تولید خودروهای تجاری با کمک هوش‌مصنوعی افزایش می‌یابد

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از اخبار خودرو:گزارش بازار جهانی خودروهای تجاری در سال ۲۰۲۳ که توسط The Business Research Company انجام شده، در واقع مروری بر بازار خودروهای تجاری در بیش از ۶۰ منطقه جغرافیایی در هفت منطقه آسیا-اقیانوسیه، اروپای‌غربی، اروپای‌شرقی، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا است. این گزارش که در واقع یک دوره ۱۰ساله از ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۲ را ارزیابی کرده‌ است، نشان از آن دارد احتمالا در این مدت، خودروهای تجاری با رشد در عرضه و تقاضا همراه خواهند شد؛ موضوعی که می‌تواند در کنار فناوری‌های جدید و تغییر در نحوه زندگی افراد، مرهون حضور هوش مصنوعی در ساخت و طراحی باشد.

بازار ۹۰۸میلیارد دلاری تجاری‌ها در سال ۲۰۲۳

براساس گزارش بازار جهانی خودروهای تجاری شرکت تحقیقات تجاری در سال ۲۰۲۳، اندازه بازار این خودرو از ۸۱۹.۲۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۹۰۸.۴۳ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۲۳ رسید و به طور کلی نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) ۱۰.۹ درصد را نشان دهد.

یعنی در همین آغاز سال دوره مورد ارزیابی، جهش در تولید و عرضه این خودروها دیده می‌شود. هرچند این موضوع در صورتی به واقعیت خواهد پیوست که جهان نظاره‌گر اتفاق جدیدی نباشد؛ همان‌طور که جنگ پیش‌بینی‌نشده روسیه و اوکراین شانس بهبود اقتصاد جهانی از همه‌گیری کووید-۱۹ به بعد را حداقل در کوتاه‌مدت مختل کرد.

جنگ بین این دو کشور به تحریم‌های اقتصادی چندین کشور، افزایش قیمت کالاها و اختلال در زنجیره تامین منجر شده که باعث تورم در سراسر کالاها و خدمات شده و بسیاری از بازارها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.

رشد ۱۰.۳درصدی خودروهای تجاری در سال ۲۰۲۷

در میانه‌های دوره مورد بحث که می‌توان حدودا آن را در سال ۲۰۲۷ دانست، انتظار می‌رود بازار خودروهای تجاری با رشد ۱۰.۳ درصدی به ۱۳۴۵.۲۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

همین پیش‌بینی کلی حاکی از آن است که چنان‌چه موضوع غیرقابل پیش‌بینی، اقتصاد جهانی را متاثر نکند، از این به بعد با یک دوره ۹ساله صعودی برای خودروهای تجاری همراه خواهیم بود.
براساس این گزارش، روند صعودی تا پایان سال ۲۰۳۲ با همین روند رشد حدود ۱۰درصدی ادامه پیدا خواهد کرد.

گرچه برخی کشورها و دولت‌ها، در همراهی با این شرایط و روند صعودی، موفق نخواهند بود، اما آن‌چه از وضعیت کلی تولیدکنندگان و سطح تقاضا در بازارهای مهم جهان برمی‌آید، صنعت خودروهای تجاری در تمام بخش‌های خود ازجمله مسافری و باری از سبک تا سنگین با رشد فزاینده‌ای همراه می‌شود.

نقش فناوری خودران در توسعه بازار تجاری‌ها

انتظار می‌رود پیشرفت‌های فناوری در دوره مورد پیش‌بینی، محرک ادامه رشد بازار باشد. صنعت خودروهای تجاری در دهه گذشته پیشرفت‌های تکنولوژیکی زیادی را تجربه کرده است و انتظار می‌رود این روند تشدید شود.

سازندگان بزرگ خودروهای تجاری برای کاهش تراکم ترافیک، جلوگیری از تصادفات و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، روی فناوری خودروهای بدون راننده سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وسایل نقلیه تجاری بدون راننده می‌توانند با استفاده از رادار، GPS و فناوری بینایی کامپیوتری، محیط اطراف خود را حس کرده و در یک منطقه بدون دخالت انسان حرکت کنند.

با واقعی شدن این فناوری، انتظار می‌رود بسیاری از شرکت‌ها بخشی از تولید و طراحی خود را به خودروهای بدون راننده تخصیص دهند. شرکت‌هایی مانند UPS و آمازون در حال آزمایش خودروهای تجاری بدون راننده برای بهبود کارایی عملیاتی و کاهش هزینه‌ها هستند.

تسریع در تولید انبوه تجاری‌ها با کمک هوش‌مصنوعی

در حالی صحبت از توسعه فناوری در خودروهای تجاری می‌شود که در سال‌های اخیر شاهد تاثیرپذیری تمامی صنایع از تکنولوژی‌های جدید بوده‌ایم، اما آن‌چه می‌تواند مسیر خودروها تجاری در ۱۰سال آینده را متحول کند، به‌طور قطع فناوری جدید هوش مصنوعی خواهد بود.

هوش مصنوعی در کنار ایده‌های خلاقانه و ورود فناوری‌های جدید، می‌تواند فاصله طرح اولیه تا تولید انبوه خودروهایی با فناوری‌های جدید را به‌شدت کاهش دهد، موضوعی که امروز به یکی از مشکلات متقاضیان خودروهای جدید تجاری تبدیل شده است.

شاهد ماجرا مدل‌های تسلا که به‌رغم سروصدای بسیاری که برای ورود به بازار تشنه کشنده‌ها و پیکاپ‌ها داشتند، اما تا امروز با تاخیر بسیاری برای ورود به بازار و عرضه به متقاضیان همراه شده‌اند.

مطلب پیشنهادی

فراخوان استخدام: سازمان راهداری به دنبال ۱۰ هزار راننده

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز،سازمان راهداری و حمل و …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.