رونمایی از کامیون تمام‌الکتریکی «تسلا»

نیم‌کلاچ: کمپانی خودروسازی تسلا از اولین کامیون تمام‌الکتریکی خود با حضور مدیر اجرایی این شرکت یعنی ایلان ماسک رونمایی کرد.

به گزارش نیم‌کلاچ این کامیون که دو سال پیش برای نخستین بار از آن‌ صحبت‌هایی به میان آمد، می‌تواند شتابی برابر با یک خودروی اسپرت داشته باشد. از این رو سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۵ ثانیه محقق می‌کند. هر چند اعلام شده است این حالت در صورتی به دست می‌آید که کامیون تسلا بار نداشته باشد اما چنانچه این کامیون با تمام ظرفیت‌ بارگیری خود یعنی ۴۰ تن شروع به حرکت کند می‌تواند در ۲۰ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. از این اعداد و ارقام می‌توان نتیجه گرفت که کامیون تمام‌الکتریکی تسلا، از محدوده حرکتی فوق‌العاده‌ای برخوردار است، از این رو بسیاری از کارشناسان شتاب‌گیری آن را با خودروهایی مانند آلفارومئو یکسان می‌دانند.

در کامیون شگفت‌انگیز تسلا از ۴ موتور الکتریکی قدرتمند روی تمامی چرخ‌های عقب استفاده شده است که این موتورها نیروی خود را به صورت خطی به چرخ‌ها ارسال می‌کنند. چنانچه تنها ۲ موتور الکتریکی از این ۴ موتور فعال باشند، تاثیر زیادی روی عملکرد آن نخواهند داشت و همچنان در مقایسه با کامیون‌های دیزلی عملکرد بهتری خواهد داشت.

یکی دیگر از شگفتی‌های این کامیون میزان آیرودینامیکی آن است که شرکت تسلا اعلام کرده است آیرودینامیک این کامیون با توجه به اندازه‌های آن با بوگاتی شیرون رقابت می‌کند و حتی بوگاتی را پشت سر می‌گذارد. ضریب آیرودینامیکی کامیون تمام‌الکتریکی تسلا Cd 0.36  اعلام شده و این در حالی است که  این عدد در بوگاتی شیرون به Cd 0.38 می‌رسد. به واسطه برخورداری از چنین ضریب آیرودینامیکی کامیون تسلا با هر بار شارژ، ۸۰۴ کیلومتر را طی خواهد کرد. از سوی دیگر این کامیون خارق‌العاده مجهز به فلاپ‌هایی است که زمان حرکت باز شده و فاصله بین کشنده و تریلر را پر می‌کنند و به این ترتیب تاثیر بسیار مثبتی روی بهبود آیرودینامیکی کامیون می‌گذارند. همچنین به گفته مدیران تسلا نسخه کوچک‌تری از این کامیون هم قابل سفارش است که با محدوده حرکت ۴۰۰ کیلومتر تولید خواهد شد.

موقعیت راننده در مرکز کابین کامیون تمام‌الکتریکی تسلا تعبیه شده است، به گونه‌ای که در دو طرف راننده دو عدد نمایشگر لمسی بزرگ قرار گرفته است. در اطراف کامیون نیز به منظور حذف نقاط کور، دوربین‌هایی نصب شده‌ است.

به منظور شارژ این کامیون‌ها، شرکت تسلا تکنولوژی مگاشارژر را طراحی و از آن رونمایی کرده است. مگاشارژرها قرار است در ایستگاه‌های شارژ و استراحتگاه‌های کامیون‌ها نصب شوند و تنها در ۳۰ دقیقه انرژی مورد نیاز به منظور سپری کردن ۶۵۰ کیلومتر را در اختیار این کامیون قرار می‌دهد.

تمامی سیستم‌های ایمنی و کمکی رانندگی جدید نیز در این کامیون موجود هستند و حتی راننده می‌تواند حالت رانندگی خودکار را نیز فعال کند. از دیگر ویژگی‌های ایمنی پیشرفته این کامیون نیز می‌توان به سیستم هشدار خروج از جاده و نگهداری کامیون بین خطوط اشاره کرد. همچنین این کامیون توانایی سعود به شیبی با میزان ۵ درصد را با حداکثر سرعت حدود ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.

پیش‌بینی شده که این کامیون در مقایسه با کامیون‌های دیزلی حدود ۲۰ درصد کاهش هزینه را برای اپراتورها به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر گارانتی این کامیون شامل یک میلیون مایل خواهد بود. به گفته تسلا خریداران این کامیون در این مدت حدود ۲۰۰ هزار دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهند کرد.

در پایان شرکت خودروسازی تسلا اعلام کرد که تولید این کامیون تمام الکتریکی را در سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز خواهد کرد و هنوز قیمت‌ مشخصی برای آن از سوی مسئولان شرکت اعلام نشده است.

مطلب پیشنهادی

اعلام فرآیند جدید صدور بارنامه بارهای ذوب آهن و انباری

نیم کلاچ: پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از تین نیوز:صدور بارنامه برای بارهای ذوب …

دیدگاهی ثبت نشده است

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به مطلب فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.