شرایط واردات خودرو تجاری کارکرده ابلاغ شد

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از صنعت ماشین: شرایط و ضوابط واردات انواع خودرو تجاری کارکرده برای تمام واردکنندگان انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ سال به شرح زیر ابلاغ شد.

۱.تمام شرکت های واردکننده با سقف تعدادی در هر مرحله می توانند نسبت به واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ سال مورد نیاز حمل و نقل عمومی و به ویژه ناوگان مورد نیاز جابجایی زائران اربعین حسینی اقدام کنند:
گروه الف: کارخانجات تولیدکننده داخلی: ۳۰۰ دستگاه در هر مرحله
گروه ب: شرکت های حمل و نقل دارای پروانه فعالیت مجاز و معتبر صادره توسط سازمان راهداری: ۲۵ دستگاه در هر مرحله
گروه ج: واردکنندگان دارای مجوز واردات خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت: ۲۵ دستگاه در هر مرحله
تبصره ۱: رانندگان خودمالک دارای کارت هوشمند و شرکت های حمل و نقل خودمالک نیز می توانند وفق شرایط مندرج در بندهای الف و ب تبصره ۳ قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، نسبت به واردات انواع کشنده، کامیون و کامیونت اقدام کنند.
تبصره ۲: ارائه مجوز جدید واردات به هر واردکننده، منوط به انجام تمام تعهدات مربوطه در سقف مجوز صادره و اخذ کارت هوشمند ناوگان از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.
۲. تعداد و ترکیب ناوگان وارداتی به شرح زیر است:
کشنده: مان، ولوو، اسکانیا، بنز، داف، رنو، میتسوبیشی، هیوندای و تمام برندهای مجاز ژاپنی، اروپایی و کره‌ای
کامیون: مان، ولوو، اسکانیا، بنز، داف، رنو، میتسوبیشی، هیوندای و تمام برندهای مجاز ژاپنی، اروپایی و کره‌ای
اتوبوس: مان، ولوو، اسکانیا، هیوندای، بنز، میتسوبیشی، کیا، ایویکو و تمام برندهای مجاز
مینی بوس: بنز، مان، اسکانیا، تویوتا، ولوو، هیوندای، ایویکو و تمام برندهای مجاز
ون: بنز، تویوتا، هیوندای، کیا، فیات، فولکس واگن، ایویکو و تمام برندهای مجاز

ممنوعیت ورود کشنده بدون ثبت سفارش

رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران، از آمادگی تمامی دستگاه‌های مجوز دهنده برای صدور مجوز ترخیص کشنده‌های موجود در گمرکات خبر داد و اعلام کرد از این پس اجازه ورود هر نوع کشنده بدون ثبت سفارش به مرزهای کشور داده نخواهد شد و درخواست گمرک این است که تجار و شرکت‌های بازرگانی این امر را مد نظر قرار دهند.
وی عنوان کرد تمامی دستگاه‌های همجوار شامل استاندارد، محیط زیست، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت طبق برنامه زمانبندی در حال عمل به تکالیفشان در خصوص ترخیص کشنده‌های موجود در گمرکات هستند. امیدواریم که تا چند روز آینده روند ترخیص کشنده‌های موجود در گمرکات آغاز و ظرف هفته‌های آینده از گمرکات ترخیص شوند.
وی افزود طبق بند ث ماده ۳۰ احکام دائمی برنامه توسعه کشور، کشنده‌های زیر ۳ سال برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اجازه ورود به کشور را دارند. تاکنون بر اساس این مجوز حدود ۲۶۰۰۰ دستگاه به این شکل وارد کشور شده، که از این تعداد ۲۲ هزار دستگاه ترخیص و مابقی به دلایلی که عمدتاً به دلیل نداشتن مجوز ثبت سفارش، وجود اشکال در ثبت سفارش و عدم ویرایش آن ها و عدم تعیین تکلیف تخصیص ارز، ترخیص نهایی نشده‌ است. بر اساس بند ص تبصره ۷ بودجه ۱۴۰۲، آیین نامه مربوط به نوسازی ناوگان حمل و نقل در مردادماه از سوی دولت اصلاح و جهت اجرا ابلاغ شد، که موضوع ۴۰۰۰ دستگاه کشنده موجود در گمرکات نیز در این آیین نامه دیده شده است. وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت مجوز قانونی برای واردات آنها صادر و در حال فراهم کردن امکان ویرایش ثبت سفارش هستند و بانک مرکزی نیز مکلف به تامین ارز این کشنده‌ها شده است. استاندارد و محیط زیست هم با عملکرد جهادی و متمرکز با بالاترین سرعت در حال صدور مجوز های مربوطه هستند.
رضوانی‌فر گفت تمامی کشنده‌هایی که به لحاظ اسنادی و یا سال ساخت مشکلی نداشته باشند، طی روزهای آینده از گمرک ترخیص خواهند شد. در خصوص رعایت سال ساخت کشنده ها با حمایت دولت و پیگیری گمرک، سال ساخت از زمان ورود کشنده‌ها به محوطه‌های گمرکی محاسبه خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

فراخوان استخدام: سازمان راهداری به دنبال ۱۰ هزار راننده

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز،سازمان راهداری و حمل و …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.