نیم کلاچ: به گزارش پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از اقتصاد ایران: قیمت خودروهای تجاری از کامیونت تا کشنده روند صعودی را در کارخانه و بازار طی می کنند. دلیل این رشد قیمت خودروهای تجاری، تصمیم دفتر خودرویی وزارت صمت مبنی بر عدم تخصیص ارز نیمایی به واردات قطعات منفصله و CKD خودروهای تجاری بوده و خودروسازان تجاری از این پس مجبور به تامین ارز مورد نیاز خود به صورت آزاد یا از محل صادرات خود و دیگر شرکت ها هستند. البته که افزایش 500 درصدی گواهی اسقاط طی دو سال گذشته هم تاثیر زیادی روی افزایش قیمت خودروهای تجاری داشته است.
قیمت خودروهای تجاری از کامیونت تا کشنده روند صعودی را در کارخانه و بازار طی می کنند. دلیل این رشد قیمت خودروهای تجاری، تصمیم دفتر خودرویی وزارت صمت مبنی بر عدم تخصیص ارز نیمایی به واردات قطعات منفصله و CKD خودروهای تجاری بوده و خودروسازان تجاری از این پس مجبور به تامین ارز مورد نیاز خود به صورت آزاد یا از محل صادرات خود و دیگر شرکت ها هستند. البته که افزایش ۵۰۰ درصدی گواهی اسقاط طی دو سال گذشته هم تاثیر زیادی روی افزایش قیمت خودروهای تجاری داشته است.
دفتر خودرویی وزارت صمت به تازگی طی نامه ای خطاب به خودروسازان اظهار کرده که به دلیل کمبود منابع ارزی امکان تخصیص ارز نیمایی برای خودروسازان و واردات قطعات منفصله و CKD وجود ندارد. بدین ترتیب خودروسازان می بایست ارز مورد نیاز برای واردات قطعات منفصله را به صورت آزاد یا از محل صادرات خود شرکت یا دیگر شرکت ها تامین کند.
به عبارت دیگر تا پیش از این خودروسازان امکان دریافت ارز نیمایی با نرخ حدود ۴۲ هزار تومان را داشتند. اما از این پس مجبور به تامین ارز به صورت آزاد یا از محل صادرات هستند که نرخ آن بالای ۵۰ هزار تومان است. با توجه به افزایش ۲۰ درصدی نرخ ارز مرجع برای خودروسازان، اکنون شاهد افزایش قیمت خودروهای تجاری از جمله کشنده، کامیون، کامیونت و مینی بوس هستیم. برخی از خودروسازان هم که هنوز قیمت جدید خود را اعلام نکرده اند، به زودی به دلیل حذف ارز نیمایی، افزایش قیمت خواهند داشت.
تا این لحظه شرکت هایی مانند دیما و ایران خودرو دیزل در شرایط فروش های جدیدی که برای کامیون کشنده های خود داشته اند، قیمت محصولات خود را افزایش داده اند که یکی از دلایل افزایش قیمت مربوط به عدم تخصیص ارز نیمایی به خودروسازان و تامین ارز به صورت آزاد یا از محل صادرات است.
البته حذف ارز نیمایی تنها مشکل خودروسازان و تنها دلیل برای افزایش قیمت خودروهای تجاری نیست. بلکه افزایش قیمت گواهی اسقاط نیز روی افزایش قیمت خودروهای تجاری تاثیر مستقیم داشته است. قیمت گواهی اسقاط طی دو سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ درصد (۵ برابر) افزایش داشته و در حال حاضر قیمت هر گواهی اسقاط چیزی در حدود ۵۵ میلیون تومان برآورد می شود. لازم به ذکر است که به ازای هر کشنده باید ۴ گواهی اسقاط (۲۲۰ میلیون تومان)، به ازای هر کامیون ۱۹ تا ۲۶ تن باید سه گواهی اسقاط (۱۶۵ میلیون تومان) و به ازای کامیون های زیر ۱۹ تن و مینی بوس و کامیونت ها ۱.۲۵ گواهی اسقاط نیاز است.
با توجه به افزایش قیمت گواهی اسقاط، طبیعی است که هزینه تماس شده محصول برای شرکت های خودروسازی افزایش پیدا کند و به تدریج قیمت خودروهای تجاری از سوی کارخانه افزایش پیدا خواهد کرد. شرایط برای خودروسازان به نحوی رقم خورده که به جای اینکه روز به روز از هزینه های تحمیل شده به خودروساز کاسته شود، وزارت صمت به دنبال راهی برای تحمیل هزینه بیشتر به خودروساز است که با اجرای این سیاست های غلط توسط دفتر خودرویی وزارت صمت، قیمت خودرو در کارخانه و بازار افزایش خواهد یافت که دود آن تنها در چشم مصرف کننده می رود.