تاثیر استفاده شرکت ها از کامیون ملکی خارج اعلام بار بر حمل و نقل خود مالکی

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز: براساس دستورالعمل اخیر ابلاغی توسط مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به شماره نامه ۱/۷۴/۱۰۱۳۳۷ مورخ ۱۸/۶/۱۴۰۲ که با در نظر گرفتن جمیع جهات به کامیون های ملکی شرکت های حمل و نقل کمافی السابق اجازه حمل بار خارج از نوبت سالن اعلام بار داده شده است.

برخی کارشناسان این حوزه نظراتی در جهت مخالفت با این موضوع ارائه نموده اند که لازم است موارد ذیل آن دستورالعمل نیز مد نظر قرار گرفته شود؛

اول اینکه مالکیت ۶ دانگ آنها به نام شرکت حمل و نقل باشد و دوم دارای بغل نویسی به نامه شرکت، براساس آمارهای ارائه شده سازمان راهداری در پایان سال ۱۴۰۱ تعداد کل کامیون های کشور به تعداد ۴۱۱۲۴۱ انواع دستگاه کامیون بوده، از این تعداد فقط ۱۷۹۹۱ دستگاه شرایط فوق را احراز می نماید و با توجه به اینکه این تعداد ۴.۴ درصد کل ناوگان کشور بوده و تعداد ۹۹۰۳ دستگاه تریلی و ۸۰۸۸ دستگاه اتاق دار است.

نکته قابل توجه اینجاست که به طور عمده سالن های اعلام بار جهت حمل بار با تریلی بوده و در اغلب نقاط کشور حمل بار کامیون های اتاقدار خارج از سالن اعلام بار بوده و می توان نتیجه گیری کرد که ۴.۴ درصد از کامیون ها به هیچ عنوان اثری بر ۹۵.۶ درصد کل نخواهد داشت.

از طرفی این مشوق باعث می شود شرکت های حمل و نقل تمایل به سرمایه گذاری در این زمینه پیدا کرده و شرکت حمل و نقل توانمند امکان عقد قراردادهای بزرگ را پیدا کرده و براساس قوانین سازمان راهداری امکان استفاده از کامیون های استیجاری و تحت پوشش را در این قراردادها خواهند داشت. وقتی حمل بار تابع قرارداد انجام شود شرکت های حمل و نقل امکان برنامه ریزی برای ایجاد شبکه های حمل و نقل کار خواهند داشت و نه تنها حمل یکسر خالی حذف می شود بلکه عمدتاا کامیون ها در زنجیره حمل شرکت ها قرار خواهند گرفت و توزیع کامیون ها در مسیرهای مختلف صورت می پذیرد و تجمع نامتوازن در برخی مبادی کاهش خواهد یافت.

در واقع علت خواب کامیون ها در برخی مبادی به دلیل مراجعه عمده کامیون ها به صورت غیر برنامه ریزی شده می باشد و این امر باعث توقف بیش از حد کامیون های مازاد در این مبادی می گردد . در صورتی که بخشنامه ها و دستورالعمل های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در تمامی سطوح پیاده سازی شود بزرگترین امتیاز برای حمل و نقل جاده ای کشور در زمینه مدیریت توزیع و حمل بار و بهره وری این صنعت خواهد بود .

توجه به این نکته حائز اهمیت است که این دستور العمل نیز مانند دستورالعمل های دیگر سازمان راهداری است که در حمایت از رانندگان و مالکان صادر می گردد و نمی توان یک دستورالعمل را پذیرفت و دیگری را نپذیرفت. در واقع همه دستورالعمل ها مکمل یکدیگر خواهند بود.

مطلب پیشنهادی

کلاه گشاد بازسازی ناوگان با تسهیلات تبصره ۱۸ بر سر مالکان اتوبوس و مینی بوس

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز، رانندگان و مالکان اتوبوس های …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.