داف خوش رکاب

۸۰سال با خوش رکاب

۸۰سال با خوش رکاب

تاریخچه داف

سید جواد قائم مقامی:وقتی  حرف از داف به میان می آید همه ذهن ها به سمت داف ِ سریال خوش رکاب می رود . داف صدو هفتادی که سابقا در خیابان خزانه پائین تر از ترمینال جنوب تهران پارک می شد ولی جدیدا از آن بی خبرم. بد نیست مروری بر   خوش رکاب و حضورش در سریال داشته باشیم واینکه آیا داف یعنی همین خوش رکاب است یا اینکه خوش رکابهای دیگری هم در دیگر نقاط ایران و جهان وجود دارد؟

کارگردان محترم سریال خوش رکاب آقای علی شاه حاتمی هم محلی آقای محمدعلی بختیاری مالک کامیون بوده است. علی شاه حاتمی خوش رکاب حالا دیگر یک عنوان خشک و خالی نیست. از وقتی زمزمه هیچکی ندیدم تو نخت نباشه… سر زبان ها افتاد، همه آن داف خوش هیبت را شناختند و یاد جاده ها و رانندگان کهنه کار با حرف و نقل مردم گره خورد. اما داستان پشت پرده این کامیون قدیمی دلربا همچنان پنهان ماند. شاید تنها اهالی محله خزانه باشند که بیش از بقیه در این باره می دانند و گروهی از بچه های خیابان فدائیان اسلام چیزهایی در حد شنیده ها و حرف های سینه به سینه به گوششان خورده باشد. پارکینگی که بیش از ۳ سال بستر استراحت این ستاره سریال تلویزیونی بود در آن خیابان بود. از طرف دیگر محله خزانه بود که سال های سال رفت و آمد این کامیون را دیده بود و در خاطر حفظ کرده بود. با همه این حرف ها به واقع هنوز چیزی از ماجرای حقیقی ورود این کامیون به سریال تلویزیونی برملا نشده است. واقعیت که همواره سکوی پرتاب تخیل است و دستمایه هر روایتی این بار هم رخ نشان داد. علی شاه حاتمی کارگردان سریال پرمخاطب خوش رکاب در کودکی بارها و بارها همین کامیون را می دیده است. او به عنوان یکی از بچه های محله خزانه بدون اینکه تصور کند روزی کارگردان خواهد شد، همیشه چشمش به صاحب این داف رعنا محمدعلی بختیاری بوده است. اصلا به خاطر مراقبت ویژه و محبت آمیز این راننده است که به او می گویند محمد عشقی. علی شاه حاتمی با یک کوچه اختلاف در محل سکونت، تصویر داف و صاحب عاشقش را آنقدر می بیند و می بیند تا در سال های بعد دلش می کشد آن را با مردم در میان بگذارد. بله، همین طور هاست که تقی عشقی در سریال خوش رکاب شکل می گیرد تا جای خالی محمدعلی بختیاری صاحب اصلی داف را در خانه های کودکی کارگردان پر کند. هنوز هم خیلی ها در خزانه این کامیون را به نام «داف عشقی» می شناسند، نه خوش رکاب.این داف در طول سالیان دراز توسط مالک آن بیش از پنجاه بار به جبهه رفته بود. حال برویم به سراغ اصالت خوش رکاب در کشور سرزمینهای پست.

در سال ۱۹۲۸ هاب ون دورنه شروع به کار در شرکت دوستش آقای هونگِس کرد. به علت علاقه شدید به تعمیرات ومکانیکی  و نشان دادن لیاقت در کارپس از مدتی شریک آقای هونگِس شد. در سال ۱۹۳۲ شرکت توسط ون دونه و برادرش مدیریت می شد و شرکت به نام  daf  که کوتاه شده نام آنها یعنی Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek است نام گرفت. سه سال بعد آقای هونگس داف را ترک کرد و شرکت کاملا به تملک دو برادر در آمد. در سال ۱۹۴۹ شرکت داف شروع به ساخت تریلر، اتوبوس و کامیون کرد و اولین مدل خود را با نام داف A30 روانه بازار کرد.

داف و سواریهایش

در سال ۱۹۵۴ داف یک سری از اتومبیلهای سواری با قابلیت حمل چهار سرنشین راساخت و در نمایشگاه به معرض نمایش گذاشت ومورد استقبال عموم قرار گرفت و مردم ۴۰۰۰ دستگاه از ان سفارش دادند. در سال ۱۹۵۹ داف ۶۰۰ با موتور دو سیلندر هواخنک  وظرفیت چهار سرنشین تولیدشد پس از آن به ترتیب مدلهای داف ۳۳ داف ۴۴ داف ۵۵ و داف ۶۶ به خط تولیذد رفتند.در سال ۱۹۶۷ در شهر BORN شعبه ای تاسیس کرد و خط تولید مدل ۴۴ را در آنجا راه اندازی کرد. در سال ۱۹۶۸ داف مدل ۵۵را با موتور ۱۱۸۰ سی سی رنو به معرض نمایش گذاشت. درسال ۱۹۷۲ شرکت IL به اندازه ۳۳ درصد ازسهام و دولت هلند ۳۵ درصد از سهام داف را خرید وبقیه ۴۲ درصد آن در دست خانواده دومه بود .این اقدام به منظور JOINT شدن انجام شد و تا سال ۱۹۸۱ پایدار بود.داف خط و سهام تولید اتومبیل سواری را  که هم اکنون NEDCAR نام دارد  به شرکت سوئدی ولوو فروخت و به سمت کامیون روی آورد.

داف و کامیون سازی

داف با اولین مدل تولیدی خود A30 خوش ندرخشید. پس از آن در سال ۱۹۵۹ مدل ۲۶۰۰ را تولید کرد و در بازار جهانی به فروش و بازار خوبی دست پیدا کرد.در سال ۱۹۷۰ سری جدید کابین های خود را دربا نامهای ۱۷۰۰،۱۹۰۰،۲۱۰۰،۲۳۰۰،۲۵۰۰،۲۸۰۰،۳۳۰۰ف و۳۶۰۰ معرفی کرد که همه این مدلها دارای سه برف پاک کن بودند.  داف از کمپانیهای پیشرو در تولید موتور های توربوشارژدار کامیون بود که با مدل ۳۳۰۰ و ۳۶۰۰ خوش درخشید. این مدلها تا سال ۱۹۸۷ که داف با لیلاند ادغام شد،ادامه پیدا کرد.

داف و مسابقات کامیون رانی

در سال ۱۹۸۰ کامیونهای داف وارد مسابقات جهانی رالی داکار شدند.پس از سالها حضور در سال ۱۹۸۵،۱۹۸۲ و ۱۹۸۷ فاتح مسابقات رالی داکار شد. پس از این پیروزیها داف تصمیم به ساخت کامیونی با دو موتور کرد که هزار اسب بخار قدرت داشت.

در سال ۱۹۸۸ دو کامیون از محصولات داف در مسابقات رالی پاریس_داکار حضور یافتند ولی به علت تصادف در مسابقه و مصدومیت رانندگان و نقشه خوان ها ، داف ناکام ماند وبه مدت هشت سال  از حضور در مسابقات خداحافظی کرد.

داف در سال ۱۹۹۶ در مسابقات کامیون رانی اروپا شرکت کرد ولی حضوری ناموفق اما در سال ۱۹۹۹ مجددا قهرمان شد و دوباره از حضور در مسابقات کنار کشید تا سال ۲۰۰۲.پس از آن در سالهای ۲۰۰۳، ۲۰۰۴، ۲۲۰۵ و ۲۰۰۶ هم در مسابقات شرکت کرد و با مسابقه و رالی خداحافظی کرد .

اکسلهای داف در کمپانی ولاندرندِردر کشور بلژیک تولید می شوند .بیش از دو میلیون اکسل تا به حال در آن کمپانی برای داف ساخته شده است.

مطلب پیشنهادی

اعلام شرایط ویژه برای خرید کامیون از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.