ورود کامیون خودران پیتربیلت به خیابان‌ها

پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از باکامیون، در حالی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا مشغول آزمایش کامیون‌های خودران هستند؛ در بیشتر موارد، این دستگاه ها برای ایمنی و برخی قوانین باید یک راننده پشت فرمان داشته باشند. اما شرکت آمریکایی کودیاک رباتیک (Kodiak Robotics) موفق شده است. گامی فراتر بگذارد و اولین کامیون کاملاً خودران را بدون نیاز به راننده به بهره‌برداری برساند. کامیون پیتربیلت خودران می‌تواند صنعت حمل‌ونقل را وارد عصر جدیدی کند.

معرفی کامیون پیتربیلت خودران ساخت شرکت کودیاک

کودیاک، خود تولیدکننده‌ی کامیون کشنده نیست، اما با توسعه و تطبیق فناوری‌های پیشرفته، مدل‌های موجود را به کامیون‌های خودران تبدیل می‌کند. این فناوری بر پایه‌ی هوش مصنوعی و مجموعه‌ای از دوربین‌ها، لیدار و رادار طراحی شده است. که دیدی ۳۶۰ درجه از محیط پیرامون کامیون ارائه می‌دهد. این سیستم پیشرفته نه‌تنها موقعیت کامیون را در مسیر شناسایی می‌کند، بلکه می‌تواند به‌صورت آنی تصمیمات حیاتی بگیرد.

اولین کامیون خودران کودیاک، یک پیتربیلت (Peterbilt) است که برای شرکت اطلس انرژی (Atlas Energy) طراحی شده و هم‌اکنون در ایالت تگزاس فعالیت دارد. این کامیون برای حمل شن و ماسه فرک (مورد استفاده در صنعت نفت و گاز) در یک مسیر ۳۳ کیلومتری استفاده می‌شود. کارکنان اطلس انرژی این کامیون را “Robo-Truck” نامیده‌اند و تاکنون بیش از ۱۰۰ بار بدون هیچ مشکلی مسیر تعیین‌شده را پیموده است.

معرفی کامیون پیتربیلت خودران ساخت شرکت کودیاک

کودیاک، خود تولیدکننده‌ی کامیون کشنده نیست، اما با توسعه و تطبیق فناوری‌های پیشرفته، مدل‌های موجود را به کامیون‌های خودران تبدیل می‌کند. این فناوری بر پایه‌ی هوش مصنوعی و مجموعه‌ای از دوربین‌ها، لیدار و رادار طراحی شده است. که دیدی ۳۶۰ درجه از محیط پیرامون کامیون ارائه می‌دهد. این سیستم پیشرفته نه‌تنها موقعیت کامیون را در مسیر شناسایی می‌کند، بلکه می‌تواند به‌صورت آنی تصمیمات حیاتی بگیرد.

بخوانید  خودروسازان ملزم به تخصیص سهمیه ۲۰ درصدی برای مالکان خودرو‌های فرسوده شدند

اولین کامیون خودران کودیاک، یک پیتربیلت (Peterbilt) است که برای شرکت اطلس انرژی (Atlas Energy) طراحی شده و هم‌اکنون در ایالت تگزاس فعالیت دارد. این کامیون برای حمل شن و ماسه فرک (مورد استفاده در صنعت نفت و گاز) در یک مسیر ۳۳ کیلومتری استفاده می‌شود. کارکنان اطلس انرژی این کامیون را “Robo-Truck” نامیده‌اند و تاکنون بیش از ۱۰۰ بار بدون هیچ مشکلی مسیر تعیین‌شده را پیموده است.

ویژگی های خاص و عملکرد کامیون پیتربیلت خودران

یکی از نکات جالب این پروژه، عملکرد کامیون در جاده‌های خاکی است. برخلاف دیگر سیستم‌های خودران که به خطوط جاده‌ای و تابلوهای راهنمایی وابسته‌اند، کامیون کودیاک تنها بر اساس GPS  و داده‌های حسگرهای خود مسیر را تشخیص می‌دهد. این فناوری باعث شده است که اطلس انرژی بتواند حمل‌ونقل بدون راننده را در مساحت ۱۹۴,۲۴۹ کیلومتر مربع از منطقه حوضه پرمین در تگزاس و نیومکزیکو اجرا کند.

با موفقیت چشمگیر Robo-Truck، کودیاک اکنون به دنبال توسعه‌ی این فناوری برای بزرگراه‌ها و مسیرهای طولانی‌تر است. هدف این شرکت این است که در آینده، کامیون‌های خودران بتوانند بدون نیاز به راننده در مسیرهای بین‌شهری فعالیت کنند. البته، قوانین فعلی ایالات متحده هنوز چنین امکانی را فراهم نکرده‌اند و حضور راننده در کابین الزامی است، اما پیش‌بینی می‌شود که با پیشرفت این فناوری، مقررات نیز تغییر کنند. از دیگر ویژگی‌های کلیدی این محصول می توان با موارد زیر اشاره کرد.

پلتفرم نسل ششم Kodiak

کامیون خودران کودیاک روی پلتفرم نسل ششم این شرکت ساخته می شود. شامل تمامی اجزای لازم برای عملکرد ایمن و مستقل است. این پلتفرم مجهز به SensorPods، واحدهای حسگری مدولار، است که در صورت نیاز می‌توان آن‌ها را به‌سرعت تعویض کرد. این سیستم تضمین می‌کند که کامیون در هر لحظه آگاه از محیط اطراف خود باشد و بتواند به موقع واکنش نشان دهد.

بخوانید  ترکیه برای خروج فوری کامیون های ایرانی هشدار داد

فناوری Guardian کمک‌خلبان همیشه بیدار

کودیاک از فناوری Guardian برای محاسبه و تنظیم مسیر حرکت استفاده می‌کند. این سیستم به‌طور مداوم مسیر کامیون را بررسی می کند. و یک برنامه جایگزین (Plan B) آماده دارد تا در صورت بروز هرگونه مشکل، تصمیم مناسبی بگیرد. این ویژگی باعث شده که کامیون کودیاک مانند یک راننده‌ی همیشه هوشیار عمل کند که نه خسته و نه دچار حواس‌پرتی می‌شود .

کاربردهای نظامی و تجاری فناوری کودیاک

کودیاک تنها به حوزه حمل‌ونقل تجاری محدود نمی‌شود. این شرکت در حال توسعه‌ی خودروهای زمینی خودران (AGV) برای مصارف نظامی نیز هست SensorPods با درجه نظامی قابلیت اطمینان بالایی دارند. و در شرایط سخت و خطرناک نیز عملکرد مطلوبی ارائه می‌دهند. امکان تعویض سریع سنسورها باعث افزایش دوام و بهره‌وری این وسایل نقلیه می شود.

جمع‌بندی

تحویل نخستین کامیون پیتربیلت خودران و بدون راننده نشان‌دهنده‌ی پیشرفت بزرگ در صنعت حمل‌ونقل است. اگرچه هنوز موانع قانونی برای استفاده‌ی گسترده از این فناوری وجود دارد، اما آزمایش‌های موفقیت‌آمیز Kodiak نشان می‌دهد که ورود این کامیون‌ها به بزرگراه‌ها و مسیرهای طولانی فقط مسئله‌ی زمان است. به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه‌چندان دور، رانندگان کامیون باید با همکاران خودران جدیدی در جاده‌ها کنار بیایند!

مطلب پیشنهادی

عرضه رووی erx۵، تازه‌وارد پارس‌خودرو

خودرو رووی erx۵ یک محصول کراس‌اوور جدید پلاگین هیبریدی است که توسط شرکت پارس‌خودرو وارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *