سامیار راشد:آستون مارتین هم مانند بنز و ب.ام.و و اکثر برندهای پرمیوم، زیرمجموعه ای به نام AMR دارد که وظیفه ساخت خودروهای های پرفورمنس این برند را دارد. پس از عرضه نسخه AMR سوپراسپرت لوکس DB11، حالا نوبت به تنها سدان این برند یعنی رپید می رسد تا زیر تیغ AMR قرار بگیرد.
آستون مارتین رپید AMR، با 43 اسب بخار نیروی بیشتر در مقایسه با رپید S، فقط و فقط در تعداد 210 دستگاه و آنهم با قیمت 195 هزار یورو عرضه می شود. رپید AMR، سریعترین سدان چهار درب آستون مارتین در طول تاریخ است.
موتور 12 سیلندر خورجینی 6 لیتری این سدان از سوپراسپرت ونتج GT12 به عاریت گرفته شده است و با تغییراتی نظیر منیفولد بزرگتر، اصلاحات سیستم الکترونیکی موتور و چهار خروجی اگزوز اسپرت، حالا می تواند 595 اسب بخار نیرو را تولید کند و گشتاور آن نیز به 630 نیوتون متر افزایش یافته است. با این تفاسیر، شتاب صفر تا صد آن به 4.2 ثانیه کاهش و حداکثر سرعت آن به 330 کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است. رپید AMR ازرینگ های 21 اینچی بهره می برد که به تایرهای میشلین پایلوت اسپرت مزین شده اند. در پشت این رینگ ها، دیسک های ترمز 400 میلی متری فیبر کربنی با کالیپر شش پیستونه برای جلو و 360 میلی متری با کالیپر چهار پیستونه برای عقب به چشم می خورد. سیستم تعلیق آن نیز به میزان 10 میلی متر کاهش پیدا کرده تا پایداری و هندلینگ بهتری را ارائه دهد.
اما تغییرات رپید AMR فقط فنی نیستند بلکه از تغییرات ظاهری گسترده ای نیز بهره می برد. منحرف کننده هوا در جلو در کنار جلوپنجره ای با شبکه بندی ریز به رنگ مشکی مات و چراغهای دوار مه شکن، رکاب جانبی، دیفیوزر بزرگ عقب همراه با باله بزرگتر عقب، آیرودینامیک بهتری را به ارمغان می آورند. استفاده از فیبر کربن برای کیت بدنه، کاپوت، قاب آینه های جانی، دستگیره درب ها، دیفیوزر و درب صندوق بار، باعث شده تا علیرغم افزودن کیت بدنه، وزن آن در حد 1990 کیلوگرم باقی بماند که درست هم وزن رپید S است. علاوه بر این، نوارها و تزیینات سبز لیمویی، به جذابیت بدنه می افزاید.
همین تزیینات سبز لیمویی در کنار پوشش آلکانتارا و فیبر کربن، کابین این سدان را به کابین یک خودرو مسابقه ای مشابه کرده است. سیستم فرمان آن مشابه به ابرخودرو One-77 بوده و از سیستم صوتی یک هزار واتی B&O بهره می برد