نیم کلاچ:پس از اختراع خودروهایی با سوخت فسیلی، یکی از دغدغههای اصلی تولیدکنندگان چنین موتورهایی و مصرفکنندگانش، موضوع آلودگیهای زیست محیطی آن بود.
آلودگیهایی که در مقاطع مختلف باعث شد سوختهای دیگری مانند سوخت اتمی هم جایگزین آن شود. اما هر کدام از آنها با مشکلاتی روبرو بودند. در همین راستا محققان در پی ساخت سوختهای جدید و جایگزین برای به حرکت در آوردن خودروها هستند.
در همین راستا خودروهای الکتریکی به بازار عرضه شدند که با باتری های لیتیوم یونی حرکت می کردند. هرچند این خودروها به محیط زیست آسیب کمتری می رسانند اما تولید آنها نیز بدون مشکل نیست.
درحال حاضر تولید کنندگان باتری با مشکل تامین ذخایر مواد اولیه کلیدی باتری های بزرگ روبرو هستند. کبالت و لیتیوم دو ماده اصلی هستند که در این باتری ها به کار می روند که ذخایر مورد نیاز برای این صنعت پرسود را تامین می کنند.
شرکت معدنی Trent Mell of First Cobalt در کانادا در این باره می گوید: کبالت فلز خطرناکی است زیرا ذخایر اندکی دارد. مقدار زیادی از آن تولید نمی شود. ما به کشف ذخایر بیشتر نیاز داریم.
این درحالی است که تولید کنندگان خودروهای مجهز به فناوری بالا و شرکت های الکترونیکی بدون این فلز نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
بنابراین تولید کنندگان خودروهای الکتریکی باید نگران آن باشند که تامین مواد اولیه معدنی یا فرایند های زیربنایی پالایش و فرآوری روی یک منبع متمرکز شود. بدون منابع متنوع احتمال محدودیت ذخایر نیز جدی تر می شود.
درهمین راستا محققان سعی دارند سوخت های جایگزین دیگری برای خودروها بیابند.
انواع مختلفی از سوختها می توانند جایگزین سوخت های پیشین شوند که عبارتند از:
هیدروژن
روغن خوراکی
ذرت و نیشکر
هوا
نیتروژن مایع
باتری گرافنی
که در قسمت های آتی در مورد هریک از موارد به تفصیل توضیح داده خواهد شد.
دیدگاهی ثبت نشده است