نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از اخبار خودرو: بسیاری از مدلهای به نمایش درآمده از سوی تجاریسازان کشور، در حد نمایش باقی ماندهاند و متناسب با نیاز بازار، عرضه نمیشوند.
نوسازی ناوگان تجاری کشور در سالهای اخیر بهرغم آنکه به یک نیاز مبرم برای کشور تبدیل شده، اما سرعت چندانی نداشته و در برخی مقاطع زمانی میتوان گفت که بهطور کل متوقف شده است. گرچه مسیر واردات و تولید داخل این خودروها در این سالها کموبیش باز بوده، اما باز هم خروج مدلهای فرسوده از ناوگان کشور به کمترین حد خود طی سالیان گذشته رسیده است. این در حالی است که در نمایشگاههای اخیر شاهد آن بودیم که مدلهای جدید به بازار معرفی میشوند و وارداتیهای کارکرده نیز راهکار کمکی نوسازی ناوگان تجاری کشور شدهاند. حالا اما یکی از پیشکسوتان صنعت تحملونقل کشور درخصوص چرایی عدم نوسازی ناوگان به رغم ورود مدلهای جدید مونتاژی و کارکردههای وارداتی میگوید که بسیاری از مدلهای به نمایش درآمده از سوی تجاریسازان کشور، در حد نمایش باقی ماندهاند و متناسب با نیاز بازار، عرضه نمیشوند.
برخی تجاریسازان پول میگیرند؛ خودرو تحویل نمیدهند
یکی از فعالان حوزه حملونقل کشور در گفتوگو با «دنیایخودرو» درخصوص وضعیت عرضه خودروهای جدید به بازار داخلی اظهار کرد: «مشکل اصلی در میان برخی از تولیدکنندگان داخلی این است که هیچ جایگزینی برای فرسودهها عرضه نمیکنند.»
وی گفت: «تجاریسازان داخلی بهویژه در بخش خصوصی به نام مونتاژکار شناخته میشوند، اما واقعیت این است که برخی از آنها حتی مونتاژ هم انجام نمیدهند.»
او در ادامه با اشاره به شرایط متقاضیانی که از کارخانههای خودروهای تجاری خرید انجام میدهند، افزود: «یکی از تجاریسازان سه ماه است که پول خودرو را از متقاضیان دریافت کرده است، اما خودرویی ندارد که به خریداران تحویل دهد. این تجاریساز ۲.۸میلیارد تومان از هر متقاضی دریافت کرده و قرار بوده طی ۴۵ روز خودرو تحویل دهد، اما حالا بعد از گذشت ۳ ماه هنوز تحویل انجام نشده است.»
وی اظهار کرد: «همین باعث شده است تا برخی مشتریان این خودروسازان بهجای خرید از تولیدکننده به دنبال تامین نیاز خود از بازار و حتی دلالان باشند.»
عرضه مدلهای جدید؛ به نام نوسازی، به کام سرمایهگذار
این فعال بازار خودروهای تجاری در ادامه اکثر مدلهای عرضهشده در نمایشگاههای خودرویی کشور را نمایشی خواند و گفت: «عرضه کامیون و کشنده از سوی خودروسازان بسیار سخت انجام میشود. اکثر مدلهایی هم که در نمایشگاهها رونمایی شده یا پیشفروش میشوند، به جادههای کشور نمیرسند.»
وی ادامه داد: «برنامهریزی برای ورود برخی مدلهای جدید در حد شوآف و برای این بوده که بتوانند ارز این خودروها را دریافت کنند و برای این کار هم از نام خودروهای فرسوده هزینه میکنند.»
وی همچنین تصریح کرد: «برخی تجاریسازان کشور ارز این خودروها را دریافت میکنند، اما مشخص نیست این ارز صرف چه کاری میشود، چون خودرویی به بازار عرضه نمیشود و بسیاری از این مدلهای جدید هم تبلیغ میشود، اما در جادهها دیده نمیشود.»
وی در ادامه عنوان کرد: «به نظر میرسد این تولیدکنندگان صرفا برای مقاصد مالی خود، پای خودروهای فرسوده را وسط میکشند. زیرا حتی یکی از این خودروهای جدید در جادهها نیست.»
۲۰ میلیاردی شدن خودروهای وارداتی کارکرده!
این فعال صنعت حملونقل کشور در ادامه با اشاره به این که قرار بود واردات بخشی از نیاز به این خودروها را تامین کند، بیان کرد: «کارکردههای وارداتی نیز قرار بود با قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار گیرند، اما درحالحاضر بهصورت اقساطی معامله میشوند و قیمت نهایی آنها به ۲۰میلیارد تومان رسیده است.»
وی اظهار کرد: «متقاضیان این خودروها ۲میلیارد تومان پیشپرداخت میکنند و مابقی آن را به صورت اقساط تا ۱۷ یا ۱۸میلیارد تومان میپردازند. این در حالی است که هر یک از این خودروها تا ۵۰۰هزار کیلومتر در اروپا راه رفتهاند.»
وی در ادامه با اشاره به تاثیر واردات کارکردهها و تولید مدلهای جدید روی نوسازی گفت: «بخشی از آنچه تحت عنوان واردات یا مونتاژ مدلهای جدید و به نام نوسازی فرسودهها انجام میشود، به خروج هیچ خودرو فرسودهای نینجامیده است و به نظر میرسد تنها برای رسیدن به اهداف مالی و اعتباری از سوی برخی افراد یا سرمایهگذاران برنامهریزی میشود.»
وی در پایان بیان کرد: «ما مالکان خودروهای فرسوده، در چنین شرایطی ترجیح میدهیم که خودرو فرسودهمان را استفاده کرده و آن را از رده خارج نکنیم و امیدوار باشیم که به نام نوسازی، ارزبری انجام نشود.»
دیدگاهی ثبت نشده است