داف خوش رکاب

80سال با خوش رکاب

80سال با خوش رکاب

تاریخچه داف

سید جواد قائم مقامی:وقتی  حرف از داف به میان می آید همه ذهن ها به سمت داف ِ سریال خوش رکاب می رود . داف صدو هفتادی که سابقا در خیابان خزانه پائین تر از ترمینال جنوب تهران پارک می شد ولی جدیدا از آن بی خبرم. بد نیست مروری بر   خوش رکاب و حضورش در سریال داشته باشیم واینکه آیا داف یعنی همین خوش رکاب است یا اینکه خوش رکابهای دیگری هم در دیگر نقاط ایران و جهان وجود دارد؟

کارگردان محترم سریال خوش رکاب آقای علی شاه حاتمی هم محلی آقای محمدعلی بختیاری مالک کامیون بوده است. علی شاه حاتمی خوش ركاب حالا ديگر يك عنوان خشك و خالي نيست. از وقتي زمزمه هيچكي نديدم تو نخت نباشه… سر زبان ها افتاد، همه آن داف خوش هيبت را شناختند و ياد جاده ها و رانندگان كهنه كار با حرف و نقل مردم گره خورد. اما داستان پشت پرده اين كاميون قديمي دلربا همچنان پنهان ماند. شايد تنها اهالي محله خزانه باشند كه بيش از بقيه در اين باره مي دانند و گروهي از بچه هاي خيابان فدائيان اسلام چيزهايي در حد شنيده ها و حرف هاي سينه به سينه به گوششان خورده باشد. پاركينگي كه بيش از 3 سال بستر استراحت اين ستاره سريال تلويزيوني بود در آن خيابان بود. از طرف ديگر محله خزانه بود كه سال هاي سال رفت و آمد اين كاميون را ديده بود و در خاطر حفظ كرده بود. با همه اين حرف ها به واقع هنوز چيزي از ماجراي حقيقي ورود اين كاميون به سريال تلويزيوني برملا نشده است. واقعيت كه همواره سكوي پرتاب تخيل است و دستمايه هر روايتي اين بار هم رخ نشان داد. علي شاه حاتمي كارگردان سريال پرمخاطب خوش ركاب در كودكي بارها و بارها همين كاميون را مي ديده است. او به عنوان يكي از بچه هاي محله خزانه بدون اينكه تصور كند روزي كارگردان خواهد شد، هميشه چشمش به صاحب اين داف رعنا محمدعلي بختياري بوده است. اصلا به خاطر مراقبت ويژه و محبت آميز اين راننده است كه به او مي گويند محمد عشقي. علي شاه حاتمي با يك كوچه اختلاف در محل سكونت، تصوير داف و صاحب عاشقش را آنقدر مي بيند و مي بيند تا در سال هاي بعد دلش مي كشد آن را با مردم در ميان بگذارد. بله، همين طور هاست كه تقي عشقي در سريال خوش ركاب شكل مي گيرد تا جاي خالي محمدعلي بختياري صاحب اصلي داف را در خانه هاي كودكي كارگردان پر كند. هنوز هم خيلي ها در خزانه اين كاميون را به نام «داف عشقي» مي شناسند، نه خوش رکاب.این داف در طول سالیان دراز توسط مالک آن بیش از پنجاه بار به جبهه رفته بود. حال برویم به سراغ اصالت خوش رکاب در کشور سرزمینهای پست.

بخوانید  اسکانیا شاهکار کرد

در سال 1928 هاب ون دورنه شروع به کار در شرکت دوستش آقای هونگِس کرد. به علت علاقه شدید به تعمیرات ومکانیکی  و نشان دادن لیاقت در کارپس از مدتی شریک آقای هونگِس شد. در سال 1932 شرکت توسط ون دونه و برادرش مدیریت می شد و شرکت به نام  daf  که کوتاه شده نام آنها یعنی Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek است نام گرفت. سه سال بعد آقای هونگس داف را ترک کرد و شرکت کاملا به تملک دو برادر در آمد. در سال 1949 شرکت داف شروع به ساخت تریلر، اتوبوس و کامیون کرد و اولین مدل خود را با نام داف A30 روانه بازار کرد.

داف و سواریهایش

در سال 1954 داف یک سری از اتومبیلهای سواری با قابلیت حمل چهار سرنشین راساخت و در نمایشگاه به معرض نمایش گذاشت ومورد استقبال عموم قرار گرفت و مردم 4000 دستگاه از ان سفارش دادند. در سال 1959 داف 600 با موتور دو سیلندر هواخنک  وظرفیت چهار سرنشین تولیدشد پس از آن به ترتیب مدلهای داف 33 داف 44 داف 55 و داف 66 به خط تولیذد رفتند.در سال 1967 در شهر BORN شعبه ای تاسیس کرد و خط تولید مدل 44 را در آنجا راه اندازی کرد. در سال 1968 داف مدل 55را با موتور 1180 سی سی رنو به معرض نمایش گذاشت. درسال 1972 شرکت IL به اندازه 33 درصد ازسهام و دولت هلند 35 درصد از سهام داف را خرید وبقیه 42 درصد آن در دست خانواده دومه بود .این اقدام به منظور JOINT شدن انجام شد و تا سال 1981 پایدار بود.داف خط و سهام تولید اتومبیل سواری را  که هم اکنون NEDCAR نام دارد  به شرکت سوئدی ولوو فروخت و به سمت کامیون روی آورد.

بخوانید  کامیون تمام الکتریکی ولوو رقیب جدید تسلا!

داف و کامیون سازی

داف با اولین مدل تولیدی خود A30 خوش ندرخشید. پس از آن در سال 1959 مدل 2600 را تولید کرد و در بازار جهانی به فروش و بازار خوبی دست پیدا کرد.در سال 1970 سری جدید کابین های خود را دربا نامهای 1700،1900،2100،2300،2500،2800،3300ف و3600 معرفی کرد که همه این مدلها دارای سه برف پاک کن بودند.  داف از کمپانیهای پیشرو در تولید موتور های توربوشارژدار کامیون بود که با مدل 3300 و 3600 خوش درخشید. این مدلها تا سال 1987 که داف با لیلاند ادغام شد،ادامه پیدا کرد.

داف و مسابقات کامیون رانی

در سال 1980 کامیونهای داف وارد مسابقات جهانی رالی داکار شدند.پس از سالها حضور در سال 1985،1982 و 1987 فاتح مسابقات رالی داکار شد. پس از این پیروزیها داف تصمیم به ساخت کامیونی با دو موتور کرد که هزار اسب بخار قدرت داشت.

در سال 1988 دو کامیون از محصولات داف در مسابقات رالی پاریس_داکار حضور یافتند ولی به علت تصادف در مسابقه و مصدومیت رانندگان و نقشه خوان ها ، داف ناکام ماند وبه مدت هشت سال  از حضور در مسابقات خداحافظی کرد.

داف در سال 1996 در مسابقات کامیون رانی اروپا شرکت کرد ولی حضوری ناموفق اما در سال 1999 مجددا قهرمان شد و دوباره از حضور در مسابقات کنار کشید تا سال 2002.پس از آن در سالهای 2003، 2004، 2205 و 2006 هم در مسابقات شرکت کرد و با مسابقه و رالی خداحافظی کرد .

اکسلهای داف در کمپانی ولاندرندِردر کشور بلژیک تولید می شوند .بیش از دو میلیون اکسل تا به حال در آن کمپانی برای داف ساخته شده است.

بخوانید  گلایه رانندگان کامیون خود مالک از تبعیض بنگاه های باربری

مطلب پیشنهادی

اعلام شرایط ویژه برای خرید کامیون از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *