نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از مجله جاده: کشنده کاماز یکی از معروف ترین کشنده های موجود در بازار است که با بهرهگیری از با کیفیتترین قطعات و استفاده از جدیدترین فناوریهای روز دنیا توانسته سهم عظیمی در بازار خودروسازی را به خود اختصاص دهد.
کامیون های کاماز به دلیل قدرت و بهرهوری که دارند تاکنون ده بار در مسابقات رالی داکار به مقام نخست رسیده است و به عنوان یکی از پرفروشترین کامیونهای بازار در کشور شناخته شده است.
معرفی شرکت کاماز
کمپانی خودروسازی کاماز یکی از معروف ترین شرکتهای تولید کننده کامیون، اتوبوس و موتور دیزل است که با ارائه محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب به یکی از بزرگترین شرکتهای سازنده کامیون روسیه تبدیل شده است.
این شرکت در ابتدا با هدف تولید کامیونها و تانک برها توسط شرکت های فورد آمریکا راه اندازی شد و سپس بعد از چند سال فعالیت خود را در زمینه ساخت خودروهای سنگین تجاری آغاز کرد.
کامیونهای تولید شده توسط شرکت کاماز از شاسی و اکسلهای قدرتمندی برخوردار هستند و متناسب با آب و هوای سرد روسیه طراحی و تولید شدهاند. لذا در شرایط سخت آب و هوایی و جادهای می توان این کامیون ها را مورد استفاده قرار داد.
ورود کامیون های کاماز به ایران
در سال ۱۳۸۵ دو کشنده معروف کاماز ۵۴۶۰ و ۶۴۶۰ در دو مدل تک محور و جفت محور از طریق شرکت رخش خودرو دیزل وارد بازار خودروسازی ایران شدند. حضور این دو کشنده معروف کاماز با توجه به اینکه از نظر جعبه دنده، شاسی، دیفرانسیل و اکسل از کیفیت و قدرت خوبی برخوردار بودند تحولی شگرف در صنعت حمل و نقل ایران ایجاد نمود.این دو کشنده از نظر مشخصات فنی شباهت بسیار زیادی به یکدیگر داشتند و تنها تفاوت آنها در تعداد چرخ های آنهاست.
کشنده های کاماز با داشتن نقاط ضعف فراوان هم از نظر فنی و هم از نظر کیفیت نتوانستند به جایگاه خوبی در بازار خودروسازی دست پیدا کنند.
نسل جدید کشنده کاماز
در سال ۲۰۰۷ کمپانیهایی مانندکاماز روسیه، دایملر آلمان و DEMC کره جنوبی به منظور طراحی نسل جدید کشنده کاماز گردهم آمدند، در نهایت در سال ۲۰۱۱ از نسل جدید این کشنده با اندکی تغییرات رونمایی شد.
کشنده جدید شرکت کاماز با نام کاماز ۵۴۹۰ نامگذاری شد. این کشنده از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به کشنده آکسور دارد. البته این شباهت به این دلیل است که ۱۱ درصد از سهام شرکت کاماز متعلق به شرکت مرسدس بنز است.
نسل جدید این کشنده قرار است توسط شرکت تایماز خودروی آذربایجان که در واقع همان شرکت رخش خودرو دیزل است، در ایران عرضه شود. این کشنده معروف با هدف در دست گرفتن یک چهارم از بازار خودروسازی طراحی شد اما با وجود اینکه به عنوان یکی از کشنده های معروف ۲۰۱۴ شناخته شد نتوانست به اندازه نسل قبلی کشنده ها معروف شود.
معرفی کشنده کاماز ۵۴۹۰
اگر بخواهیم کشنده کاماز ۵۴۹۰ را مورد ارزیابی قرار دهیم می توان این کشنده را همان کشنده آکسور در قالب کاماز خطاب کرد. این کشنده نه تنها از لحاظ ظاهری به کشنده آکسور شبیه است بلکه براساس اظهارات مدیران شرکت تایماز خودرو، قطعات اصلی مانند موتور و گیربکس این کشنده هم از کشنده آکسور کپی برداری شده است.
با توجه به محبوبیتی که کشنده آکسور از نظر کیفیت و عملکرد دارد انتظار می رود از این کشنده هم که نام کشنده آکسور را به یدک می کشد، نیز استقبال خوبی شود و بتواند سهم عظیمی از بازار خودروسازی را به خود اختصاص دهد.
طراحی کشنده کاماز ۵۴۹۰ از نظر ظاهری
نسل جدید کشنده کاماز از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به کشنده آکسور دارد و این شباهت را در طراحی درب ها، پله های ورودی به کابین، هواکش موتور، گلگیرها و حتی آینه ها به راحتی قابل مشاهده است.تنها تفاوتی که نسل جدید کشنده کاماز و آکسور با یکدیگر دارند در طراحی فلاپی یا اسپویلرهای بغل و گلگیرهای چرخ عقب است.این دو کشنده از نظر ابعاد، ارتفاع از سطح زمین کاملا شبیه به یکدیگر هستند.
کابین این کشنده بسیار جادار طراحی شده است به نحوی که راننده می تواند درون اتاق آن به راحتی رفت و آمد داشته باشد و از نظر فضا این کشنده هیچ گونه محدودیتی ندارد.
تفاوت کشنده کاماز با آکسور
تا به اینجا در مورد شباهتهای بین این دو کشنده توضیح دادیم. کشنده کاماز از جهاتی با کشنده آکسور متفاوت هستند که درقسمت زیر قصد داریم به این تفاوت ها اشاره نماییم.
این کشنده به صندلی بادی با تنظیمات بیشتر مجهز شده است که دارای بازو است.
تجهیزاتی مانند آمپرها، سرعت سنج و دورموتور سنج کشنده کاماز طراحی متفاوتی دارند.
در کشنده کاماز ۵۴۸۰ از سیستم تعلیق باید ۴ نقطهای استفاده شده است که با کشنده آکسور متفاوت است.
از دیگر تفاوتهای کشنده کاماز طراحی جلو پنجره است که اندکی با آکسور متفاوت است.
از تفاوتهای دیگری که میتوان به آن اشاره نمود سردنده متفاوت و اتوماتیک است.
مشخصات فنی کشنده کاماز ۵۴۹۰
طول:۶۰۹۰ میلیمتر
عرض:۲۵۰۰ میلیمتر
ارتفاع کابین: ۳۷۰۵ میلیمتر
موتور: از نوع Om457LA
قدرت موتور: ۴۲۸ اسب بخار
حداقل گشتاوری تولیدی: ۲۱۰۰ نیوتن متر در ۱۱۰۰ دور در دقیقه
کلاچ از نوع دیافراگمی تک صفحه ای
سیستم ترمز دیسکی و تجهیز شده به ABS و EBS
سیستم تعلیق جلو یک فنر پارابولیک با میل موجگیر و کمک فنر اضافه و سیستم تعلیق عقب از سیستم تعلیق بادی دو محوره مستقل
گیربگس ۱۶ سرعته مجهز به اینتاردر هیدرولیکی+ ۱۲ سرعته اتوماتیک به سفارش مشتری
سیستم ایمنی TCS+SP+ASR
حداکثر سرعت:۱۱۰ کیلومتر بر ساعت
توان بالاروی از شیب: ۱۸ درصد
تجهیزات و امکانات منحصر به فرد کشنده کاماز
کروز کنترل
شیشه های برقی
آینه های برقی گرمکن دار و قابل تنظیم
سیستم تهویه هوای مطبوع
مجهز به دو تخت به اندازه ۷۰*۲۰۰ سانتیمتر
داشبورد با پوشش ضد بازتاب
دوجا لیوانی
دارای فضایی برای قرار دادن یخچال در زیر تخت
نتیجه گیری
به طور کلی می توان انتظار داشت که طراحی این کشنده انقلابی عظیم در بازار خودروسازی روسیه به وجود آورد چراکه برای طراحی کابین این کشنده، نکات آیرودینامیک به خوبی رعایت شده است.
در هر حال کیفیت و عملکرد این کشنده را به هیچ عنوان نمی توان با کشنده های به روز اروپایی مقایسه نمود اما در مقایسه با کشنده های چینی از کیفیت بهتری برخوردار هستند. لذا این کشنده برای افرادی که به دنبال کشنده ای با کیفیت خوب و یا قیمتی مناسب هستند، بهترین گزینه است. شاید نتواند با کشنده های اروپایی رقابت نماید اما میتواند به خوبی پاسخگوی نیازهای ترانزیت افراد باشند.
دیدگاهی ثبت نشده است