بررسی اتوبوس هیوندای یونیورس
کره ای بی نظیر اما ناکام
سید جواد قائم مقامی:چند سالی ست شاهد پیشرفت روزافزون محصولات هیوندای در سراسر دنیا هستیم.مسیری را که غولهای خودروساز در طول یک قرن طی کرده اند،هیوندای در طول چند دهه طی کرده است.ممکن است در حد آنان نباشد ولی حرفهائی برای گفتن دارد.در سال 86 شرکت سپهر دیزل کاوه با هدف ارائه مدلهای متنوعی از انوبوس و کامیونهای هیوندای راه اندازی شد و در سال 87 فعالیت خود را آغاز کرد.گونه های مختلفی از کامیونها و 3 نوع اتوبوس از محصولات این شرکت در حال تردد در جاده های کشور هستند.این محصولات به دلایل مختلف مورد استقبال قرار نگرفتند.اولین سری از این اتوبوسها مدل یونیورس جفت صندلی است که در سال 89 وارد بازار شد. پس از آن مدل غزال از نوع جفت صندلی و VIP با اتاق جدید به بازار آمد که هم اکنون تعدادی از انوبوسهای غزال در خدمت شرکت جوان سیر ایثار است..در این شماره به تست فنی اتوبوس یونیورس ودلایل شکست آن در بازار می پردازیم.
اتاق و ظاهر بیرونی
در نگاه اول اتوبوس یونیورس آنچنان که باید وشاید زیبا به نظر نمی رسد . از.سبک طراحی آن کاملا پیداست که این محصول کمپانیهای آسیای شرقی است.
علامت H خوابیده داخل بیضی در جلوی آن هویت آن را آشکار می کند.واژه هیوندای در زبان کره ای به معنای تازگی است.بیضی نمادی از گسترش و افق جهانی است و H نمادی از همکاری مشترک کارخانه و مشتری است که دست مشارکت داده اند.
نکته جالب توجه نوار دور درب جلوست که با طراحی خاص مانع ورود باد به داخل می شود .جعبه های بار مسافر و جای خواب راننده در زیر کف اتاق آن را با همتایان اروپائی خود برابر می کند .دیگر سیستم بکار رفته در این اتوبوس وجود سیستم گریس کاری تایمر دار داخل جعبه است که با تنظیم زمانی معین قسمت های خاص اکسل وفرمان و دبه های ترمز را گریس کاری می کند..درب جعبه ها همانند درب جعبه های مان RO7 دستگیره های آن در پائین است ولی هر کدام از درب ها دارای 4جک بسیار قوی است که در هیچ کدام اتوبوس ها این سیستم وجود ندارد و همه دو جکه هستند.
بخش داخل سالن
جلو داشبورد در سمت شاگرد کانال بخاری جهت گرم کردن پا وجود دارد که در بقیه اتوبوسها در بالای داشبورد شاهد آن هستیم. میله ای عرضی در سمت شاگرد جلوی داشبورد قرار دارد که برای گرفتن دست مسافرهنگام ورود و خروج طراحی شده است و برای افراد سالمند بسیار مفید است..جلوی پای شاگرد و فضای پا به قدری تنگ است که چند دقیقه ای بیشتر نمی توان نشست و از عیوب آن به شمار می رود.دکمه ها در وسط داشبورد در دو ردیف به صورت افقی چیده شده اند که کاملا در دسترس هستند .کیلومتر شمار و دور سنج آن یاد آور وانت تویوتاهای 1600قدیمی ست. صندلی راننده با مارک Pilot با قابلیت تنظیم و ماساژورو گرمکن و صندلی شاگرد از گونه های تاشو با فنر بسیار قوی می باشد. اهرم تعویض دنده در کنار صندلی کمی قدیمی به نظر می رسد ولی بعدا خواهیم دید چگونه راننده را به چالش می کشد.صندلی های مسافر که به گفته مالک ساخت کشور آلمان هستند،دارای کفی و شاسی های محکم وظاهری زیبا هستند که از دیگر اتوبوسهای موجود داخلی زیباتر و مستحکم تر است.صندلی ها در دو سمت شاگرد و راننده به دلیل چیدمان خاص تا آخر در یک ردیف قرارندارند و کمی عقب و جلو هستند.فواصل بین صندلیها به اندازه کافی است که در صورت خوابیده بودن صندلیهای جلوئی مسافر به راحتی می تواند استراحت کند و زانوها به صندلی جلوئی برخورد نمی کند .{عیبی که می توان گفت گریبان گیر همه اتوبوسهای 44 نفره موجود داخلی است و عامل اصلی شکایت مسافران است.} سقف زیبای هیوندای با قابلیت شستشو از نکات مثبت آن به شمار می رود.دریچه های کولر بالای سر مسافر با زاویه چرخش مناسب باد کولر را به خوبی به مسافر انتقال می دهد. چراغهای داخل سالن همه LED بوده و سابقه سوختن و تعویض هم نداشته اند در شب سالن آن را بسیار زیبا جلوه می دهد.
تست جاده
جعبه دنده شش سرعته یونیورس ساخت ZFبا اهرم تعویض دنده کوچک خود در کنار صندلی راننده را به حرکت فرا می خواند. حرکت را با دنده یک آغازمی کنیم. دور موتور به لب خطر به دور 2000 دور در دقیقه می رسد. صدای آژیر به گوش می رسد که نیاز به دنده بعدی را به راننده اعلام می کند.دنده ها را یکی پس از دیگری با شنیدن صدای آژیر تعویض می کنیم .به علت محدودیت سرعت تا دنده 5 بیشتر نمی رویم که در این حالت سرعت به 105 کیلومتر در ساعت می رسد.صدای آژیر دنده بعدی را می طلبد ولی امکانش نیست تا زمانی که به محدوده ای می رسیم که فاقددوربین است و از دنده 6 استفاده می کنیم تا سرعت 130 کیلومتر هم می رویم ولی شتاب و کشش ان انقدر خوب است که حس رضایت را به راننده القا می کند .حس می کنید سوار هیوندای آزرا شده اید با این اختلاف که آزرا فاقد کلاچ است و اینجا باید با کلاچ کلنجار رفت..با توجه به به دور دور سنج تا سرعت های خیلی بالاتر هم می توان رفت ولی به لحاظ شرایط جاده امکان ان نبود.فاصله دنده ها با توجه به قدرت موتور خوب است و در هر شرایطی جوابگوی نیاز راننده است.شتابگیری اولیه و شتابگیری های نا گهانی در دنده های مختلف با فشارناگهاتی پدال گازقدرت را به رخ نامداران اروپائی می کشد.به حدی که از این حیث اتوبوسی در بین اتوبوسهای داخلی نداریم.در سینه کش ها با وجود 44 مسافر با کولر روشن وگرمای 40 درجه بدون اینکه نشانگر آب خم به ابرو بیاورد،سلاطین سوئدی یعنی اسکانیا و اتوبوس تکرار نشدنی ولوو TX را پشت سر می گذارد. کولر آن ساخت کمپانی Modine آلمان با قدرت 32 کیلو وات سالن را به خوبی خنک می کند.درسراشیبی ها به لطف ترمز قدرتمند و ترمز موتوری خوب از کنترل اتوبوس به خوبی می توان بر آمد.البته بستگی به مهارت راننده دارد چرا که یکی از عیوب وارده به این اتوبوس نداشتن ریتاردر بود که در اتوبوس جدید غزال شاهد آن هستیم .ولی به نظر نگارنده در صورت رانندگی خوب وحرکت با سرعت مطمئنه مشکلی در توقف و کاهش سرعت وجود ندارد. اهرمی که در زیر فرمان به عنوان ریتاردر شناخته می شود عمل قطع سوخت در سر سوزنها را انجام می دهد. شتاب بالا و کشش فوق العاده از امتیازات این کره ای نا کام به شمار می رود. حرکت روی دست اندازها با سرعت بالا بدون ایجاد سر و صدا لذت خاصی دارد. .سواری نرم و جلو بندی مستحکم آن قابل تحسین است.
بنا به اظهار کمپانی موتور قدرتمند این اتوبوس ساخت هیوندای و تحت لیسانس کمپانی جنرال موتور آمریکاست و تا پنج سال از لحاظ کار کرد آنرا ضمانت می کند.درآزمایش قسمت مسافر در ردیف های مختلف با فواصل خوب و مناسب صندلیها هیچ گونه صدائی از سقف اتاق اتوبوس شنیده نمی شود.اتوبوس مورد آزمایش مدل 89 با کارکرد 400000 کیلومتر می باشد.می توانسته تا 1000000 کیلو متر هم کارکرد داشته باشد ولی در مقایسه با رقبا با این کارکرد بسیار عالی است. صدای موتور هم آزاردهنده نیست و عایق بندی بین موتور و اتاق خوب صورت گرفته است.
باید جلوش بزنند اسکانیا تا بخرند.
سه عامل در ناکام ماندن این اتوبوس نقش داشتند. اصلی ترین و مهم ترین عامل، برند هیوندای است .رانندگان ایرانی آنچنان علاقه و اعتمادی به این برند ندارند و حساب می کنند هیوندای در این صنعت نوپاست و محصولات آن کیفیت خوبی ندارند.دوم اینکه شکل ظاهری این اتوبوس به زیبائی اتوبوسهای اروپائی نیست. ودیگر عامل خدمات پس از فروش آن است که شبکه سراسری گسترده در سراسر کشور در حد مطلوب وجود ندارد. ولی دلیل اصلی همان برند آن بود.سال 89 یک دستگاه از این اتوبوسها در خط تهران شاهرود تعاونی ایران پیما شروع به فعالیت کرد و با اعتراض مسئول تعاونی رو برو شد که این محصول بی کیفیت است و استاندارد نیست وباید تعویض گردد.پس از گئشت چند هفته ای مسافرانی که با آن رفت و آمد می کردند متقاضی گرفتن بلیط و مسافرت باآن شدند چرا که سواری بی نظیر آن کاملا مشهود بود .از نظر زیبائی این نقیصه در اتوبوس زیبای غزال که شباهت بسیار زیادی به اتوبوس بنز تراوگو دارد حل شده است .از نظر خدمات پس از فروش هم ،بنا به اظهار مالک تا به حال مشکل خاصی نداشته که نیاز به تعمیر یا تعمیرگاه آنچنانی داشته باشد و در صورت نیاز به راحتی و در زمانی کوتاه برطرف شده است. ولی مسئله برند همچنان پا برجاست و هیوندای از بورس خوبی در بازار برخوردار نیست در زمان ورود آن که بحث خدمات پس از فروش مطرح نبود.
هر مالک اتوبوسی از اتوبوس خود هزینه تعمیر و نگهداری پائین را خواهان است.این اتوبوس با موتور پر قدرت با 410 اسب بخار بدون هیچ گونه ایراد جانبی با کشش وشتاب عالی ودیگر ویژگیهای بی نظیرجایگاهی در بین مالکین ندارد.از نظر قیمت مدل 89 این محصول با قیمتی حدود 150میلیون با یک دستگاه اسکاتیا یا ولوو مدل 84 یا 85 هم قیمت است.در حالی که اتوبوس مدل 85عمر مفید خود را کرده است و همانند بیمار دیالیزی راننده را هر هفته روانه تعمیرگاه می کند.مالکین می گویند ولوو بی 9 پرخرج است چون 40 لیتر روغن می خواهد مان هم که پرخرج است.هیوندای با ظرفیت 25 لیتر روغن با فیلتر و آسیابی با موتور عالی و دیگر خصوصیات بارز چرا جایگاهی ندارد.؟یک دستگاه هیوندای در سال 89 به قیمت 140 میلیون خریداری شده الان هم همان قیمت را دارد ولی یک اسکانیا مدل 89 الان 300میلیون قیمت دارد. در صد بسیار بالائی از مالکین که اصلا تمایلی به خرید هیوندای ندارند و برای آنها اصلا بحث خدمات و قیمت مطرح نیست باید جلوش بزنیم اسکانیا تا بخرند بعدا بحث خدماتی برایشان مهم می شود در زمان ورود هیوندای که بحث خد مات پس از فروش مطرح نبود.ولی عده ای همچون نگارنده که به کیفیت آن اطمینان دارم چرا جرات خریدن آن را ندارم. فقط و فقط به خاطر ضعیف بودن خدمات پس از فروش آن.
.طبق اظهارات نمایندگی اصفهان در حال حاضر حدود یک سالی ست که نه کامیون و نه اتوبوسهای هیوندای صفر کیلومتر آنها تولید نمی شود ودر صورت خرابی و نیازقطعات آنها پیدا نمی شود و باید از طرق دیگر یا توسط اشنایان از کشور های اطراف آن را وارد کرد.از سوئی شایعه است که کمپانی سپهر دیزل واقع در ساوه 20 روزی است شروع به وارد کردن قطعات کرده است .
درپایان هیوندای اتوبوسی است با سیستم های منحصر به فرد که در بقیه اتوبوسها وجود ندارد و تمام خصوصیات یک اتوبوس خوب همچون قدرت بالا،سواری نرم ،جلوبندی مستحکم ،صندلیهای راحت و استهلاک کم را با خود یدک می کشد .از لحاظ تکنولوزی ساخت و هم از نظر قدرت موتور و قابلیتهای حرکتی توان رقابت با همه اتوبوسهای داخلی را دارد .از نظر زیبائی اتاق هم اتوبوس جدید غزال با همین مشخصات فنی با اتاق زیباتر هیوندای را از این بابت هم بی نقص می کند. هم اکنون تعداد زیادی از اتوبوسهای غزال در خدمت شرکت جوان سیر ایثار است.ازمسئولین شرکت سپهر دیزل تقاضای رسیدگی به موضوع خدماتی،شناساندن بیشتر هیوندای به مسافران و مالکین و تولید مجدد محصولات را داریم.
از آقای رنجبر که اتوبوس خود را در اختیار ما قرار دادند کمال تشکر را داریم.