آشفتگی در حمل‌ونقل بین‌المللی و فعالیت رانندگان خودمالک

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از ترابران:مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی تین با بیان اینکه هیچ‌کس مخالف سرمایه‌گذاری یا فعالیت رانندگان خودمالک نیست، گفت: «با این وجود، راننده فعال در حوزه ترانزیتی و حمل‌ونقل بین‌المللی باید تحت ضابطه شرکت‌های حمل‌ونقلی قرار گیرد.»

جواد سمساریلر، کارشناس حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران، درباره شیوه فعالیت رانندگان و کامیونداران خودمالک در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی اظهار کرد: «یکی از چالش‌های مهم فعالیت رانندگان خودمالک در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی دریافت ویزا برای جابه‌جایی بار به خارج از مرزهای کشور است.»

او افزود: «هرچند که رانندگان خودمالک صاحب سرمایه و کامیون بوده و فعالیت مستقلی دارند اما برای دریافت ویزا به‌منظور حمل‌ کالا به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی باید حتماً تحت پوشش شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به عنوان یک موسسه اقتصادی باشند که در بسیاری موارد رانندگان از این امر مهم تبعیت نکرده و شخصا برای جابه‌جایی بار، توافق با مشتری و … اقدام می‌کنند.»

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی تین، تعیین نرخ کرایه دلخواه توسط رانندگان خودمالک را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و تصریح کرد: «یکی از مشکلات بین شرکت‌های حمل‌ونقلی با رانندگان خودمالک نرخ کرایه حمل است، باتوجه به عملکرد مستقل این رانندگان گاهی شرکت‌ها قبل از توافق با مشتری یا صاحب کالا ابتدا باید با راننده برای کرایه و شیوه پرداخت توافق کنند که این امر در بسیاری مواقع منجر به تعلل صاحبان کالا و بروز اختلاف با راننده باعث هدررفت زمان و انرژی شرکت حمل‌ونقل می‌شود.»

خودمختاری رانندگان علت کندی روند حمل‌ونقل
او خودمختار بودن رانندگان خودمالک را یکی از علل کندشدن روند حمل‌ونقل و توافق شرکت‌های حمل‌ونقلی با صاحبان کالا دانست و گفت: «هیچ‌کس مخالف سرمایه و یا فعالیت رانندگان خودمالک نیست اما این رانندگان فعال در حوزه ترانزیتی و بین‌المللی باید تحت ضابطه شرکت‌های حمل‌ونقلی باشد.»
ه گفته سمساریلر، در حال حاضر خودمالک بودن مساوی با قانون‌گریزی رانندگان است چراکه بسیاری از این فعالان از هیچ قانونی تبعیت نکرده و شرایط و نرخ حمل‌ونقل را خودشان براساس توافق با صاحبان کالا تعیین می‌کنند.

از تعیین کرایه تا زندان رانندگان خودمالک
او در ادامه با بیان اینکه گاهی توافق مستقل راننده با صاحب کالا باعث شده تا راننده بدون اطلاع از ماهیت کالا، اقدام به حمل کند، اضافه کرد: «در بسیاری مواقع همین توافق خودمختار رانندگان منجر به بروز مشکلاتی اعم از قاچاق کالا، حمل کالای ممنوعه و… شده که در بسیاری موارد راننده هم بی‌اطلاع بوده اما براساس قوانین دچار مشکلات جدی در خارج از مرزهای ایران یا حتی زندانی شده‌اند.»

سمساریلر گفت: «انسجام رانندگان خودمالک تحت پوشش شرکت‌های حمل‌ونقلی منافاتی با فعالیت و یا سرمایه آنها ندارد بلکه در چنین شرایطی شرکت با بررسی و تبعیت از همه قوانین، مسئولیت بررسی کالا، توافق با صاحبان کالا، توافق با راننده و… را برعهده گرفته و رانندگان صرفاً مسئول حمل کالا خواهند بود.»

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر سیستم حمل‌ونقل بین‌المللی دچار آشفتگی و نابه‌سامانی در زمینه رانندگان خودمالک بوده که نیازمند همکاری و تعامل بین شرکت‌ها، رانندگان و متولیان امر است.»

مطلب پیشنهادی

اعلام فرآیند جدید صدور بارنامه بارهای ذوب آهن و انباری

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز:صدور بارنامه برای بارهای ذوب …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.