فرسوده سواران؛ قربانی اصلی واردات کامیون های دست دوم خارجی

به گزارش پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز:به اعتقاد رانندگان با افزایش تعداد کامیون های کارکرده خارجی بدون اسقاط خودروهای فرسوده در چرخه حمل و نقل، به تدریج شاهد نتایج بسیار منفی این تصمیم بر صنف حمل و نقل و حیات و سلامت جامعه و اقتصاد کشور خواهیم بود.

شماری از رانندگان و کامیونداران معتقدند دولت با وجود اجرای طرح هایی برای نوسازی ناوگان فرسوده باری، کمکی به دارندگان کامیون های فرسوده انجام نداده و طرح هایی که برای واردات کامیون انجام شده ناوگان فرسوده را از چرخه خارج نکرده و نفعی برای فرسوده سواران نداشته است.
چند روز پیش رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از نوسازی ناوگان جاده ای باری با واردات ۸ هزار کامیون و کشنده تا بهار ۱۴۰۳ خبر داد.

علیرضا احمدی فینی گفت: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به میزان ۲۳ هزار و ۸۰۰ کشنده و کامیون به ناوگان باری کشور افزوده شد که این خودروها با یک سوم مصرف سوخت نسبت به خودروهای فرسوده فعالیت می کنند و میزان تصادف آنها نیز طبق آمارهای پلیس صفر است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که شماری از رانندگان و کامیونداران می گویند اگر قرار باشد کامیون های فرسوده همچنان مشغول به کار باشند و کامیون های دست دوم اروپایی هم وارد شده و کنار آنها به فعالیت بپردازند، مشکلات مربوط به نوسازی ناوگان و مصرف سوخت و تصادفات حل نمی شود.

رانندگان فرسوده سوار با طرح این پرسش که چرا دولت به فکر دارندگان کامیون فرسوده نیست، عنوان کردند: چرا دولت تصمیمی اتخاذ نمی کند که فرسوده سواران امکان تبدیل به احسنت کامیون های فرسوده خود را داشته باشد.

فرسوده سواران در مورد شرایط واردات کامیون های دست دوم خارجی، تاکید کردند: اگر راننده فرسوده سوار ۵ یا ۶ میلیارد تومان برای واردات این کامیون ها داشت نیازی نبود کامیون دست دوم اروپایی سوار شود.

به گفته رانندگان و کامیونداران، اغلب رانندگانی که نسبت به واردات کامیون دست دوم خارجی اقدام کرده اند، با وام یا لیزینگ این کار را انجام داده اند و تا چندین سال باید برای لیزینگ یا بانک کار کنند و بعد از اتمام اقساط دوباره سوار یک کامیون فرسوده هستند.

رانندگان فرسوده سوار عنوان کردند: تنها امکان و موقعیت قانونی برای حذف کامیون های فرسوده از چرخه حمل و نقل، واردات و شماره گذاری کامیون های دست دوم اروپایی به شرط اسقاط کامیون های فرسوده بود که این شرط توسط مراجع مرتبط یا غیر مرتبط و بدون اعلام دلایل آن، حذف شد.

رانندگان کامیون تاکید کردند در زمان حذف این شرط قانونی، هرچقدر دلسوزان و فعالان صنف حمل و نقل فریاد برآوردند که حذف الزام به اسقاط ناوگان فرسوده برای شماره گذاری کامیون های وارداتی، اشتباه بسیار بزرگ و غیرقابل جبرانی برای کشور خواهد بود هیچ نهاد و مسئولی اهمیت نداد.

به گفته آنان، با حذف شرط اسقاط کامیون های فرسوده، شاهد ادامه فعالیت ناوگان فرسوده اسقاطی در چرخه حمل و نقل خواهیم بود.

مطلب پیشنهادی

کلاه گشاد بازسازی ناوگان با تسهیلات تبصره ۱۸ بر سر مالکان اتوبوس و مینی بوس

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز، رانندگان و مالکان اتوبوس های …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.