردر هیدرولیکی اسکانیا به همراه سیستم خنک کننده آبی
مجهز به سیستم محدود کننده سرعت  Cruise control یعنی بدون دخالت راننده امکان رانندگی با یک سرعت خاص درهر وضعیت جاده وجود دارد.
سیستم ترمز ترمزهای دیسکی ولوو با کنترل الکترونیکی (EBS ) با برنامه پایداری الکترونیکی منحصر به فرد ولوو(ESP ) وسیستم ترمز موتور ولوو (VEB ) کارکرد کاملا با هوای فشرده با لنت ترمز استاندارد سازگار با محیط زیست و سیستم ضد لغزش TCS که دائما فعال است. · ترمز پنوماتیک برای چرخ های جلو و عقب با سیستم کفشکی (دارای مخزن باد جداگانه
· ترمز EBS (سیستم ترمز الکترونیک و ترمز ABS ( ضد قفل
· ترمز موتور (ترمز اگزوز)
· سیستم ضد لغزش  TCS  که دستی وارد عمل می شود.
سیستم تعلیق کیسه های هوا با کنترل الکترونیکی با عملیات استراحت زانویی و اکسل جلو بسیار محکم با قابلیت تنظیم ارتفاع محور جلو: دارای دو عدد بالشتک هوای فشرده (خمره ای باد) و دو عدد کمک فنر
محور عقب: چهار عدد بالشتک هوای فشرده (خمره ای باد) و چهار عدد کمک فنر
نسبت تبدیل دیفرانسیل ١ : ٠٧/٣ با قابلیت تنظیم ارتفاع
طول ۱۲۳۰۰ میلی متر ۱۲۴۳۰میلی متر
عرض کلی ۲۵۵۰میلی متر ۲۵۵۰ میلی متر
ارتفاع ۳۸۰۰ میلی متر ۳۸۲۰ میلی متر با احتساب کولر
قاصله محورها ۶۳۰۰ میلی متر ۶۳۰۰ میلی متر
حداکثر وزن مجاز بر محور جلو ۷۵۰۰ کیلو گرم ۷۵۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز بر محور عقب ۱۲۰۰۰کیلو گرم ۱۲۰۰۰ کیلوگرم
وزن کل بدون سرنشین و بار ۱۴۳۰۰ کیلوگرم ۱۴۰۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن کل با سرنشین ۱۸۰۰۰کیلوگرم ۱۸۰۰۰کیلوگرم
کولر  Spheros  کاملاً اتوماتیک و بسیار بادوام ساخت اروپا Konvekta با سرمایش ۳۵ کیلو وات
تعداد صندلی ۱+۱+۲۵ ۱+۱+۲۵
سیستم ترمز ترمزهای دیسکی ولوو با کنترل الکترونیکی (EBS ) با برنامه پایداری الکترونیکی منحصر به فرد ولوو(ESP ) وسیستم ترمز موتور ولوو (VEB ) کارکرد کاملا با هوای فشرده با لنت ترمز استاندارد سازگار با محیط زیست جلو وعقب بادی با دو مدار مجزا و سیستم EBS وABS وASR
مصرف سوخت میانگین ۳۰ الی ۳۴ لیتر میانگین ۳۰ الی ۳۴ لیتر
اتاق خواب راننده دارای اتاق خواب راننده که زیر کف اتوبوس و بین درب مسافری عقب و اکسل عقب قراردارد دارای سیستم سرمایش و مجهز به آیفون ، LCD و DVD می باشد دارای اتاق خواب راننده که زیر کف اتوبوس و بین درب مسافری عقب و اکسل عقب قراردارد دارای سیستم سرمایش و سیستم صوتی جداگانه و مجهز به آیفون می باشد.
یخچال ۲۴ولت مجهز به یخچال و آب سردکن که هرکدام دارای کمپرسور مجزا از هم بوده و همچنین دارای سیستم قهوه جوش می باشد. مجهز به یخچال و آب سردکن که هرکدام دارای کمپرسور مجزا از هم بوده و همچنین دارای سیستم قهوه جوش می باشد.
شیشه ها شیشه های جانبی بصورت خم و دو جداره از نوع سکوریت بوده و شیشه جلو دو لایه طلق دار می باشد شیشه های جانبی بصورت خم و دو جداره از نوع سکوریت بوده و شیشه جلو دو لایه طلق دار می باشد
سیستم های ایمنی سیستم حفاظت از ماشینهای سواری در تصادف با اتوبوس (FUPS) ،  سیستم حفاظت از نیم تنه جلو اتوبوس در تصادفات  رخ به رخ (FIP) ، سیستم حفاظت از زانوی راننده در تصادفات (KIP) اطلاعات دفیقی در دست نیست ولی بی ۹ ایمن تر است.
سیستم برق ولتاژ ۲۴ (مولتی پلکس در شاسی) شامل دو باطری ۱۲ ولت با ظرفیت ۲۲۵* ۲آمپر ساعت و دو آلترناتور با ظرفیت ۱۱۰*۲  آمپر
  • دو عدد دینام ١۵٠ آمپر ٢۴ ولت
  • دو عدد باطری ١٢ ولت ٢٠٠ آمپر ساعت

 

تجهیزات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اتاق خواب

آبسردکن و یخچال،قهوه جوش ،تابلوی مسیر دیجیتالی و معمولی ،تلویزیون ( ۲عدد ) دستگاه DVD ،ساعت دیجیتالی همراه با دماسنج بیرون و داخل اتوبوس ،میکروفن و آمپلی فایر ،پرده  برقی جلو ،مونیتور و دوربین دنده عقب ،زنگ هشدار دهنده دنده عقب ،مکانیزم هشداردهنده هنگام باز شدن درب  جعبه ها ،بوق بادی،پروژکتور مه شکن،چکش اضطراری داخل اتوبوس،بخاری راننده و بخاریهای داخل سالن با قابلیت پخش دما بصورت یکنواخت در کل اطاق اتوبوس ،جعبه کمکهای اولی، گاوصندوق راننده اتوبوس ،بندگوی دستی،اتاق خواب راننده در زیر کف اتوبوس بین  محور عقب و درب مسافری عقب آبسردکن و یخچال،قهوه جوش ،تابلوی مسیر دیجیتالی و معمولی ،تلویزیون  ال سی دی ( ۲عدد ) دستگاه DVD   ،میکروفن و آمپلی فایر ،پرده  برقی جلو ،مونیتور و دوربین دنده عقب ،زنگ هشدار دهنده دنده عقب ،مکانیزم هشداردهنده هنگام باز شدن درب  جعبه ها ،بوق بادی،پروژکتور مکانیزم هشدار بار اضافی روی کلاچ

 

 

 

 

 

 

 

 

خواب راننده در زیر کف اتوبوس بین محور عقب و درب مسافری عقب

فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در کلیه جهات (اونیورسال) با قفل پنوماتی هیرولیک با قابلیت تنظیم غربیلک

 

مطلب پیشنهادی

مراحل دریافت کارت هوشمند رانندگی از درگاه ملی مجوزها

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز:مراحل دریافت کارت هوشمند رانندگی …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.