ایران از حمل و نقل بین‌ المللی جاده‌ ای حذف می‌ شود؟

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز:رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران می گوید: در حال حاضر دو موضوع اساسی شامل تعلیق عضویت ایران در سیستم بیمه سبز و عدم صدور ویزا برای راننده های ایرانی، در حوزه حمل و نقل بین المللی وجود دارد که این شرایط باعث شده راننده های ترک جای رانندگان ایرانی را در کشورهای اروپایی بگیرند.

موضوع تعلیق ایران از صدور بیمه سبز برای ناوگان جاده ای و عدم صدور ویزا از سوی کشورهای اروپایی برای رانندگان ایرانی، دو مشکل اساسی است که این روزها گریبان گیر حمل و نقل جاده ای کشور شده و تداوم آن ممکن است رانندگان ایرانی را از عرصه رقابت، به ویژه با راننده های ترکیه، حذف کند.

شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل به دلیل تبعات ناشی از تحریم درباره دریافت و پرداخت خسارات کامیون های تحت پوشش بیمه سبز جهانی از طریق شبکه های بانکی و همچنین مقررات بازدارنده اتحادیه اروپا و مشکلات ارتباطی با بیمه مرکزی ایران، امکان استفاده از بیمه سبز برای بیمه مرکزی ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ را تعلیق کرده است.

تعلیق ایران از صدور بیمه سبز، سرنوشت ۶۵ هزار ناوگان ایران که وابسته به بیمه سبز است را به خطر انداخته و اگر ایران نتواند از تعلیق شورای بیمه سبز خارج شود، مجبور است بیمه را از دیگر کشورهای عضو خریداری کند که طبق برآوردهای انجام شده این اقدام اضافه حتی تا چهار برابر، هزینه های حمل ونقل را افزایش خواهد داد. از طرفی راه حل دیگر وابسته شدن به ناوگان حمل ونقل خارجی است که این موضوع به رغم پیچیدگی ناشی از تحریم به افزایش قابل توجه هزینه ها منجر می شود.

تجار ایرانی پاسوز مسائل سیاسی
در چنین شرایطی صدور ویزا برای تجار ایرانی هم یک پروسه زمان بر شده و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز از صدور ویزا خودداری می کنند که این موضوع مشکلات حمل و نقل جاده ای را تشدید کرده و به نظر می رسد برای حل این موضوعات باید وزارت امور خارجه به موضوع ورود کند که تاکنون این موضوع محقق نشده است.

در این رابطه رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با تجارت نیوز، گفت: در حال حاضر فقط ایتالیا به رانندگان ایرانی ویزا می دهد که این کشور هم فقط هفته ای ۲۰ ویزا، یعنی در ماه ۴۰ ویزا می دهد و کشورهای دیگر به رانندگان ایرانی ویزا نمی دهند.

وی با بیان اینکه صادر نشدن ویزا برای رانندگان ایرانی در حال حاضر تشدید شده که به روابط سیاسی برمی گردد، اظهار کرد: وزارت امور خارجه باید پیگیر این موضوع باشد و با کشورهای اروپایی نظیر آلمان، اسپانیا و غیره ارتباط برقرار کند تا ویزای رانندگان صادر شود. در حال حاضر فقط ایتالیا، آن هم به تعداد محدود، ویزا برای رانندگان ایرانی صادر می کند.

رستمی با بیان اینکه علت صادر نشدن ویزا برای رانندگان ایرانی تحریم است، تصریح کرد: از طرف دیگر بیمه سبز هم بیمه مرکزی ایران را به دلیل عدم پاسخگویی مکاتبات کنوانسیون بین المللی که ایران از سال ۱۳۵۲ در آن عضو بوده، تحریم کرده است. بنابراین ابتدای سال ۲۰۲۴ عضویت ایران در سیستم بیمه سبز تعلیق شده است.

راننده های ترک در قیمت های رقابتی از ایران پیشی گرفتند
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه این شرایط باعث شده راننده های ترک جای رانندگان ایرانی را در کشورهای اروپایی بگیرند، گفت: تعلیق عضویت ایران در سیستم بیمه سبز نیز باعث شده کامیون ها مجبور شوند از طریق کشور دیگری بیمه صادر کنند که هزینه آن بالاست . بر این اساس باز هم احتمال افزایش قیمت بیمه که قبلاً ۴۰۰ یورو و اکنون به ۱۱۰۰ یورو رسیده و وجود دارد. این افزایش هزینه به افزایش کرایه منجر و باعث می شود راننده های ترک در قیمت های رقابتی از ایران پیشی بگیرند. از طرف دیگر عدم صدور ویزا برای راننده های ایرانی هم این وضعیت را سخت تر می کند .

رستمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تنش های دریای سرخ بر وضعیت کشتی های ایرانی نیز گفت: این تنش ها هنوز تاثیری بر وضعیت کشتی های ایرانی نداشته، اما در آینده اثرگذار خواهد بود. در مجموع فعلاً در بخش دریایی مشکل خاصی وجود ندارد و بیشتر مشکلات در حمل و نقل جاده ای است.

مطلب پیشنهادی

فراخوان استخدام: سازمان راهداری به دنبال ۱۰ هزار راننده

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز،سازمان راهداری و حمل و …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.