مریم فیاض پشت فرمان اتوبوس

 راننده خانم سوار بر شیر آلمانی

راننده خانم سوار بر شیر آلمانی

از اصفهان تا بابلسر همراه با شیر آلمانی

سید جواد قائم مقامی:به علت اشتغال فعلی بنده در زمینه عیب یابی اتوبوس و کامیون و کار در تعمیرگاه،دو ماه پیش بود که  یک دستگاه اتوبوس مان RO7 به علت خرابی ریتاردر به تعمیرگاه مراجعه کرد. خانمی در جلوی اتوبوس نشسته بود که به نظر می رسید همسر راننده اتوبوس باشد . راننده اتوبوس از آشنایان مکانیک بود و مکانیک به بنده گفت که ایشان به همراه خانم خود اقدام به حمل مسافر می کنند. بنده که در صدد بودم یک سرویس  با اتوبوس مان بروم و آن را به چالش بکشم، فرصت راغنیمت شمرده و با ایشان هماهنگ کردم تا همسفر شویم که هم رانندگی ایشان را ببینم و هم به قابلیتهای اتوبوس مان آن هم در یخ و برف پی ببرم. بارش برف و باران و راهبندان دیگر مانند گذشته نیست ولی بازهم شرایط سخت بوجود می آید که مهارت راننده و قابلیت های خودرو محک زده شود . پنج شنبه شب پانزدهم آذرماه راهی بابلسر شدیم. قبل از سوار شدن به اتوبوس لاستیکهای اتوبوس را بازدید کردم که آیا از عاج و کیفیت مناسب برخوردار هستند یا نه.اتوبوس متعلق به شرکت همسفر اصفهان بود. ازاصفهان  آقای راننده پشت فرمان نشستند وبدون توقف تا شهرقم به رانندگی پرداختند. از قم خانم راننده پس از ثبت ساعت پشت فرمان نشستند و با حیرت و تعجب مسافران روبه رو شدیم ولی پس از گذشت دقایقی این امر برای مسافران متعجب عادی شد و به راه ادامه دادیم . حوالی تهران بنده به علت خستگی کار روزانه هرازگاهی چرت می زدم  و پس ازهر بار چرت زدن با ترمزهای تیز و ناگهانی از خواب می پریدم که بیشتر به علت شرایط بد آب و هوائی و جاده بود. پس از تهران وارد جاده هراز شدیم. جاده پوشیده از برف بود و بلدوزر راهداری در باند روبرو در حال برف روبی بود. خانم راننده با سرعت مطمئنه سربالائی ها و سراشیبی ها را پشت سر می گذاشت و اصلا احساس خطر نمی کردم. در برخی از سایتهای خودروئی که علاقه مندان نظرات خود را به اشتراک می گذارند، عده ای از عایق بندی مناسب اتوبوس مان بین اتاق و موتور احساس رضایت کرده بودند. در ردیفهای جلو  صدای موتور یا اصلابه گوش نمی رسد یا خیلی کم به گوش می رسد. بنده جای خود را تغییر دادم و به صندلی ردیف آخر اتوبوس رفتم تا صدای موتور را بررسی کنم. در کل موتور اتوبوس مان در مقایسه با رقبا موتوری است کم صدا که خیلی نرم کار می کند و همین عامل باعث می شود که صدای موتور زیاد به گوش نرسد. به گفته مکانیک های مان طراحی  انباره اگزوز مان به گونه ایست که صدای موتور را به خوبی می گیرد. در ردیف آخر هم صدای آنچنانی به گوش نمی رسد و آزاردهنده نیست و این برگ برنده اتوبوس مان است که عده ای از مسافران اتوبوس مان را برای مسافرت انتخاب می کنند.هم در سراشیبی ها و هم در سربالائی ها خانم راننده با سرعت مطمئنه حرکت می کرد وشاهد ترمزهای ناگهانی هم نبودم. نا گفته نماند در سربالائی ها به علت استفاده از دنده اتوماتیک و تعویض دیر بهنگام دنده ها صدای توربوشارژ به گوش می رسید ولی در برف و باران رانندگی با دنده مرده خالی از اشکال است. در طول مسیر در جاده هراز وقتی خانم فیاض در حال رانندگی بودند در این فکر بودم که اگر به جای این اتوبوس سوار بر اتوبوس ولوو بی ۷  یا اسکانیا دنده لیوری بودیم آیا باز هم خانم راننده با این کیفیت رانندگی می کرد یا نه. علت این افکار به سیستم ASR مان بر میگردد که رانندگی با مان را در برف و باران آسان می کند و راننده زیاد نگران لیز خوردن اتوبوس نیست. دلیل بعدی ناپایدار بودن انوبوس ولوو بی ۷ در یخ و برف و اهرم تعویض دنده بلند که هم زمان باید هم مواظب پایداری اتوبوس بود و هم در جاده پیچ در پیچ مرتبا دنده ها تعویض شوند تا دور موتور دچار افت نشود. همینطور اسکانیا دنده لیوری که باید بر روی دنده تیز بود خصوصا درسر پیچ ها که برخی اوقات راننده مجبور به (gear skip ) یا دزدیدن دنده از ۵ به ۳ می شود آیا خانم راننده از پس آن بر خواهد آمد یا نه. نگارنده مسیر رفت را تصمیم نداشتم رانندگی کنم و می خواستم رانندگی خانم فیاض ، نحوه برخورد ایشان با مسافران و دیدگاه مسافران را نسبت به یک راننده زن ببینم. پس از توقف در بین راه جهت استراحت دوباره همسر ایشان به رانندگی پرداختند تا بابلسر. بنده هم در طول مسیر فقط به رانندگی ایشان و قابلیتهای حرکتی اتوبوس دقت می کردم.خشکی و سروصدا از ناحیه جلوبندی اتوبوس آزاردهنده بود. مسیر برگشت از بابلسر تا تهران در صندلی شاگرد نشستم که به نحوه رانندگی همسرِ خانم و قابلیتهای اتوبوس در جاده خیس دقت کنم. وقتی به تهران رسیدیم از فرط بی خوابی و خستگی آنهم در ناحیه پاها و زانوها، ترجیح دادم استراحت کنم تا رانندگی. قرار بر این بود که از تهران تا اصفهان را رانندگی کنم. صندلی شاگرد به قدری تنگ است که زانوها با داشبورد برخورد می کند و نمی توان مدت زمان زیادی را به طور ثابت روی صندلی شاگرد نشست. با وجود اینکه در طول سفر برمزایا و معایب ظاهری، حرکتی و ارگونومیکی این اتوبوس واقف شدم ولی  تجربه رانندگی بنده با مان در حد چند کیلومتر بیشتر نیست.ازطرفی اتوبوس مذکور مدل سال ۱۳۹۰است و آنچنان که باید و شاید مناسب تست فنی نیست. در این شماره به مزایا و معایب ظاهری آن بسنده کرده ام . پس قضاوت و نتیجه گیری کلی در مورد ایمنی و قابلیت های حرکتی  اتوبوس مان را  به طور دقیق موکول می کنیم به یک اتوبوس کم کارترو بهتر ودر شماره های آتی حتما خوانندگان را از نتیجه آن مطلع خواهیم ساخت.

خانم مریم سادات فیاض سیچانی ۳۵ ساله حدود دو سال است به همراه شوهرشان مشغول به رانندگی با اتوبوس هستند.

خانم فیاض مدرک تحصیلی شما چیست و چه عاملی باعث شد که شما به این شغل روی آوردید؟

 

مدرک تحصیلی بنده دیپلم خیاطی است. پس از اخذ دیپلم خیاطی آنچنان که باید و شاید راضی نشدم ودیپلم کامپیوتر هم اخذ کردم. در ابتدا خیاطی می کردم و ۵ سال هم راننده سرویس مدرسه بودم. به خاطر علاقه ای که به رانندگی داشتم به این شغل روی آوردم. جهت گرفتن گواهینامه پایه یکم با مخالفت خانواده و اطرافیان مواجه شدم ولی با اصرارو پشتکار خودم موفق به اخذ گواهینامه پایه یکم شدم و الان حدود دو سال است که با همسر خود مشغول هستم.

در طول این مدت در چه مسیرهائی بیشتر رفت وآمد کرده اید؟

مسیر اصفهان به بابلسر و مسیر اصفهان به عسلویه. در ابتدا مسیر رفت به سمت بابلسر را بنده از اصفهان به تهران  و بالعکس رانندگی می کردم و همسرم اجازه رانندگی در جاده هراز را به بنده نمی داد. اولین بارکه در جاده هراز رانندگی کردم، همسرم در حال استراحت بود که بنده بدون اطلاع همسرم وارد جاده هرازشدم وبه مسیر ادامه دادم. یک مرتبه هم همین اتفاق افتاد و تا عسلویه رانندگی کردم. از آن پس همسرم اجازه رانندگی در جاده های شلوغ و پر پیچ وخم را به بنده داد ودر جاده هراز در شرایط سخت به راحتی به رانندگی می پردازم.

برخورد مردم با شما به چه نحوی است؟

بعضی از مردم یک خانم را به عنوان یک راننده اتوبوس قبول ندارند و یا خوشایند نمی دانند اما عده ای هم در هنگام برخورد با بنده خیلی خوشحال شده وبنده را تحسین می کنند. در نهایت با توجه به سابقه بنده دررفت و آمد در یک مسیر ثابت مسافرانی  که دائما در حال سفرکردن هستند ترجیح میدهند که با ما مسافرت کنند و برخوردشان با بنده خیلی خوب است.

آیا از شغل خود راضی هستید؟ نظرتان در مورد جاده چیست؟

بله از شغل خودم راضی هستم و از رانندگی لذت می برم. جاده هراز همیشه برای من تازگی دارد و به شغل رانندگی بیش از هر شغل دیگری علاقه مند هستم.

در طول این مدت با اتوبوسهای دیگری هم رانندگی کرده اید یا فقط با اتوبوس مان رانندگی کرده اید؟ فقط یک سرویس با یک اتوبوس اسکانیا آمدم سرویس بقیه ایام را با مان رانندگی کرده ام.

نظرتان راجع به اتوبوس مان چیست؟

به نظر من اتوبوس مان واقعا یک اتوبوس اصطلاحا خانمی است چون فاقد کلاچ واهرم تعویض دنده بلند است و رانندگی را آسان می کند وبنده آن را نسبت به سایر اتوبوسها بیشتر می پسندم.

بررسی این اتوبوس در آذرماه سال ۱۳۹۲ انجام شده است.

مطلب پیشنهادی

اعلام شرایط و محدودیت جدید حمل بار اتوبوس های بین شهری

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز:هر نوع بارگیری اتوبوس ها …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.