نصب باک اضافه در خودروهای سنگین، بازی با جان مردم است

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد گفت: برخی رانندگان در ناوگان حمل و نقل بار یا مسافر اقدام به تغییر ظرفیت مخزن سوخت کرده یا مخزن اضافه نصب می کنند که نه تنها اقدامی خلاف قانون بوده بلکه جان سرنشینان، مسافران و سایر کاربران جاده را تهدید می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا بشیری با بیان این که یکی از وظایف این اداره کل، همکاری با دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برخورد با معضل باک اضافه و غیراستاندارد است، اظهار کرد: در این زمینه بازدیدهایی به منظور کنترل ناوگان، برنامه ریزی و اجرا می شود.

وی افزود: برخی رانندگان ناوگان سنگین با بیان دلایلی از جمله طی کردن مسافت های طولانی، اقدام به نصب باک غیراستاندارد یا باک اضافه می کنند که این موضوع برخلاف قوانین مصوب کشور است.

بشیری ادامه داد: بعضاً مشاهده می شود مالکان ناوگان اتوبوسی در برخی از مسیرها با تغییر وضعیت فنی ناوگان اقدام به نصب باک دوم، تغییر ظرفیت باک یا جاساز می کنند که لازم است در بازدیدهای مستمر مدیران فنی یا دوره ای مراکز معاینه فنی، کنترل و از فعالیت این ناوگان جلوگیری شود چرا که این اقدامات موجب بر هم خوردن تعادل ناوگان شده و مخاطراتی همچون کاهش ایمنی سفرها به دنبال دارد.

این مسئول با تأکید بر این که تنها کاربرد این باک های غیرمجاز و غیراستاندارد قاچاق گازوئیل است، گفت: متأسفانه برخی افراد منفعت طلب بدون توجه به اصل کارکرد اتوبوس که خدمت به مسافران است، از این ناوگان استفاده نادرست کرده و ضمن به خطر انداختن جان خود و سرنشینان، جان دیگر استفاده کنندگان از راه ها را نیز به خطر می اندازند.

معاون حمل و نقل استان ابراز کرد: در ویرایش جدید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۴۰۰ با رویکرد برخورد جدی با این موضوع، داشتن کالا یا سوخت به منزله تخلف قاچاق و یا سوخت خارج از شبکه تلقی شده و با متخلفان بر اساس قانون برخورد می شود.

وی اظهار کرد: در کنترل هایی که به صورت گشت مشترک با نمایندگان اعضاء کارگروه انجام می شود، ناوگان حمل ونقل عمومی به صورت اتفاقی مورد بازدید قرار می گیرد و در صورت مشاهده تخلف، مالک ملزم به فک باک اضافه جاساز و نصب مخزن استاندارد می شود.

بشیری در پایان تأکید کرد: مراکز معاینه فنی نیز موظف هستند در بازدیدهای دوره ای، خودروها را دقیق بررسی کرده و در صورت مشاهده تغییر در مشخصات فنی، از صدور برگه معاینه فنی امتناع کنند، ضمن این که مدیران فنی نیز در شرکت های حمل و نقل در صورت مشاهده تغییرات فنی باید ضمن ارسال گزارش به مراجع مربوطه، از صدور صورت وضعیت و بارنامه خودداری کنند.

مطلب پیشنهادی

کلاه گشاد بازسازی ناوگان با تسهیلات تبصره ۱۸ بر سر مالکان اتوبوس و مینی بوس

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز، رانندگان و مالکان اتوبوس های …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.