شکل‌گیری یک رویه خطرناک در بین رانندگان کامیون

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از پایگاه خبری ترابران:عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با اعلام اینکه بازآموزی رانندگان به ورطه فراموشی سپرده شده است، از آغاز شکل‌گیری یک رویه بسیار خطرآفرین و مهلک در بین رانندگان کامیون خبر داد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخی از رانندگان خودروهای سنگین و تجاری بدون استخدام کمک‌راننده و به طمع جلوگیری از پرداخت هزینه، به سمت به‌کارگیری افراد کم‌سن‌و‌سال، بدون تجربه، بدون صلاحیت رانندگی و حتی فرزندان خود می‌روند. این موضوع بسیار مهم و حیاتی است و نه‌تنها زنگ خطر گسترانده شدن بساط رانندگان غیرحرفه‌ای و ناآشنا با این حرفه و صنعت را به صدا در می‌آورد، بلکه می‌تواند شیب افزایش تصادفات و سوانح جاده‌ای را افزایش داده و بر تعداد جانباختگان در سوانح رانندگی بیفزاید.

با توجه به اهمیت این موضوع به سراغ محمد اتحادی، عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها رفتیم. او با تایید این موضوع درباره درصد شیوع این تخلف تصریح کرد: «این کار هنوز شایع نشده است و درصد اندکی از رانندگان مرتکب این تخلف شده‌اند، اما از این منظر که در آینده با کمبود راننده حرفه‌ای مواجه خواهیم شد، اهمیت دارد.»

او به شروع سابقه فعالیت خود از سال ۶۰ اشاره کرد و افزود: «در آن زمان شاید فعالیت حدود ۵۰ درصد ناوگان باری همراه با شاگرد یا همان کمک‌راننده بود، اما اکنون تعداد شاگردان یا کمک‌های راننده کم شده است.»

ضرورت نظارت بیشتر برای ورود افراد به حرفه رانندگی
این فعال حوزه حمل‌ونقل با انتقاد از اینکه اکنون افراد با یک دوره پانزده روزه آموزش، می‌توانند گواهینامه پایه یک بگیرند، گفت: «همین موضوع یکی از عوامل افزایش حوادث رانندگی است؛ چراکه راننده تجربه کافی و لازم برای مواجهه با شرایط سانحه‌آفرین را ندارد و همین امر موجب می‌شود که با بروز کوچک‌ترین مانع و تغییر شرایط سانحه‌ای عظیم رخ دهد.»

اتحادی تاکید کرد: «به‌کرات به سازمان راهداری اعلام کردم که دروازه ورودی به این شغل را از طریق انجمن‌های صنفی کنترل کنید؛ یعنی ابتدا باید راننده جدید را پیشکسوتان انجمن صنفی تایید و سپس به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای معرفی کنند.»

اتحادی با اشاره به اینکه شوربختانه هنوز این روند رخ نداده است، تصریح کرد: «بارها اعلام کرده‌ام که دروازه ورود به بخش حمل‌ونقل جاده‌ای باید کنترل داشته باشد تا افراد غیرمجرب نتوانند به این حوزه وارد شوند.»

او افزود: «یک شرکت تولیدکننده محصولات لبنیاتی در اصفهان برای استخدام راننده پایه دو شرایط بسیار سخت و حسابگرانه‌ای گذاشته بود، اما همان‌گونه که شاهدیم برای بخش حمل‌ونقل جاده‌ای چنین چیزی وجود ندارد‌.»
کنترل بر جاده‌ها افزایش یابد
عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها به افزایش ۱۶ درصدی تلفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته اشاره و اظهار کرد: «ممکن است پلیس راه در طی مسیر نظارتی بر روند حمل‌ونقل جاده‌ای نداشته باشد و به همین دلیل، یک راننده جرئت و جسارت کند رانندگی و هدایت تریلی را به فرزند کم‌سن‌وسال خود بسپارد و حتی خودش به کار او نظارت نداشته باشد و کنار او بخوابد.»

او با بیان اینکه رانندگان از عواقب این کار غافل هستند و نمی‌دانند که ممکن است با این کار هم حاصل زحمات چندین ساله خود و هم عمرشان را از دست بدهند، تاکید کرد: «یکی از رانندگان در یزد، به هنگام خواب‌آلودگی و به‌منظور استراحت، فرزند خود را پشت فرمان نشانده بود و راندن کامیون را به او سپرده بود که متاسفانه این کار به وقوع تصادف منجر شد و کامیون که ابزار نان‌آوری او بود، از بین رفت.»

اتحادی اظهار کرد: «این در حالی است که استان یزد بر ناوگان خود کنترل خوبی دارد و حرف اول را در کشور می‌زند، اما با این وجود چنین حادثه‌ای رخ داد.»

به گفته اتحادی؛ وقوع این حادثه آن هم در استان یزد که بهترین نظارت و کنترل را دارد، نشان می‌دهد که رویه خطرناک تازه‌ای در بین رانندگان در حال شکل‌گیری است.

لزوم اعمال محدودیت فعالیت برای رانندگان خودروهای باری
این فعال حوزه حمل‌ونقل در ادامه درباره محدودیت زمانی فعالیت رانندگان کامیون گفت: «اکنون اتوبوس‌های مسافربری محدودیت فعالیت دارند؛ یعنی فقط می‌توانند ۱۰ ساعت رانندگی کنند. این قانون درباره کامیون و ناوگان حمل بار صدق نمی‌کند.»

اتحادی افزود: «حتی سردار حاجیان به این قضیه اشاره کرد که رانندگان بخش حمل‌ونقل کمی استراحت کنند و فعالیت خود را کاهش دهند. این حرف درستی است، زیرا راننده محدودیتی ندارد و می‌تواند ۲۴ ساعت رانندگی کند و عدم نظارت پلیس راه و عوامل راهداری در جاده‌ها، متاسفانه عاملی می‌شود که راننده زمان طولانی رانندگی کند.»

او همچنین به یک حادثه که بر اثر رانندگی ۱۸ ساعته راننده کامیون رخ داده بود اشاره و خاطرنشان کرد: «متاسفانه آن حادثه، به جان‌باختن او و آتش گرفتن کامیون منجر شده بود.»

لزوم بازآموزی رانندگان
اتحادی در پایان تاکید کرد که باید رانندگان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بازآموزی شوند؛ زیرا رانندگان حدوداً ۲۰ سال پیش دوره آموزش خود را تمام کردند و باید دانش آنها ارتقا پیدا کند. این در حالی است که دوره‌های بازآموزی برای رانندگان فراموش شده است.

مطلب پیشنهادی

اعلام فرآیند جدید صدور بارنامه بارهای ذوب آهن و انباری

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز:صدور بارنامه برای بارهای ذوب …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.