سه هزار کیلومتر راه روستائی

ساخت سه هزار کیلومتر راه روستایی در سال ۱۴۰۱

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان در سفر به استان خوزستان و بازدید از راه های فرعی و روستایی شهرستان خرمشهر گفت: طبق برآورد صورت گرفته از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال های ۱۳۹۷و ۱۳۹۸ مشخص شد در کشور تقریبا حدود ۹۷ هزار روستای دارای سکنه وجود دارد که از این تعداد ۴۰ هزار روستا جمعیتی بالای ۲۰ خانواده دارند.
وی افزود: از این تعداد روستا با بیش از ۲۰ خانوار سکنه نیز حدود ۱۸ درصد معادل حدود ۷ هزار و ۲۲۲ روستا، از راه آسفالت مناسب برخوردار نبودند که برای این روستاها باید تقریبا ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی ساخته می شد.
معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان با بیان این که تا این مقطع حدود ۱۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته برای روستاها ساخته شد و ساخت ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی باقی مانده است، بیان کرد: برای بخشی از این ۳۲ هزار کیلومتر راه در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ قرارداد منعقد شده است و بخشی هم ساخته شده اند که در مجموع ۲۷ هزار کیلومتر راه روستایی برای ساخت در کشور باقی مانده است.
مقبلی ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم که این ۲۷ هزار کیلومتر راه باقی مانده که فاقد قرارداد و پیمانکار و اعتبار لازم هستند، در صورت رفع موانع قانونی به ویژه در استان ها، احداث این راه های روستایی در قالب یک برنامه ۸ ساله به قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپرده شود و یا توسط ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها ازطریق مناقصه اجراء و به اتمام برسد.
وی دراین خصوص توضیح داد برای احداث ۲۷هزار کیلومتر راه روستایی باقی مانده در کشور به اعتباری بالغ بر ۲۱۸ هزار میلیارد تومان برابر فهرست بها سال ۱۴۰۱ مورد نیاز است.
وی گفت: افق پیش روی سال ۱۴۰۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، ساخت سه هزار کیلومتر راه های روستایی و تکمیل پروژه های سال های قبلی است که برای این میزان احداث، ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار از ردیف های اعتباری در قانون بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده است.
معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان گفت: در اعتبارات امسال مبلغی بالغ بر سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی راه های روستایی، دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات محرومیت زدایی به راه های روستایی اختصاص داده شده است و علاوه بر این بالغ بر سه هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی نیز برای پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران اختصاص داده شده است.
مقبلی با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در برنامه ۱۴۰۱ حدود دو هزار و ۷۰۰ تا سه هزار کیلومتر راه روستایی مطالعه شده برای ساخت دارد، اذعان کرد: در دستور کار است که ساخت راه‌های مطالعه شده توسط ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان‌های کشور اجرا و ساخته شود.
وی گفت: مطالعه راه‌های روستایی باقی مانده در کشور بر اساس اعتبارات اختصاص داده شده در هرسال توسط ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها انجام خواهد شد و بر اساس اعتبارات پیش بینی شده و همچنین ظرفیت اجرایی کشور نسبت به اجرای ساخت آن ها اقدام خواهد شد که پیش بینی می‌ شود سالانه بین سه هزار تا پنج هزار کیلومتر راه روستایی بر اساس ظرفیت اعتباری و ظرفیت اجرایی در کشور ساخته شود.
معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی تأکید کرد: مدیران کل ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور می توانند با رایزنی های درون استانی با استانداران، نسبت به جذب اعتبار از محل اعتبارات تملک داریی سرمایه و سایر اعتبارات اختصاص داده شده به استان‌ها برای نگهداری و ایمن سازی راه های روستایی و فرعی اقدام کنند.
مقبلی عنوان کرد: سال گذشته برای بخش راه های روستایی کشور اعتباری بالغ بر هشت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل مصوبه مجلس شورای اسلامی و اعتبارات دفتر مناطق محروم ریاست جمهور برای ساماندهی این راه ها، اختصاص داده شد که با این اعتبار حدود ۱۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در سطح کشور احداث شد.
وی اظهار کرد: افق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال گذشته ساخت ۱۵۰۰ کیلومتر راه روستایی بود اما به دلیل تاخیر ایجاد شده در موافقت نامه های شوراهای برنامه ریزی استان ها و عدم امکان انجام پروژه های راه سازی روستایی در استان های سردسیر در ماه های پایانی سال به دلیل همین تاخیر ایجاد شده و تاخیر در صدور حواله قیر مورد نیاز، افق مورد نظر سازمان محقق نشد اما امیدوار هستیم تا تیرماه امسال و پایان سال مالی ۱۴۰۰ برنامه ریزی سازمان به طور کامل محقق شود.
معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان با بیان این که در بخش نگهداری راه ها نیز حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلومتر روکش آسفالت در سطح راه های روستایی کشور انجام شد، افزود: اعتبار نگهداری و ساخت راه های روستایی استانی است و سال گذشته اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان برای نگهداری راه های فرعی به سازمان تخصیص داده شد که با توجه به نیاز شبکه راه‌های فرعی کشور به بهسازی و روکش آسفالت این عدد اعتبار بسیار اندک بود.
مقبلی گفت: سهم تخصیص داده شده به خوزستان از اعتبارات ساخت راه‌های روستایی حدود ۴ میلیارد تومان برای ساخت راه‌های روستایی بود و در مجموع رقمی هم از اعتبارات راه‌های فرعی برای نگهداری راه‌های فرعی استان اختصاص داده شد.
وی ادامه داد: طبق مطالعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، از ۳۱ استان کشور، ضریب برخورداری از راه های روستایی آسفالت شده برای روستاهای با ۲۰ خانوار به بالا در ۷ استان سیستان و بلوچستان، کرمان، خراستان شمالی، کردستان، شرق سمنان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی کمتر از نرم برخورداری از راه آسفالته درکشور یعنی معادل ۸۲ درصد است.
معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان بیان کرد: از ۴۶۷ شهرستان کشور نیز ۷۲ شهرستان ضریب برخورداری از راه روستایی آسفالت شده کمتر از ۷۰ درصد می باشد که می توان در استان خوزستان به شهرهای دزفول، اندیکا، مسجدسلیمان و لالی اشاره کرد.
مقبلی اذعان کرد: دلیل کم برخورداری این استان ها و شهرستان ها از راه های روستایی آسفالت شده، عدم توزیع عادلانه اعتبارات در سال های قبل می‌باشد که در سال ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه کشور از اطلاعات ما به درستی استفاده کرد و اعتبارات را بیشتر به این استان ها تخصیص داد.

مطلب پیشنهادی

اعلام فرآیند جدید صدور بارنامه بارهای ذوب آهن و انباری

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز:صدور بارنامه برای بارهای ذوب …

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.