اعداد و ارقام بر روی اتوبوسها و کامیونهای بنز نشانه چیست

اعداد و ارقام بر روی اتوبوسها و کامیونهای بنز نشانه چیست؟

اعداد و ارقام بر روی اتوبوسها و کامیونهای بنز نشانه چیست؟

سید جواد قائم مقامی: هر عدد یا اسمی بر روی هر اتوبوس یا کامیون بسته به کدگذاری کمپانی و سال ساخت ، می تواند بر قدرت موتور، حجمِ موتور ویا می تواند بر هر خصوصیتی از آن دلالت کند.اگر اسم خاصی باشد ممکن است وجه تسمیه خاصی داشته باشد که مربوط به محصولات آن کمپانی است یا به ویژگی خاصی از آن کامیون یا اتوبوس دلالت می کند..البته در بین این کدگذاریها استثناهائی هم وجود دارد ولی در کل از یک سیستم پیروی می کنند.در این شماره به بررسی اعداد وارقام روی کامیون ها و اتوبوسهای موجودِ بنزدر ایران می پردازیم.
اصطلاح ۴×۶ یا ۲×۴ در و یا ۲۶۳۵، ۲۶۲۸، ۲۶۲۴ و اعدادی از این قبیل ، در دو طرف کاپوت کامیونهای دماغدارِ بنز یا ۱۸۴۳ بر روی دربهای کامیونهای بی دماغی همچون آکسور و آکتروس چه می گویند ؟

در کامیونهای بنز۴×۶ عدد اول از سمت چپ نشان دهنده تعداد نقطه اتصال چرخها به زمین است و عدد دوم نشان دهنده تعداد نقطه اتصال محرک است که به دیفرانسیل متصل است و نقش به حرکت در آوردن کامیون را برعهده دارد.

به منظور درک بهتر مطلب اینگونه بگوئیم یک بنز ده چرخ دو نقطه اتصال در جلو دارد یعنی هر طرف هر چرخی یک نقطه اتصال محسوب می شود.درست است که در محور وسط و محور عقب در هر طرف دو عدد لاستیک داریم ولی هر دوعدد لاستیک به هم چسبیده در کنار هم یک نقطه اتصال را تشکیل می دهد.پس مجموعا یک بنز ده چرخ شش نقطه اتصال دارد که عدد اول از سمت چپ بیان کننده آن است.عدد دوم یعنی چهار نشان دهنده تعداد نقطه اتصال محرک است.یعنی محور وسط و محور عقب که قبلا هم گفتیم چهار نقطه اتصال را تشکیل می دهند که این چهار نقطه اتصال محرک هستند یعنی به واسطه دیفرانسیل و اجزای مربوطه نقش به حرکت در آوردن کامیون را دارند.پس شد شش نقطه اتصال در چهار نقطه اتصال محرک.اگر محور وسط و محور عقب تک لاستیک باشند و دوتائی نباشند باز هم هر طرف یک نقطه اتصال محسوب می شود.

در کشنده اکسور و تک بنز جمعا چهار نقطه اتصال داریم که میشود عدد اول از سمت چپ و دو نقطه اتصال محرک داریم که همان عدد دوم است.

مایلر میکسرکامیون بنز کمک دارزیر مایلر
در عبارتِ ۲۶۲۸ یا ۱۹۲۴ و امثالِ ان اولا که به صورتِ جفت جفت خوانده میشود یعنی گفته می شود بیست وشش بیست وهشت یا نوزده بیست و چهار .دو رقم سمت راست ضربدر ۱۰ نشانگر قدرت موتور بر حسب اسب بخار است و دو رقم دوم نشانگر میزان بار مجاز به اضافه وزن کامیون .قدرت موتور ممکن است کمی بالاتر یا پائین ترباشد .مثلا آکتروس ۱۸۴۳ طبق تعریف باید ۴۳۰ اسب بخار قدرت داشته باشد ولی ۴۲۸ اسب بخار قدرت دارد یا آکسور ۳۳۳۵ باید ۳۵۰ اسب بخار قدرت داشته باشد در صورتی که ۳۵۴ اسب بخار قدرت دارد.درخاور ۶۰۸ یا ۸۰۸ و مینی بوس ۳۰۸ عدد صفر یک مابین است دو رقم سمت راست وچپ همان نقش قدرت موتور و تناژ را ایفا می کنند.یا در آکتروس ۱۸۴۳ عدد ۱۸ بدین معنا نیست که میزان بار مجاز و وزن ماشین باید ۱۸ تن بشود این ارقام با توجه به تک محور بودن آن در نظر گرفته شده است ودر حالت کشنده قابلیت حمل بارهای بیش از ۴۰ تن را دارد. همینطور در کمپرسی آکسور ۳۳۳۵ یا کمپرسی آکتروس ۳۳۳۱ طبق تعریف می تواند وزن آن با بار به ۳۳ تن برسد در حالیکه مجموع وزن و بار آن با توجه به وزن مجاز بارگیری درایران نمیتواند از ۲۶ تن وپانصد کیلوگرم تجاوز کند.
ابهامات دیگری در مورد این اعداد و ارقام وجود دارد و رانندگان به اشتباه برای خود تعبیرات خاصی از آن میکنند.دو رقم سمت راست بازهم ضربدر ۱۰ قدرت موتور و تک رقم نشانگر تناژ است .خاورِ۸۱۳ ، ۹۱۳ و ۱۰۱۳ از نظر قدرت موتور در یک سطح قرار دارند و از موتور مشترک بهره می برند و هر سه ۱۳۰ اسب بخار قدرت دارند.تفاوت آنها درشاسی آنهاست که هریک به نسبت از شاسی محکم تری برخور دار هستند و میزان بارگیری و تناژآنها متفاوت است که ۹۱۳ می تواند یک تن باربیشتراز ۸۱۳ حمل کند و۱۰۱۳ هم به همین نسبت توان حمل یک تن بار اضافه تر از ۹۱۳ را دارد.این ارقام از نظر کدگذاری کمپانی است وگرنه در کشور ما هر سه مجاز به حمل یک میزان بار هستند.

خاور813
اما در مورد خاور ۸۰۸ و ۸۰۹ یا خاور ۶۰۸ و۶۰۹ وضعیت به نحو دیگری است . در اینجا قدرت موتور است که متفاوت است و ۸۰۹ و ۶۰۹ هر کدام ۱۰ اسب بخار از ۸۰۸ و۶۰۸ پرقدرت تر هستند وگفته می شود که شاتون آنها کمی بلندتراست.وقتی رقم سمت راست بالا می رود قدرت موتور بالا میرود وگرنه از یک نوع شاسی سود می برند.
کامیون های بنز۵ تن ۹۱۱ با گونه های ۹۱۱ سبز رنگ آن که به اشمیتز ۵ تن معروف هستند،گفته می شود سبز رنگ ها از شاسی مستحکم تری بر خوردار هستند و گرنه از لحاظ فنی یکسان هستند.
اتوبوسها نیز دارای کدگذاری خاص خود هستند.عبارت ۰۳۰۲ نشانگر کد شاسی آن است وحرف O اول کلمه Omnibus است.همینطوردر اتوبوس O500 ساخت زرین خودرو یا رویال کلاسهای رویال سفر این عبارت نشانگر کدِ شاسی آن است.اتوبوس C400 ،C355 ،C457 ، SC457 وS360 حرف C مخفف کلمهCoach است که در انگلیسی بریتانیائی به معنای اتوبوس است و ۴۵۷ نشانگر کد موتور از نوع OM457 LA میباشد.C355 که موتور آن با کامیون ۶چرخ ۱۹۲۴ یکی است و دارای کد موتورOM355 میباشد.اتوبوس S360 با کد موتور OM360 موتور آن با ۳۰۲ یکی است. و اما C400 با کد موتور OM335 موتور آن با کامیون مایلر یکی است و اکثر رانندگان فکر می کنند موتورC457 با مایلر یکسان است و سخت در اشتباهند.موتور C457 با موتور اتوبوس O500 و کامیون کمپرسی آکسور ۳۳۳۵ و کشنده آکسور یکسان است با این تفاوت که استاندارد آلایندگی در دو مدل اخر بالاتر از C457 است و موتور کشنده به وسیله نرم افزار به۴۲۸ اسب بخار ارتقا یافته است..حرف S بر روی S360 اول کلمه Super Saloon و S درSC457 اول عبارت Super High Deck می باشد.چون از اتاق بلندتر با ارتفاع بیشتری برخوردار است و بعضی اوقات با اتوبوس دو طبقه نئوپلان اشتباه گرفته می شود.

اتوبوس بنز C457اتوبوس بنز 302 شیشه یک تیکه
سیستم کدگذاری دیگری نیز وجود دارد که عبارتی بر روی کامیون نوشته نشده است ولی در کارت آن ذکر می شود و یا از نظر کمپانی آنها با این کدها شناخته می شوند.
در این سیستم حرف L در همه کامیونها مشترک است که اول کلمه آلمانی Lagen به معنای کامیون است و دیگر حروف هر کدام مخفف عبارتی است که در اینجا فقط به معانی فارسیِ آنها می پردازیم.

۱ – LAK به کامیونهائی اطلاق می شود که نیرو به همه چرخهای آنها منتقل می شود.تعداد این نوع کامیونها در ایران کم است.تعدادی بنز ۹۱۱ با قابلیت انتقال نیرو به همه چرخها  در اختیار ارتش قرار دارد.

اتگو تک باری

LB  –  ۲ به کامیونهائی اطلاق می شود که میکسرِسیمان بر روی آنها سوار می شود. ده چرخهائی که شاسی آنها کمپرسی است این قابلیت را دارند.

LF –   ۳ به کامیونهائی اطلاق می شود که مخصوص آتش نشانی هستند .  در کشور ما بیشتر از بنز ۹۱۱ به این منظور استفاده می شد و جدیدا از آتگو استفاده می شود.

LG  –  ۴ به کامیونهائی اطلاق می شود که برای خدمات نظامی در نظر گرفته شده اند. در ایران نمونه های مختلفی از محصولات بنز با این کاربری وجود دارد.

LK  –  ۵ به کمپرسی ها اطلاق می شود.انواع کمپرسی های بنز در این دسته قرار میگیرند.

LS – 6 به کشنده ها اطلاق می شود. انواع کشنده های بنز در این دسته قرار می گیرند.

LZ – ۷  به کامیونهای حمل سوخت و مایعات اطلاق می شود.

LP  –  ۸  به گونه های بی دماغ اطلاق می شود که موتور آنها در زیر کابین قرار دارد.

مطلب پیشنهادی

اعلام فرآیند جدید صدور بارنامه بارهای ذوب آهن و انباری

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز:صدور بارنامه برای بارهای ذوب …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.