تیتر خبرها

سوناتا LF زیبا، اسپرت و جوان‌پسند

حمید محمدی: کمپانی هیوندای در سال 1985 نخستین خودروی سدان سایز متوسط خود را روانه بازار کرد. این مدل که با نام سوناتا شناخته شد تا سال 2005 میلادی با استقبال کمتری مواجه شد. سوناتا  در سال 2009 مورد دستخوش طر احان این کمپانی قرار گرفت تا ظاهری زیباتر و اسپرت‌تری به خود گیرد. نسخه جدید سوناتا را که با پسوند YF می‌شناسند توانست نسبت به نسل‌های قبلی خود موفق‌تر ظاهر شود. تا اینکه سرانجام در سال 2014 طراحان کمپانی هیوندای باردیگر این سدان محبوب را زیر تیغ طراحی قرار دادند تا ظاهری زیباتر و جوان‌پسندتر از YF به آن دهند. نتیجه طراحی جدید LF شد. در واقع هفتمین نسل سوناتا با پسوند LF راهی بازار شد که این خودرو در اوایل ورودش به کشورمان با نقدهای پرحاشیه‌ای روبه‌رو شد. زیرا با توجه به قیمتی که داشت ظاهری زیبا و اسپرت و با امکانات رفاهی بیشتر به دست مشتریان رسید. همین امر سبب موفقیت بیشتر این نسل از سوناتا شد.در نسل هفتم که همان LF است، شاهد ظاهری جدیدتر و متفاوت‌تر از نسل قبلی هستیم. به‌طوری‌که چراغ کشیده YF در سری LF بر همان پایه طراحی شده است و همان فرم چراغ‌های YF را دارد. با این تفاوت که چراغ‌های جلو کمی جمع‌وجور شده و با زاویه خاصی که دارد به امتداد جلوپنجره رسیده است که فرم و حالت خاص و جذابی به خودرو می‌بخشد. جلوپنجره LF مانند چراغ‌ آن مجددا طراحی شده است که با خطوط برجسته و تیز روی کاپوت و کنار چراغ‌های جو ظاهری اسپرت به خودرو می‌دهد تا جوان پسندتر باشد. در طراحی عقب نیز شاهد ظاهری جدیدتر هستیم که باید به چراغ‌های جدید کشیده‌تر و افقی اشاره کرد زیرا ناگریز هر بیننده‌ای را به یاد کیا اپتیما نسل سوم یا همان TF می‌اندازد. طراح سوناتا LF با توجه به جذابیت طراحی سبک آن را مانند کیا اپتیما TF طراحی کرده که با توجه به جذابیت و محبوبیت نسل سوم کیا سعی شده است تا حدودی از طراحی آن الگوبرداری شود. گفتنی است چراغ‌های کشیده و اگزوزهای کروم مجزا از یکدیگر سبب زیباتر شدن این خودرو شده است. فضای داخلی سوناتا LF به گونه‌ای طراحی شده که دیگر خبری از طراحی قدیمی YF نیست. طراحی غربیلک فرمان جمع‌وجورتر، پنل کیومتر شمار جدید، طراحی جدید هواکش‌های تهویه مطبوع و نوع رنگ تریم حس خاص و لاکچری بودن بیشتری را به راننده و سرنیشنان القا می‌‌کند. اگر بخواهیم از نظر مشخصات فنی به این خودرو بپردازیم باید گفت که پیشرانه سوناتا LF یک موتور چهارسیلندر خطی 16 سوپاپ به حجم 2400 سی‌سی است که با توجه به تکنولوژی بکار رفته در پیشرانه و ساخت و تنفس طبیعی بودن آن و سیستم سوپاپ متغیر VVT می‌تواند حداکثر 178 اسب‌بخار قدرت در 6 هزار دور در دقیقه و 228 نیوتن‌متر گشتاور را در 6 هزار دور در دقیقه تولید می‌کند، موتور سوناتا LF معروف به تتا است که یکی از پیشرانه‌های باکیفیت این خودرو به حساب می‌آید. چنین قدرت مناسبی به وسیله یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک شیفت ترونیک به چرخ‌‎های جلو منتقل می‌شود. نکته مهم در مشخصات فنی این خودرو موتور و گیربکس کم استهلاک این خودرو است. گیربکس خودرو با توجه به نسل قبلی یعنی YF به دلیل نوع مکانیزم هیدرولیکی و کنترلگر‌های الکترونیکی در هنگام حرکت تعویض دنده بسیار نرم و بدون کوبش انجام می‌شود. با توجه به سیستم تعلیق پیشرفته و جدید می‌توان گفت عملکرد خودرو روی ناهمواری و دست اندازها خوب بوده و سواری نرم و هندلینگ بهتری را برای خودرو به ارمغان آورده است. آپشن‌های رفاهی و کاربردی سوناتاLF نسبت به رقبای دیگر خود مانند رنو تلیسمان و کیا اپتیما JF در حد مناسبی بوده و با توجه به طراحی سقف پانوراما جلوه زیبایی به فضای داخلی خودرو داده است. در نهایت باتوجه به طراحی جدید و اسپرت خودرو، آپشن‌های جدید و سواری نرم، قدرت مناسب و شتاب خوب و همچنین خدمات پس از فروش مناسب می‌توان گفت در بازه قیمتی 150 تا 170 میلیون تومان بهترین خودروی سدان خانوادگی سایز متوسط است.

بخوانید  سوپر اسپرت جدید استون مارتین

جدول مشخصات فنی

مشخصات فنی هیوندای سوناتا LF 2016
پیشرانه 4 سیلندر خطی- 16 سوپاپ مجهزبه سیستم VVT
حجم موتور 2.4 لیتر تنفس طبیعی
حداکثر قدرت 178 اسب‌ بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 228 نیوتن‌ متر در 4000 دور در دقیقه
سیستم انتقال قدرت 6 سرعته اتوماتیک شیفت ترونیک
سیستم فرمان الکتریکی EPS
شتاب 0 تا 100 کیلومتر 9 ثانیه
حداکثر سرعت 215 کیلومتر بر ساعت
فاصله بین دو محور 2805 میلی‌متر
ایمنی 6 ایربگ بصورت استاندارد
قیمت بازه قیمتی 160-170

مطلب پیشنهادی

    تعرفه واردات تایر سواری کاهش یافت اما مشکل کمبود لاستیک های رینگ 13 و 14 باقی ماند

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از خبرخودرو، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر …