رانندگان کامیون و اتوبوس به شدت از طرح تخصیص گازوئیل که توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی اجرا شده، شکایت دارند. این طرح آزمایشی موجب شده تا آنها از دسترسی به سوخت یارانه ای محروم شوند.
مشکلات مربوط به بارنامههای غیرواقعی و صورت وضعیتهای صوری که توسط برخی رانندگان به منظور قاچاق سوخت یا تخلفات دیگر ارائه می شود، به چالشی جدی برای این گروه تبدیل شده است.شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و سازمان راهداری در همکاری با یکدیگر طرحی را برای مقابله با این نوع تخلفات راه اندازی کردهاند. اما با وجود مزایای این طرح، اعتراضاتی از سوی برخی فعالان حمل ونقل نسبت به نحوه اجرایش شنیده می شود.
این معترضان معتقدند که اگر این طرح با زیرساختهای مناسب و برنامهریزی اصولی تری پیاده سازی میشد، اثرات مثبت تری داشت. بهعقیده آنها، اینگونه اجرا، موجب آسیب به شرکتهای حمل ونقل می شود.
مسئولان سازمان راهداری اعلام کردهاند که نمیتوان به بهانه عدم آمادگی زیرساختها، از تخلفات مربوط به بارنامههای جعلی غافل شد. آمار ارائهشده نشان میدهد که در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، بیش از ۴۰۰ هزار بارنامه و صورت وضعیت غیرواقعی در بازرسیها شناسایی شده است.
منتقدان این طرح تأکید دارند که توقف تخصیص گازوئیل دولتی به کامیونها که بارنامههای معیوب دارند، تنها زمانی منطقی است که مسیر پیمایش کامیونها و مکان های سوخت گیری به صورت آنلاین قابل رصد باشد.
آنها بر این باورند که صرف بررسی بارنامهها نمی تواند بهخوبی نشان دهنده تخلف باشد، زیرا ممکن است در مواردی باری که بارنامه شده است، وزن واقعی کمتری داشته باشد و تخلفی صورت نگرفته باشد.
فعالان صنعت حمل ونقل از مسئولان درخواستی مبنی بر توقف اجرای این طرح تا زمانی که مشکلات آن حل شود، کردهاند. اما هنوز این درخواست توجهی از سوی مسئولان جلب نکرده است.
دیدگاهی ثبت نشده است