ستاره‌های ایمنی را بهتر بشناسیم!

امید محمدی: اولین تصادف در اکتبر سال ۱۸۰۴ برای خودرویی با موتور بخار که گاگت نام داشت و با دیوار برخوردکرد، اتفاق افتاد و علت حادثه ضعیف بودن ترمزها گزارش شد. در سال ۱۸۹۸ اولین تصادف منجر به فوت در اثر برخورد اتومبیل با یک عابر پیاده روی داد. این مسئله و مشکلاتی از این قسم باعث شد، دولت ها و افکار عمومی هر روزه قوانین سخت گیرانه تری برای بالا بردن ایمنی در خودروها بر سر راه سازندگان خودرو قرار دهند. امروزه ایمنی به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین پارامترها در بازار خودروی جهان ایفای نقش می کند.

ستاره‌های ایمنی:

برای آنکه معیارهای موجود در تصادف برای عموم مردم قابل فهم باشد از نمادهایی استفاده می شود، که به ستاره‌های ایمنی مشهورند. به این ترتیب هر چه خودرویی ایمن تر باشد، ستاره‌های ایمنی آن خودرو در تصادف بالاتر است. برای تست و ارزیابی خودروها و تعیین ستاره‌های ایمنی موسساتی تشکیل شده‌ا‌ند، که در این میان دو موسسه بسیار معروف است. یکی موسسه دولتی ایمنی و حمل و نقل جاده‌ای در آمریکا (NHTSA) که از یک سیستم پنج ستاره‌ای برای امتیازدهی استفاده می‌کند و دیگری موسسه ارزیابی اتومبیل‌های نو (NCAP) در اروپا که آن هم از یک سیستم پنچ ستاره‌ای برای امتیاز دهی استفاده می‌کند. این موسسات در اطلاعات خروجی خود میزان آسیب وارد شده به هریک از اعضا را برآورد کرده و نشان می‌دهند.

در این تست‌ها آسیب وارد شده به هر یک از اعضا و هر یک از قسمت‌های خودرو در اثر تست تصادف با رنگ بندی نشان داده می‌شود. این موسسات بر طبق میزان آسیبی که به آدمک در خودرو وارد می‌شود، به خودرو امتیاز می‌دهند و برای این‌که این مطلب برای عموم قابل فهم باشد این امتیازها را با ستاره‌های ایمنی بیان می کنند. تعداد این ستاره‌ها میزان ایمنی خودرو در تصادفات را نشان می دهد. در زیر میزان آسیب دیدگی در یک سیستم ۵ ستاره‌ای بیان شده است:

۵ ستاره: به این معنی است که در تست تصادف آسیب وارد شده به خودرو کمتر از ۱۰ درصد است و سرنشینان در سلامتی نسبی به سر می‌برند.

۴ ستاره: به این معنی است که آسیب وارد شده به خودرو از ۱۱ تا ۲۰ درصد است.

۳ ستاره: به این معنی است که آسیب وارد شده به خودرو از ۲۱ تا ۳۵ درصد است و سرنشینان در حالت

شوک قرار دارند.

۲ ستاره: به این معنی است که آسیب وارد شده به خودرو از ۳۶ تا ۳۵ درصد است.

۱ ستاره: به این معنی است که آسیب وارد شده به خودرو بیش از ۴۶ درصد است و سرنشینان حال مساعدی ندارند.

تست تصادف تعیین کننده‌ای کیفیت یک خودرو و میزان رعایت فاکتورهای در خودرو مانند قدرت جذب ضربه توسط سازه خودرو، کیسه‌های هوا، کمربندها، عدم وجود نواحی خطرساز برای سرنشینان در داخل اتاق است.

مطلب پیشنهادی

    تعرفه واردات تایر سواری کاهش یافت اما مشکل کمبود لاستیک های رینگ ۱۳ و ۱۴ باقی ماند

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از خبرخودرو، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر …

دیدگاهی ثبت نشده است

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.