تیتر خبرها

شهر کامیون داران ایران کجاست؟!

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از اتوبان تراک: هر کدام از استان‌ها و شهر‌های کشور به دلایل خاصی مشهور هستند. در این میان بررسی این نکته که کدام شهر ایران بیشترین ماشین سنگین را دارد، می‌تواند نتیجه‌ی جالبی در‌بر‌داشته باشد. در نظر داشتن اینکه علت شهرت یک شهر تعداد زیاد ماشین‌های سنگین آن باشد ممکن است دور از نظر باشد ولی باید بدانید که چنین شهری وجود دارد. در این مطلب به معرفی شهری می‌پردازیم که بیشترین تعداد ماشین سنگین متعلق به ساکنان آن است.

آشنایی با شهر کامیون داران در ایران

شهر کامیون‌داران نام مستعاری است که برای فرخ شهر که از شهرهای استان چهارمحال بختیاری است در نظر گرفته‌اند. فرخ شهر قدمت بسیار زیادی دارد. این شهر یک شهر تاریخی نیز به حساب می‌آید. فرخ شهر از نظر جمعیت سومین شهر پرجمعیت استان چهارمحال بختیاری شمرده می‌شود. این شهر از نظر جمعیت کامیون و تریلی داران اولین شهر در سراسر ایران است. علت نام‌گذاری شهر کامیون‌داران بر فرخ شهر نیز همین موضوع است.

برای بررسی دقیق‌تر میزان رانندگان ماشین سنگین فرخ شهر جمعیت این شهر را بررسی می‌کنیم. فرخ شهر دارای چهار روستا است. مجموع جمعیت این چهار روستا به ۳۵۰۰۰ نفر می‌رسد. در این میان حدود نیمی از جمعیت شهر به شغل کامیون‌داری مشغول هستند. اغلب ساکنان این شهر به شکل مستقیم و غیر مستقیم در صنعت حمل‌ونقل مشغول به کار هستند.

علت ترویج کامیون‌داری در فرخ شهر
به گزارش عضو شورای شهر فرخ شهر حدود ۹۰ سال پیش اولین کامیون وارد این شهر شد. مالک آن کامیون یکی از ساکنین ثروتمند شهر بود که نیکویی نام داشت. البته نیکویی تنها یک کامیون در فرخ شهر نداشته. او دارای ۱۳۰ کامیون بوده که در گاراژهای خود در سه شهر فرخ شهر، شهرکرد، اهواز و اصفهان نگهداری می‌کرده. راه‌اندازی اولین گاراژ در فرخ شهر توسط نیکویی باعث به وجودآمدن نسل اول رانندگان ماشین سنگین در این شهر شد. باتوجه به ادامه‌ی این فعالیت توسط فرزندان نیکویی، نسل کامیون‌داران در فرخ شهر نیز ادامه پیدا کرد.

بخوانید  8 سال با اَتگو

تاریخچه‌ی فرخ شهر، شهر کامیون داران
این احتمال وجود دارد که رواج کامیون داری به شکل فعلی ریشه در تاریخچه‌ی این شهر داشته باشد. در گذشته فرخ شهر در مسیر جاده‌ی دز پارت قرار داشت. این مسیر راه مواصلاتی خوزستان و جنوب کشور به استان های مرکزی ایران بود. به همین علت تعداد قابل توجهی کاروان‌سرا و بارانداز جهت استقرار و استراحت کاروان‌ها داشته باشد. جالب است بدانید که این کاروان‌سرا‌ها بعدا به گاراژ تبدیل شدند.

عامل اصلی تشویق ساکنان به کامیون‌داری
پیش از رواج کامیون‌داری در فرخ شهر اهالی این منطقه به کشاورزی و دامداری مشغول بودند. با ورود اولین کامیون به این شهر و آگاهی مردم از درآمد این شغل رفته رفته اغلب مردم برای کسب درآمد بیشتر به خرید کامیون و رانندگی با آن روی آوردند. استقبال ساکنان فرخ شهر از کامیون داری به اندازی است که در یکی از مراحلی که دولت اقدام به فروش اقساطی تریلی به متقضیان داشت، ساکنان این شهر به تنهایی ۲۰۰ عدد از این تریلی‌ها را خریداری کردند.

حال مشخص است که اگر بپرسیم کدام شهر ایران بیشترین ماشین سنگین را دارد بدون شک در پاسخ نام فرخ شهر در استان چهار محال بختیاری را خواهیم شنید. البته این را هم در نظر داشته باشید که فرخ شهر در ابتدای استان چهر محال بختیاری قرار گرفته و در واقع یکی از ورودی‌های این شهر است. این نکته نیز یکی از دلایل رونق کامیون‌داری در این منطقه را به خوبی نشان می‌دهد.

کامیون‌داری، شغل اول یا دوم شهر کامیون داران
فرخ شهر در گذشته‌ای نه چندان دور پیش از اینکه به نام شهر کامیون‌داران شناخته شود، با نام شهر معلمان شناحته می‌شد. علت این نام‌گذاری این بود که اغلب معلمان استان چهار محال بختیاری از ساکنان این شهر بودند. با رواج کامیون‌داری در فرخ شهر عده‌ای از معلمان کار قبلی خود را رها کرده و به کامیون‌داری روی ‌آوردند. برخی نیز به این کار به عنوان شغل دوم نگاه می‌کنند. برای مثال معلمانی در فرخ‌ شهر ساکن هستند که چند تریلی و کامیون در اختیار دارند.

بخوانید  ثبت نام کامیونت فورس در بورس خرداد 1402

معلمان تنها قشر دارای دو شغل در میان اهالی فرخ شهر نیستند. تعدادی از کشاورزان و دامداران نیز به صورت کامل شغل قبلی خود را رها نکردند و آن‌ها نیز در کنار کشاورزی و دامداری به کامیون داری نیز مشغول هستند. البته گرایش به کامیون‌داری باعث محدود شدن کسب و‌کار قبلی آن‌ها شده است. مهندسان، پزشکان و سایر قشر‌های ساکن در فرخ شهر نیز در وضعیت مشابهی به سر می‌برند.

معضلات شهری فرخ شهر
شهر کامیون‌داران با چالش های شهری جدی روبه‌رو است. به علت تردد تریلی و کامیون‌هایی با بار‌های سنگین تا حدود ۲۰ تن آسفالت فرخ شهر همواره آسیب دیده و نامناسب است. علاوه‌بر‌این زیرساخت‌های شهری مانند فاضلاب شهری نیز به شدت در خطر است و در بسیاری از مواقع با تخریب مواجه می‌شود. متاسفانه فرخ شهر به تعداد ماشین‌های خود پارکینگ ندارد. همین مساله باعث می‌شود بسیاری از افراد ماشین‌های سنگین خود را در مقابل درب منزل پارک کنند. این اتفاق مشکلات زیادی را به همراه دارد و همواره باعث شکایت ساکنان این منطفه می‌شود.

معضلات فرهنگی و اجتماعی شهر کامیون‌ داران
تمایل به ادامه‌ی شغل پدر در اغلب جوانان فرخ شهری یکی از معضلات فرهنگی این شهر است. جوانان این شهر با توجه به شرایط مناسب مالی خانواده وارد مدارس و دانشگاه‌های اطراف می‌شوند ولی پس از فارغ‌التحصیلی به علت کمبود شغل نامناسب یا عدم وجود بازار کار در رشته ی تحصیلی این جوانان به ادامه دادن شغل پدر که همان ماشین سنگین هست، روی می‌آورند.

باید بدانید که آمار مرگ‌و‌میر و نقص عضو در فرخ شهر بسیار زیاد است. علت این اتفاق تلخ شغل ساکنین شهر است. تصادفات جاده‌ای که در جریان برخورد ماشین‌های سنگین با سایر ماشین‌ها رخ می‌دهد تلفات بیشتری نسبت به سایر تصادفات برجا می‌گذارد. به همین علت متاسفانه هر ساله تعدادی از ساکنان فرخ شهر در این تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و درصدی از افراد نیز با نقص عضو روبه‌رو می‌شوند.

بخوانید  حضور پرقدرت آرین دیزل در هفدهمین نمایشگاه خودرو اصفهان

سخن نهایی
در این مطلب بررسی کردیم که کدام شهر ایران بیشترین ماشین سنگین را دارد. علت ترویج کامیون‌داری در فرخ شهر را بررسی کردیم. درباره‌ی مزایا و معایب رواج کامیون‌داری در این شهر نیز جزئیاتی را ارائه دادیم. اهالی شهر کامیون داران با این که از شرایط درآمد خوبی برخوردار هستند ولی همواره با معضلاتی نیز درگیر هستند که امید است با برنامه‌ریزی‌های مناسب شهروندان این منطقه با چالش‌های کمتری مواجه شوند.

مطلب پیشنهادی

خودروهای وارداتی جدید ساخت کدام کشورها هستند؟

با شروع دور جدید واردات خودرو به ایران، ظاهرا تمام این ماشین ها از کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *