حمید محمدی: خودروهای کوپه به دلیل نوع طراحی و کاربری که دارند بیشتر مورد توجه تیونرها قرار میگیرند. یکی از برندهای که تا به امروز شاهد تغییرات بسیاری در ظاهر و مختصات فنی آنها از سوی تیونرها بودهایم محصولات کمپانی بامو است، این کمپانی که با طراحی و تولید خودروهای اسپرت با عملکرد بالا در بین دیگر رقبای خود زبان زد است توانسته با تولید سری3 یکی از بهترین خودروهای باعملکرد بالا را روانه بازار کند. بهطوریکه محبوبترین نسل سری3 همان E46 معروف است که در میان تیونرها به اسطوره بامو معروف است. از سال 2014 کمپانی بامو نسخه کوپه سری 3 را با تغییرات بیشتر در ظاهر و مختصاتفنی با نام سری 4 معرفی کرد، این خودرو که برپایه E92 معروف سری 3 طراحی و تولید شده توانست با پرفورمنس و دینامیک بهتر در بین سوپراسپرتهای مطرح دنیای خودرو قرار گیرد. از زمان تولید سری 4 تا به امروز شاهد تیون شدن این خودرو از سوی تیونرهای معروف چون منصوری، جیپاور و هامان هستیم. اما لازم بذکر است که هر کمپانی خودروساز برای اینکه بتواند سبد محصولاتش را گسترده کند یا به عبارتی طیف تنوع محصولاتش را بیشتر کند در تعداد محدود محصولات باعملکرد بالای خود را بصورت تیون شده راهی بازار میکنند. به عنوان مثال کمپانی بامو سری 4 را با چند پیشرانه متعدد چهارسیلندر و ششسیلندر به دست مشتریان میرساند اما نسخه تیون شده این سری که به M4 معروف است را با قیمتی بالاتر در سبد محصولات خود قرار میدهد. تا کسانی که میخواهند پشت فرمان خودروی اسپرت و باقدرت بالا قرار گیرند تنها کافی است با پرداخت پول بیشتر صاحب یک ام4 شوند. جیپاور در اوایل سال نسخهای از مدل ام4 را دستخوش تغییرات قرار داد که باتوجه به توربوهای ارتقاء یافته جدید و تایمینگ سوپاپها و مپینگ کردن ECU پیشرانه خودرو را به 800 اسببخار رساند. این خودرو با قیمتی حدود 1.5 برابر نسخه M4 پرفورمنس به فروش رسید. نکتهای که در تیون این مدل معرض است، بهبود آیرودینامیک و پایداری خودرو است. در نمونه تیون شده ام4 بادی کیت اسپرت که هواکشهای کنار در و قسمت پایینی سپر جلو مشاهده میشود سبب پرفورمنس بهتر و بهبود خنککاری سیستم ترمز خودرو در سرعتهای بالا میشود. همچنین اسپویلر روی صندوق عقب خودرو و دیفیوزر میان اگزوزها سبب کاهش نیروی درگ و آیرودینامیک بهتر در سرعتهای بالا برای این خودروی سوپراسپرت شده است.
مطلب پیشنهادی
تعرفه واردات تایر سواری کاهش یافت اما مشکل کمبود لاستیک های رینگ 13 و 14 باقی ماند
نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از خبرخودرو، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر …