تمرکز خصوصی ها بر سواری و غفلت از سنگین ها

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز: طی هشت ماهه سال جاری، بالغ بر ۸۲۲ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده که از این تعداد با سهم قریب به ۸۴ درصدی (معادل ۷۴۷ هزار و۴۹۱ دستگاه) خودروی سواری در کشور تولید شده است.

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، ۸۸۲ هزار و ۴۷۱ دستگاه خودرو در کشور تولید شده است. مجموع تعداد خودروی تولیدی در کشور رشد ۱۸ درصدی تولید نسبت به ۷۴۹ هزار و ۱۵۷ دستگاهی در سال گذشته را نشان می دهد.

به گزار ش تین نیوز به نقل از ایسنا، از این تعداد خودروی تولیدی در سال جاری حدود ۷۴۷ هزار و ۴۹۱ دستگاه، آمار تولید خودروهای سواری است که بصورت عبور مستقیم و کامل بوده و نشان از رشد ۱۵ درصدی تولید خودروی سواری نسبت به آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته دارد. در مجموع هشت ماهه سال گذشته ۶۵۱ هزار و ۳۶ دستگاه خودروی سواری کامل در کشور تولید شده است.

پس از سواری ها، بیشترین سهم تولید خودرو، متعلق به وانت هاست که طی هشت ماهه امسال تولید ۱۰۶ هزار و ۷۳۳ دستگاهی این خودروها را رقم زده است؛ تولید وانت در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۷۴ هزار و ۸۰۶ دستگاه وانت تولیدی داشته، ۴۳ درصد افزایش یافته است.

طبق آمار، تولید قریب به ۲۴ هزار و ۷۶۳ دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) در آمار تولید خودرو در هشت ماهه سال جاری با رشد ۲۶ درصدی نسبت به تولید خودروهای سنگین باری در مدت مشابه سال گذشته معادل ۱۹ هزار و ۶۰۶ دستگاه، ثبت شده است.

همچنین در هشت ماهه سال ١۴٠٢ حدود ۲۲۹۱ دستگاه خودروی ون در کشور به تولید رسیده که در نسبت به آمار تولید ون در هشت ماهه سال گذشته (۲۲۲۴ دتگا)، تنها سه درصد بیشتر شده و کمترین میزان رشد تولید انواع خودروها را در این مقایسه آماری به خود اختصاص داده است.

کاهش تولید در مسافری ها
طبق گزارش ارائه شده توسط وزارت صمت از عملکرد خودروسازان در هشت ماهه امسال، تولید خودروهای مسافربری شامل اتوبوس و مینی بوس و میدل باس نسبت به آمار تولید در هشت ماهه ۱۴۰۱، افت کرده است.

در حالیکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان آبان ماه آن، ۸۳۳ دستگاه اتوبوس درکشور تولید شده بود، این عدد در مدت مشابه امسال به ۶۰۷ دستگاه رسید و بدین ترتیب کاهش ۲۷ درصدی داشته است.

همچنین تولید مینی بوس و میدل باس با افت ۱۰ درصدی در این مقایسه آماری از ۶۵۲ دستگاه در هشت ماه ۱۴۰۱ به ۵۸۶ دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

سهم ۲۳ درصدی تولید خودروسازان خصوصی در آمار کل تولید
براساس آنچه که در آمار وزارت صمت آمده، در هفت ماهه امسال حدود ۲۰۵ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که نشان از سهم ۲۳ درصدی از مجموع کلتولید خودروی کشور است. این تعداد خودوی تولیدی در بخش خصوصی در مقایسه با آمار تولید آن ها در مدت مشابه سال گذشته معادل ۱۱۴ هزار دستگاه، ۸۰ درصد رشد را ثبت کرده است.

تولید سواری در بخش خودروسازان خصوصی از ۸۵ هزار و ۷۴۵ دستگاه با رشد ۹۳ درصدی به ۱۶۵هزار و ۸۳۲ درصدی رسیده است.پس از آن تولید وانت از ۱۵ هزار و ۸۶۰ دستگاه به ۲۲ هزار ۱۳۳ دستگاه رسیده و رشد ۴۰ درصدی را ثب کرده است.

تولید سنگین های باری (کامیون، کامیونت کشنده) از ۱۰ هزار و ۴۱۰ دستگاه به ۱۶ هزار و ۱۰۶ دستگاه رسیده بدین ترتیب ۵۵ درصد رشد تولید داشته است.

تمرکز خصوصی ها بر سواری و غفلت از سنگین ها
در مقابل اما تولید ون ها ۷۳ درصد، اتوبوس ۲۱ درصد و مینی بوس و میدل باس ۱۰ درصد افت تولید داشته اند؛ تولید ون از ۹۴۱ دستگاه به ۲۵۱ دستگاه، تولید اتوبوس از ۳۹۳ دستگاه به ۳۱۱ دستگاه و تولید مینی بوس و میدل باس از ۶۵۱ دستگاه به ۵۸۶ دستگاه در مقایسه آمارتولید هشت ماهه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رسیده است.

رشد ۷ درصدی سایپا و ۶ درصدی ایران خودرو در تولید انواع خودروها
تولید خودرو در خودروسازان بزرگ کشور، به ترتیب هفت درصد در گروه خودروسازی سایپا و شش درصد در گروه صنعتی ایران خودرو افزایش یافته است.

طبق آمار ۳۳۳ هزار و۵۲۷ ستگاه خودرو سواری درصدی در ایران خودرو و ۲۴۸ هزار و ۱۳۲ دستگاه در سایپا در هشت ماهه ابتدایی امسال تولید شده که هر یک سه درصد نسبت به آمار تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. به ترتیب در مدت مشابه سال گذشته ۳۲۳ هزار و ۴۲۸ دستگاه سواری در ایران خودرو و ۲۴۱ هزار و ۸۶۳ دستگاه سواری در سایپا به تولید رسیده است.

در سایپا ۶۹ هزار و ۹۵۲ دستگاه و در ایران خودرو ۱۴ هزار و ۶۴۸ دستگاه وانت در هشت ماهه امسال تولید شده که نسبت به ۵۵ هزار و ۸۷۲ دستگاه تولیدی در سایپا ۲۵ درصد و ۳۰۷۴ دستگاه تولیدی در ایران خودرو ۳۷۷ دستگاه رشد دیده می شود.

همچنین تولید کامیونت، کامیون و کشنده در گروه خودروسازی سایپا در مدت مذکور سال جاری ۱۴۷۲ دستگاه با رشد ۲۹ درصدی (تولید ۱۱۴۰ دستگاه در هشت ماهه ۱۴۰۱) و در گروه صنعتی ایران خودرو ۷۱۸۵ دستگاه با افت ۱۱ درصدی (تولید ۸۰۵۶ دستگاه در هشت ماهه ۱۴۰۱) ثبت شده است.

تولید ون، مینی بوس و میدل باس و اتوبوس در هشت ماهه امسال در سایپا همچون مدت مشابه سال گذشته صفر ثبت شده است.

در ایران خودرو نیز مینی بوس و میدل باسی تولید نشده اما تولید ون با شد ۵۹ درصدی از ۱۲۸۳ دستگاه به ۲۰۳۹ دستگاه اما اتوبوس با افت ۳۳ درصدی از ۴۴۰ دستگاه به ۲۹۶ دستگاه تقلیل یافته است.

مطلب پیشنهادی

فراخوان استخدام: سازمان راهداری به دنبال ۱۰ هزار راننده

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز،سازمان راهداری و حمل و …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.