تیتر خبرها

ظرفیت خالی ۶۵‌هزار خودروی تجاری در کشور

نیم کلاچ: به گزارش پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از دنیای اقتصاد: حسین خضری مدیرعامل شرکت بهمن دیزل با اشاره به اینکه حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین عوامل در بحث توسعه اقتصاد کشور محسوب می‌شود، درباره تولیدات این شرکت گفت: در شرکت بهمن دیزل انواع مختلفی از خودروها تولید می‌شود خودروها در ۳ بخش شامل کامیون‌‌‌‌‌‌های سبک زیر ۸.۵ تن و کامیون‌‌‌های متوسط ( ۶.۵ و۸.۵ تن) و کامیون‌‌‌های سنگین بیش از ۱۹ تن طبقه بندی می‌شود. وی افزود: در حال حاضر کامیون‌‌‌هایی در میانگین ۱۲ و ۱۹ تن و کامیون کشنده‌‌‌ای که اصطلاحا ۴۴ تن هستند برای حمل‌ونقل بین شهری تولید می‌شود و به عنوان یکی از شرکت‌های اصلی در حوزه‌‌‌ خودروهای تجاری، سهم قابل‌توجهی در این زمینه داریم به نحوی که شرکت ما در کامیون‌ها بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

خضری با اشاره به تولید کامیون‌‌‌های کشنده در شرکت بهمن دیزل، اظهار کرد: گروه خودروسازی بهمن دیزل توانسته نگاه به داخل را به صورت قدرتمندانه‌ای پیگیری کند.مدیرعامل شرکت بهمن دیزل همچنین ضمن تشریح برنامه‌‌‌های این شرکت در بخش توسعه فناوری، گفت: با وجود اینکه در حوزه‌‌ خودروهای تجاری نیازها و تقاضای کشور بالاست اما بر اساس آمارهای سازمان راهداری ناوگان حمل‌ونقل کشور ناوگان بسیار فرسوده‌‌‌ای است تا آنجا که در ناوگان حمل بار کشور بیش از یکصدهزار دستگاه خودروی تجاری فرسوده موجود است.وی افزود: عمده این خودروها تکنولوژی و فناوری‌‌‌های قدیمی دارند که مشکلات متعدد و هزینه‌‌‌های زیادی را از نظر زیست محیطی و ایمنی ایجاد می‌‌‌کنند و بهره‌‌‌وری کشور را در حوزه حمل‌ونقل کاهش می‌‌‌دهند.

مدیرعامل بهمن دیزل خواستار نوسازی هرچه سریع‌تر ناوگان حمل‌ونقل کشور شد و اضافه کرد: با توجه به اعمال استانداردهای جدید ۸۵ گانه موضوع فناوری در خودروهای تجاری حل شده است. در حال حاضر کل محصولات بهمن دیزل با استاندارد یورو۵ که از استانداردهای به‌روز است تولید می‌شود و امکان دریافت استاندارد یورو ۶ نیز فراهم است.وی کیفیت گازوئیل و سوخت داخلی را در اتخاذ استانداردهای یورو۶ موثر دانست و گفت: به خاطر محدودیتی که در خصوص تامین گازوئیل با کیفیت با آن روبه‌رو هستیم ناچاریم تا از فناوری کمی قدیمی‌‌‌تر استفاده کنیم.مدیرعامل بهمن دیزل اعمال تحریم‌‌‌های ظالمانه علیه کشورمان را یکی از مهم‌ترین دلایل حرکت کند صنعت کشور به سمت فناوری‌های جدید دانست و اظهار کرد: در این شرایط دسترسی به تکنولوژی و حتی کالای عادی به سختی صورت می‌گیرد و مجبوریم بر اساس کالاها و بازارهایی که خرید از آنها برای ما مقدور است عمل کنیم .

وی بازار چین را یکی از بازارهای تامین کالای خودروسازان کشور معرفی کرد .خضری با اشاره به استانداردها و الزامات موجود در بخش خودروهای صادراتی کشور، خاطرنشان کرد: خودروهای داخلی تولید ایران سطح کیفی بالاتری نسبت به خودروهای چینی دارند و با اعمال استانداردهای جدید، تامین‌‌‌کننده‌‌‌های ایرانی از جمله بهمن دیزل پیشرفت بسیار خوبی در توسعه کیفیت محصولات خود دارند به گونه‌‌‌ای که ما محصولاتی را عرضه می‌کنیم که فناوری آنها به فناوری‌‌‌های روز بسیار نزدیک است.مدیرعامل بهمن دیزل در ادامه با انتقاد از تناقضات موجود در سیاستگذاری و قانون‌گذاری‌‌‌های صنعت خودروی کشور، گفت: ظرفیت تولید کشور بیش از صد‌هزار دستگاه در سال است. نگاهی به تولیدات سال گذشته نشان می‌‌‌دهد که تنها حدود۳۵‌هزار دستگاه تولید شده است و این به آن معناست که ۶۵‌هزار دستگاه ظرفیت خالی داریم اما در زمینه تامین ارز مشکل داریم و ارز لازم به تولیدکننده اختصاص داده نمی‌شود .

وی با طرح این سوال که چرا ارز واردات کامیون‌‌‌ها و خودروهای دست دوم به بخش تولید اختصاص داده نمی‌شود، اظهار کرد: این یک سیاست متناقض است . زمانی که دولت و حاکمیت به جهت تنظیم بازار بحث واردات را مطرح می‌کنند باید این سوال طرح شود که آیا برای تنظیم بازار و افزایش تیراژ از ظرفیت داخلی به شکل کاملی استفاده شده است . مدیرعامل بهمن دیزل داشتن مزیت رقابتی را در صادرات خودروهای تجاری مهم خواند و عنوان کرد: این مزیت رقابتی است که ایجاد ارزش افزوده می‌‌‌کند و صادقانه باید بگویم که سیاست‌‌‌های اعمال شده بر صنعت خودرو با این نقطه فاصله زیادی دارد. خضری با تاکید بر اصل رقابت خاطرنشان کرد: مخالف واردات نیستیم اما رقابت باید با قوانین و دورنما تعریف و هدف غایی داشته باشد تا تولیدکننده داخلی نیز قدرت صادراتی و مزیت رقابتی جدی پیدا کند.وی تاکید کرد که سیاست‌‌‌های کنونی صنعتگر داخلی را به سمت واردات هدایت می‌‌‌کند و نگاه سیاستگذاران کشور نگاه تولیدی نیست .

وی همچنین با بیان اینکه یکی از مشکلات پایه‌‌‌ای صنعت خودروهای تجاری و نوسازی این خودروها تامین مالی است، اظهار کرد: نوسازی خودرو برای کسی که در حال حاضر خودروی زیر یک میلیارد تومان دارد و قرار است خودروی تولیدی جدید با حداقل ۵ میلیارد تومان را خریداری کند بسیار مشکل است. این مساله تنها مختص به کشور ما نیز نیست بلکه در بسیاری دیگر از کشورها همین مشکل وجود دارد و این مشکل با استفاده از سیستم بانکی و تامین منابع مالی مرتفع می‌شود. وی شرکتی نبودن مالکیت این خودروها را یکی از مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: باید برای نوسازی ناوگان منابع و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت در اختیار این بخش قرار داده شود.خضری با مقایسه این تامین منابع و خسارت‌‌‌های ناشی از تردد خودروهای فرسوده، گفت: سیستم بانکی، وزارت صنایع، سازمان راهداری و سازمان محیط‌زیست باید این خسارات و تسهیلات را مقایسه کنند و در مقابل هزینه‌‌‌ها و خسارت‌‌‌هایی که در گزارش‌ها و نمودارها ارائه می‌شود، منابع را به اصلاح و نوسازی ناوگان اختصاص دهند .

مطلب پیشنهادی

ایران خودرو؛ تعهدات معوق محصول پژو ۲۰۷ به‌زودی ایفا می‌شود

شرکت ایران‌خودرو ضمن پوزش از مشتریان محصول پژو ۲۰۷ بابت تاخیر در تحویل خودرو، اعلام …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.