همه مشکلات رانندگان کامیون از بیمه تا بومی‌گرایی

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از پایگاه خبری ترابران: یکی از فعالان صنفی حمل‌ونقل جاده‌ای بار با اظهار گلایه نسبت به اینکه رانندگی خودروهای سنگین جزءمشاغل سخت و زیان‌بار محسوب نمی‌شود، گفت: «عقب ماندن از تورم، بیمه تکمیلی ناقص، گرانی تعمیرات و لوازم‌یدکی، قوانین ناهماهنگ و همچنین بومی‌گرایی مشکلاتی است که رانندگان ماشین‌های سنگین و کشنده‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»

عقب ماندن از تورم، بیمه تکمیلی ناقص، گرانی تعمیرات و لوازم‌یدکی، قوانین ناهماهنگ و همچنین تبعیض مشکلاتی است که رانندگان ماشین‌های سنگین و کشنده‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یکی از این رانندگان از اینکه با وجود همه این سختی‌ها این شغل جزء مشاغل سخت دسته‌بندی نشده است گلایه دارد و آن را اجحاف در حق این طیف می‌داند.

فرزاد محمدی، راننده فعال حوزه حمل‌ونقل با بیان اینکه در حق رانندگان ماشین‌های سنگین اجحاف بسیاری صورت‌می‌گیرد، گفت: «یکی از مسائل مهمی که باید برای رانندگان ماشین‌های سنگین پیگیری شود موضوع بیمه تکمیلی آنها است. ما برای بیمه هر سال با اما و اگرهای بسیاری دست به گریبان هستیم از جمله اینکه نوع خدماتی که به رانندگان می‌دهند بسیار محدود است. این در حالی است که برای بیمه تکمیلی مبالغ بسیار زیادی روی بارنامه درج می‌شود اما بیمه موارد محدودی از خدمات درمانی را به رانندگان ارائه می‌دهد.»

او همچنین نسبت به عدم اضافه شدن شغل رانندگی خودروهای سنگین به مشاغل سخت اعتراض کرد و گفت: «اغلب مردم هم قبول دارند که رانندگی خودروهای سنگین جزء مشاغل سخت محسوب می‌شود اما به لطف محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم این شغل در دسته شغل‌های سخت حساب نشد.»

محمدی در ادامه از عملکرد اپلیکیشن‌های حمل بار مجازی انتقاد کرد و گفت: «قرار بود این اپلیکیشن‌ها تبعیضی که در زمینه تحویل بار به راننده‌ها وجود داشت را از بین ببرد اما متأسفانه این اپلیکشین‌ها به مأمنی برای سوءاستفاده انجمن‌ها تبدیل شده‌است. انجمن‌ها با صراحت اعلام می‌کنند که ابتدا به راننده‌های خود بار می‌دهند و اگر باری ماند به رانندگان غیربومی می‌دهند! به این صورت، متأسفانه اپلیکشین‌هایی که قرار بود از بی‌عدالتی و تبعیض جلوگیری کند خودشان به محلی برای سوءاستفاده انجمن‌ها تبدیل‌شده‌اند و بزرگ‌ترین ظلم به استان‌هایی مانند اصفهان می‌شود که انجمن‌های آن چنین کاری نمی‌کنند.»

این راننده فعال حوزه حمل و نقل با تأکید بر اینکه بومی‌گرایی نقطه حرام حمل‌ونقل است، اظهار کرد: «با تمام محدودیتی که گذاشته‌اند اما هنوز هم بحث بومی‌گرایی ترویج دارد و در حق رانندگان ظلم می‌شود. عملاً انجمن‌های صنفی در حمایت از راننده‌های بومی خود اقدام می‌کنند.»

محمدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ناهماهنگی بین سازمان راهداری و پلیس راهور اشاره کرد و گفت: «تفاوت موجود بین دستورالعمل پلیس راه و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره تناژ مجاز بارگیری، موجب سردرگمی رانندگان در بارگیری و گاهی جریمه آنها توسط مأموران پلیس راه شده‌است.»

او تأکید کرد: «تقاضای رانندگان این است که یک قانون مدون و مشخص در این باره اجرا شود تا رانندگان بدانند باید کدام قانون را رعایت کنند.»

این راننده فعال حوزه حمل و نقل سپس به عقب ماندن کرایه‌های ماشین‌های سنگین از تورم اشاره کرد و گفت: «درآمد رانندگان ماشین‌های سنگین نسبت به تورم جامعه ۱.۵ سال تا ۲ سال عقب‌تر است. به‌عنوان مثال، در سال ۱۴۰۰ دستمزد یک مکانیک برای تعمیر موتور ۶ میلیون تومان بود. در همان زمان بار برای تبریز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. اما اکنون دستمزد مکانیک برای تعمیر همان موتور ۱۸ میلیون تومان شده یعنی سه برابر ولی همان کرایه ۱۸ و ۶۰۰ هزار تومان شده‌است که به‌خوبی نمایانگر عقب‌ماندگی درآمد رانندگان از تورم جامعه است.»

مطلب پیشنهادی

فراخوان استخدام: سازمان راهداری به دنبال ۱۰ هزار راننده

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز،سازمان راهداری و حمل و …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.