تیتر خبرها
اتگو تک کمپرسی

۸ سال با اَتگو

۸ سال با اَتگو

سید جواد قائم مقامی: اَتگو از جمله کامیونهای چند منظوره است که کمپانی سازنده  آن رادر مدل های مختلفی از جمله کمپرسی، چهار چرخ متحرک، کامیون حمل زباله، و حتی مجهز به جرثقیل، با کابین های مختلف با نام های Day Cab، Extended Day Cab، Low Roof Sleeper، و High Roof Sleeper تولید و به بازار عرضه می‌کند.

مرسدس اولین نسل آتگو را در سال ۱۹۹۷ روانه بازار کرد. در ابتدا تمامی این کامیون ها با نام آتگو شناخته می‌شدند، اما پس از اعمال تغییرات کلی در سال ۲۰۰۵، کامیون های با وزن بیش از ۱۸ تن با نام آکسورراهی بازار شدند. کامیون مورد آزمایش هم از سری اول کامیونهای آتگوست .  اولین مدل کمپرسی آتگو که توسط شرکت ایران خودرو دیزل در سال ۱۳۸۳وارد بازار ایران شد. این کامیون کمپرسی با ۲۵۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد حدود ۸ سال است که در معدن شن شوئی شهسوارِ سِمیرم مشغول به فعالیت است.  نگارنده تجربه کار با کمپرسی تک  محور و جفت محور آتگو را دارم ولی به منظور بررسی بیشتر، مجددا چند روزی را با آتگوسپری کردم تا نتیجه را به اطلاع خوانندگان محترم برسانم.

طراحی بدنه

آتگو تک کمپرسی در مقایسه با رقبای داخلی خود همچون ولوو FM9 ، رنو میدلام  و ایوکو یورو کارگو دارای ظاهری چالاک ترو در عین حال زیباتر است. از فاصله دور همانند یک سرکلیدی کمپرسی است که به دسته کلیدها آویزان است . طراحی قسمت چراغ ها و بادشکن های نصب شده در دو طرف و جلو پنجره V شکل آتگو به همراه نشان سه پره بنز همگی پویایی ظاهری کامیون را افزایش می‌دهند .در مجموع می توان گفت تمامی قطعات با یکدیگر هماهنگ بوده و ظاهر زیبایی به آتگو بخشیده‌ اند.

طراحی بدنه اتگو تک کمپرسی

 

طراحی داخلی

به لطف ارتفاع کم شاسی و پله های مناسب دسترسی به کابین و سوار و پیاده شدن به راحتی صورت می گیرد. به محض ورود به کابین غربیلک زیبا  با قابلیت تنظیم پنوماتیکی  به همراه نشان بنز اولین چیزی است که جلب توجه می کند.نشانگرهای باد و سوخت از نوع آنالوگ و نشانگر دمای آب،کیلومتر شمارو دماسنج از نوع دیجیتالی است. جلو داشبورد در عین سادگی دسترسی به دکمه ها را آسان کرده است ولی جنس داشبورد مرغوب نیست و در شرایط عادی حتی زمانی هم که در خارج از معدن مشغول به کار هستیم گرد و غبار را به خود جذب کرده و پس از تمیز کردن هم براق نمی شود . نمونه مورد آزمایش حتی زمانی هم که اوایل کار آن بود جلو داشبورد آن چنین خصوصیتی را داشت. تو دری ها هم دارای چنین خصیصه ای می باشند. دو عدد جالیوانی و یک عدد جا سیگاری در کنسول وسط تعبیه شده است که دارای دو بازوی جمع شونده هستند و در داخل کنسول وسط مخفی می شوند ولی در موقع بستن معمولا گیر میکنند و سابقه شکستن بازوهای آنها زیاد است. اهرم یا لیور تعویض دنده  و اهرم ترمز دستی از موقعیت خوبی برخوردار هستند. صندلی ها ساخت ISRI و با کیفیت هستند . صندلی راننده از نوع بادی و متحرک و صندلی شاگرد از نوع ثابت می باشد و فقط امکان خواباندن پشتی آن وجود دارد. دو نفر بر روی صندلیها و یک نفر بر روی پالانی می تواند بنشیند ولی نفر سوم راحت نیست. کمپرسی آتگو در زمان ورود به بازار هم در نوع جفت محور و هم تک محور فاقد کولر بود.کولر فعلی آن از برند Sanden است که توسط مالک نصب شده است.جای تعجب دارد که کامیونی که سال ۲۰۰۴ وارد بازار کشور شده و با قیمت ۷۶۵۰۰۰۰۰ تومان تحویل مشتری گردیده است، فاقد کولر است.از مقامات شرکت ایران خودرو دیزل در آن زمان پرسیدیم علت این امر چیست ؟جواب دادند سفارش بدین گونه بوده است.

بخوانید  نوسازی خودروهای سنگین فرسوده ظرف سه سال

داشبورد اتگو تک کمپرسی

پشت فرمان

نرمی فرمان آتگو، خوش دست بودن آتگو و پیچش مناسب چرخهای آتگو از جمله مزایای آن است که لذت رانندگی را بالا می برد. در ابتدای حرکت حتی با بار بالاتر از تناژ مجاز فرمان آتگو نرم عملکرده و رضایت بخش است. آتگو تک محور  قابلیت حمل ۱۰ تن بار به طور مجاز را دارد ولی در معادن بعضی اوقات حدود ۱۵ تن هم با آن حمل می شود. معیار ازمایشِ ما همان ۱۰ تن است. گیربکس آتگو ساخت دایملر از نوع   G100-12/10.0-0.82  ۶  دنده مجهز به اوردرایو یا نبم دنده است.در ابتدای حرکت با دنده یک سنگین  در همه موقعیتها  و با بارگیری های مختلف در اوزان مختلف ، کابین  شروع به کله زدن می کند یعنی اطاق جلو حرکت ناگهانی به سمت بالا دارد و خوشایند نیست . چنانچه محل  حرکت کمی شیب داشته باشد یا اصطلاحا سینه مرغی باشد آتگو به سختی حرکت می کند. باید با دور بالا وپرگاز حرکت کرد. در گرمای ظهر در دمای ۳۲ درجه سانتیگراد در منطقه شهسوارِ سِمیرم، نشانگرهای آب ،دماسنج ودیگر اخطارهائی که روی صفحه جلو ظاهر می شوند قابل رویت نیستند  وحتما باید با دست سایه بان درست کرد تا قابل رویت باشند.نشانگر دمای آب با وجود اینکه دمای هوا زیاد بالا نیست ولی دائما در حال نوسان است، بالا میرود و دوباره برمیگردد واصالت بنز بودن را ثابت می کند.  نور مستقیم آفتاب هم تا حدودی به داخل کابین وارد شده و چشم راننده را اذیت می کند . به ناچار باید از آفتاب گیر استفاده کرد. به دلیل   کوتاه بودن مسافت بین محل بارگیری تا محل تخلیه بار در معدن، تا دنده ۲ بیشتر نمی توان استفاده کرد. در هنگام تخلیه بار به یکی دیگر از عیوب آتگو می توان پی برد .همان عیبی که در ده چرخ کمپرسی  آتگو هم وجود دارد.چنانچه قصد تخلیه بار در لبه پرتگاه یا سراشیبی تند داشته باشید به آتگو زیاد نمی توان اطمینان کرد چراکه پس از هر بار رهاکردن پدال ترمز و فشردن پدال، کامیون تا زمانی  که پدال تا انتها فشرده نشود  متوقف نمی شود. بعضی اوقات راننده مجبور است با شل و سفت کردن (با رها کردن و فشردن ) پدال ترمز چند سانیمتری عقب برود اگر لبه پرتگاه باشد یا شیب تند باشد آتگو در جائی دیرتر از مکانی که مدنظر راننده است متوقف می شود و زمان بیشتری هم طول می کشد تا کمپرسی کاملا توقف کند و شاید در مواقعی به قیمت جان تمام شود. ولی به منظور آزمایش تغییر مسیر داده و آتگو را در مسیرهای ناهموار هم مورد بررسی قرار دادیم.سواری نرم آتگو کاملا مشهود است ولی این سواری تا زمانی لذت بخش است که مسیر هموار است. زمانی که وارد مسیر های ناهموارمی شویم، کابین یا اطاق جلو مرتبا شروع به بازی کردن وکله زدن  می کند و ضربات ناشی از ناهمواری جاده را مستقیما به صندلی شاگرد منتقل می کند. راننده هم که دارای صندلی بادی است حتی با قرار دادن صندلی در وضعیت ثابت  احساس نارضایتی می کند و ضربات به گردن و کمر منتقل می شوند. در تست جاده سواری آتگو رضایت بخش  و صدایِ موتورِ ۷ لیتریِ ۲۷۹ اسب بخاری آن دلنشین است و زیاد به داخل کابین نفوذ نمی کند.پدال گاز آتگوکه از نوع پدال بلند است، اگر برای مدت زمان زیادی پذیرای پای راننده باشد پای راننده را بیش از حد خسته میکند . به همین دلیل اکثر رانندگان زیر پدال گاز آن را یک تکه سنگ یا موزائیک به منظور استقرار بهتر قرار می دهند. در یک جمع بندی کلی باید گفت آتگو تک کمپرسی که در حال حاضر در مدلهای ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰  میلیون قیمت دارد، مناسب کار در معادن و زمینهای ناهموار نیست و دارای سواری و قابلیتهای مناسب برای جاده است که بارگیری اگر در جاده خاکی یا معدن هم صورت می گیرد ولی بیشتر در جاده آسفالت رفت و آمد کند.بسیاری از مزایا و معایب دکر شده در مورد دیگر گونه های آتگو،آعم  از ده چرخ کمپرسی، آتگو تک و جفت محور باری  صدق می کند  ولی  توضیح وبررسی بیشتر را اختصاص می دهیم به  شماره های بعدی که آتگو ده چرخ باری را با ولوو FM9 ده چرخ باری شاخ به شاخ خواهیم کرد. در پایان از آقای نادری که کامیون خود را در اختیار ما قرار دادند کمال تشکر را داریم.

بخوانید  تولید برق در سواحل ویتنام با توربینهای بادی دوسان

درب اتگو تک کمپرسی

محل قرارگیری مثلث خطر در درب سمت راننده. دستگیره درب در مکان مناسبی تعبیه نشده است.وفنی درب به طور کامل باز است، باید نیروی زیادی جهت بستن درب وارد کرد چون دستگیره از محل قفل و زبانه فاصله دارد. اگر هم درب نیمه باز باشد در اکثر مواقع به طور عادی و با یک مرتبه بستن درب بسته نمی شود و باید مجددا درب را باز کرد و با نیروی بیشتری درب را به سمت داخل کشید.

لاستیک ها با سایز ۲۰ R 12.00 با رینگهای سه تکه. پره ها یا قلوه های آن با ایوکو ۴۴۰_۳۷ یکی است.

 

پیچش چرخای اتگو

 

 

 

 

 

 

 

مدل موتور( همه مدلهای آتگو در ایران از یک نوع موتور سود می برند): MB OM 906 LA

قدرت موتور : ۲۳۰۰/۲۷۹ (ps/rpm)

حداکثر گشتاور موتور : ۱۵۰۰-۱۲۵۰/۱۱۰۰(ps/rpm)

قطر داخلی سیلندر ها : ۱۲۰mm

حجم کل سیلندرها : ۶۳۷۰ cm3

کورس پیستون : ۱۳۰ mm

ظرفیت روغن: ۲۴-۲۸ Lit

ظرفیت روغن: ۲۵ Lit

تکنولوژی موتور

مجهز به کنترل کننده های الکترونیکی موتور

سیستم انژکتوری هشت نازلی تحت فشار بالای ۱۶۰۰ بار
پیش گرم کننده های سوخت ، آبگیر سوخت

گیربکس

G100-12/10.0-0.82 دایملر کرایسلر
اتاق  از نوع کابین کوتاه
منطبق بر استاندارد های ECE R29
مجهز به بالابر هیدرولیکی با زاویه خم ۷۰ درجه
نمایشکر دیجیتالی به همراه نمایش دهنده دمای بیرون
آیینه های مجهز به گرمکن و آیینه سمت شاگرد قابل تنظیم الکتریکی .] سیستم تعلیق
جلو: فنر پارابولیک (۲ لایه)+میل موج گیر+کمک فنر
عقب : فنر پارابولیک +میل موج گیر+کمک فنر

تست و بررسی این کامیون در تابستان ۱۳۹۲ انجام شده است.

بخوانید  کامیون تمام الکتریکی ولوو رقیب جدید تسلا!

مطلب پیشنهادی

اتوبوس هیوندای سپه

بررسی اتوبوس هیوندای یونیورس

بررسی اتوبوس هیوندای یونیورس کره ای بی نظیر اما ناکام سید جواد قائم مقامی:چند سالی …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.