حمید محمدی: گیربکس اتوماتیک ساختاری متفاوت نسبت به گیربکسهای معمولی یا همان دستی دارد. زیرا در گیربکسهای اتوماتیک عمل تعویض دنده و انتقال قدرت به وسیله فشار هیدرولیک روغن انجام میشود و چون گیربکس اتوماتیک دارای چندین صفحه و کلاچهای متعدد است که داخل پوسته طراحی و نصب شدهاند، در هنگام کارکرد حرارت ایجاد میشود و دمای قطعات داخلی افزایش مییابد. در نتیجه افزایش دمای قطعات، دمای سیال موجود در گیربکس یا همان روغن هیدرولیک نیز به همان میزان افزایش مییابد بنابراین هنگامی که دمای سیال یا روغن افزایش مییابد ویسکوزیته روغن کاهش مییابد و فشاری که باید در مدار هیدرولیکی ایجاد شود، به وجود نمیآید. به همین دلیل گیربکسهای اتوماتیکی که فاقد رادیاتور هستند از عملکرد و راندمان پایینتری برخوردارند. اما در گیربکسهائی که دارای رادیاتور هستند سیالی که دمای بالا دارد وارد رادیاتور میشود و دمای آن کاهش مییابد و سیالی که دارای دمای پایینتری است وارد مدار شده و فشار لازم و کافی نیز ایجاد میشود و درنتیجه دمای روغن گیربکس در انتقال قدرت تاثیر گذار نخواهد بود. تمامی خودروهای وارداتی از رادیاتور گیربکس برخوردارند و به همین دلیل انتقال قدرت مناسبتری نسبت به محصولات داخلی و چینی دارند.
مطلب پیشنهادی
تعرفه واردات تایر سواری کاهش یافت اما مشکل کمبود لاستیک های رینگ 13 و 14 باقی ماند
نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از خبرخودرو، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر …