کلاف سردرگم واردات خودرو و انتقاد بی‌دلیل از رسانه‌ها

وضعیت ثبت سفارش خودرو و بسته بودن سایت ثبت سفارش و عدم واردات خودرو، همگی کلیدواژه‌هایی هستند که در چند ماه گذشته و با توجه به وضعیت بی‌سامانی که در این خصوص پیش‌‌ آمده بسیار پررنگ شده‌اند و بسیاری از رسانه‌ها در این مدت به آن‌ها پرداخته‌اند.
موضوعی که ظاهرا پرداختن به آن به مذاق بسیاری خوش نیامده است و آن‌را هیاهو نامیده و از رسانه‌ها برای پوشش خبر و نقد عملکرد نامشخص و بدون توضیح، انتقاد کرده‌اند.
موضوع بسته شدن سایت ثبت سفارش تنها چند ماه است که پیش آمده و رسانه‌ها به درستی اخبار هر دو سمت این ماجرا را پوشش داده‌اند. حتی با وجود عدم پاسخگویی یا مبهم پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران، رسانه‌ها همواره در جهت پوشش صحیح اخبار گام برداشته‌اند. در سال‌های اخیر بارها رسانه‌ها از وضعیت کیفی خودروهای داخلی انتقاد کرده‌اند اما هیچ‌گاه از سوی‌ مسئولان توجهی به آن‌ نشده است. رسانه‌ها بارها از نوع قیمت‌گذاری خودروها، قراردادها، خودروهای انتخاب‌شده برای تولید در کشور، کیفیت پایین این خودروها و عملکرد بسیاری از خودروسازان داخلی که در همکاری با خودروسازان خارجی هستند انتقاد کرده‌اند اما از سوی مسئولان توجهی به آن نشده است.
سال‌هاست که گفته می‌شود نقش تصمیم‌گیری دولت در صنعت خودرو باید به پایان برسد و بخش خصوصی باید فرمان صنعت خودرو را در دست بگیرد اما باز هم توجهی به پوشش رسانه‌ها در این خصوص نشده است. به همه این‌ها باید پوشش خبری رسانه‌ها در واردات بی‌رویه در بسیاری از کالاها را نیز اضافه کرد که مسئولان این موضوع را هم مورد توجه قرار نداده‌اند.
در جدیدترین اظهارنظر در خصوص واردات خودرو، مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت به انتقاد از رسانه‌ها پرداخته و می‌گوید: «نمی فهمم که این همه سروصدا برای یک نوع کالا چه معنی دارد؟ در صورتی که ما برای تمام کالاهای وارداتی قوانین مشابهی داریم و گاهی با تغییر تعرفه و گاهی با جلوگیری از واردات بازار کالاهای مختلف را کنترل می‌کنیم.»
این در حالی است که رسانه‌ها از عدم پاسخگویی و ارائه دلایل صحیح برای بسته بودن این سایت و وضعیت مبهم این بخش انتقاد کرده‌اند. زمان‌های بسیاری برای باز شدن این سایت در نظر گرفته شده و بارها مسئولان باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو را منوط به تغییر در برخی از قوانین واردات اعلام و به این منظور تاریخ مشخصی را تعیین کرده‌اند اما ظاهرا قرار نیست این مشکل حل شود.
خسروتاج در مورد دلیل بسته شدن سامانه ثبت سفارش گفت: «با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید منابع ارزی، اشتغال و تولید داخلی را کنترل کنیم بنابراین نمی‌توانیم بگذاریم واردات بیش از حد این حوزه‌ها را به خطر بیندازد.»
این در حالی است که مساله کیفیت خودروهای داخلی و قیمت آن‌ها بارها تیتر یک رسانه‌ها بوده و ظاهرا قرار است اشتغال در صنعت خودرو به هر قیمت حفظ شود حتی اگر کیفیت خودروها افزایش پیدا نکند.
فارغ از این مسائل، در دعوای واردات و عدم واردات خودرو باز هم این قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه است که آسیب خواهد دید. چراکه به هر صورت خودرو وارد خواهد شد و بسیاری از کسانی که امکان مالی برای خرید خودروهای خارجی را دارند، خودروی دلخواه خود را تهیه می‌کنند اما در این بین تنها اقشار متوسط کشور هستند که باید باز هم به بهانه اشتغال، خودروی بی‌کیفیت را با قیمتی بالا خریداری کنند.

مطلب پیشنهادی

آئودی A8 یا ب ام و سری

آئودی A8 یا ب ام و سری ۷؟

نیم کلاچ: آئودی وب‌سایت ثبت سفارش را برای سدان پرچم‌دار A8 باز کرده است. این …

دیدگاهی ثبت نشده است

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.