همه چیز در مورد کارت هوشمند رانندگان در سال ۱۴۰۳

کارت هوشمند رانندگان یکی از مهم‌ترین مدارکی است که هر راننده کامیون، کشنده و وسایل نقلیه سنگین برای فعالیت‌های بین‌شهری نیاز دارد. این کارت نه‌تنها هویت راننده را به صورت دیجیتال تأیید می‌کند، بلکه برای صدور بارنامه و انجام سفرهای قانونی الزامی است.

پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از با کامیون، در این مقاله قصد داریم شما را با تمام مراحل صدور، مدارک مورد نیاز، هزینه‌ها و نحوه استعلام و قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان در سال ۱۴۰۳ آشنا کنیم تا بتوانید به‌راحتی از این فرآیند بهره‌مند شوید.

کارت هوشمند رانندگان چیست؟

کارت هوشمند رانندگان یک کارت الکترونیکی پیشرفته است که تمام اطلاعات هویتی و سوابق راننده را ذخیره می‌کند. این کارت، همچون یک شناسه ملی برای رانندگان در صنعت حمل‌ونقل عمل می‌کند و هدف اصلی آن، ساماندهی و نظارت بر رانندگان جاده‌ای است. رانندگان برای دریافت بارنامه‌های قانونی به این کارت نیاز دارند و در صورت عدم داشتن کارت هوشمند، قادر به صدور بارنامه نخواهند بود.

کاربرد کارت هوشمند در حمل‌ونقل

این کارت برای رانندگان وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون، تریلی و کامیونت ضروری است. در واقع، کارت هوشمند نقشی محوری در مبارزه با صدور کارت‌های تقلبی و جلوگیری از تخلفات در سیستم حمل‌ونقل ایفا می‌کند. همچنین، با کمک این کارت، کلیه تخلفات رانندگان ثبت می‌شود و به راحتی می‌توان تخلفات آن‌ها را پیگیری کرد.

شرایط و قوانین صدور کارت هوشمند رانندگان

برای صدور این کارت، رانندگان باید شرایط خاصی را داشته باشند. این شرایط به شرح زیر است:

  • سن و گواهینامه:
    رانندگان دارای گواهینامه پایه دو باید حداقل ۲۳ سال و برای پایه یک حداقل ۲۵ سال سن داشته باشند. حداکثر سن مجاز برای دریافت این کارت نیز ۵۵ سال است (به جز رانندگان روستایی).
  • مدرک تحصیلی:
    حداقل مدرک تحصیلی لازم برای دریافت کارت هوشمند سیکل (پایه نهم) است. با این حال، برای رانندگان بیرون شهری، مدرک ابتدایی و برای رانندگان روستایی، مدرک نهضت سوادآموزی نیز کافی است.
  • تابعیت و دین:
    رانندگان باید تابعیت ایرانی و دین اسلام داشته باشند. اتباع خارجی که قصد دریافت کارت هوشمند دارند، باید پروانه کار معتبر از وزارت تعاون ارائه کنند.
  • عدم سوء پیشینه و سلامت:
    افراد نباید سابقه کیفری داشته باشند و همچنین باید دارای برگه سلامت از مراکز معتبر باشند. همچنین، گذراندن دوره‌های آموزشی و تخصصی مربوط به رانندگی نیز الزامی است.
بخوانید  واردات ماشین‌های معدنی از گمرک ماهیرود بدون محدودیت است

مدارک لازم برای صدور کارت هوشمند رانندگان

برای صدور این کارت، رانندگان باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی هوشمند
  • گواهینامه رانندگی معتبر
  • گواهی عدم اعتیاد از مراکز تایید شده توسط وزارت بهداشت
  • مدرک تحصیلی مرتبط با سطح نیاز
  • کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه
  • گواهی سلامت رانندگان
  • معرفی‌نامه از انجمن صنفی رانندگان یا کانون مربوطه
  • دو قطعه عکس ۴×۳
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری

همچنین برای تکمیل مراحل صدور، درخواست کتبی یا الکترونیکی، معرفی‌نامه از صندوق بیمه اجتماعی و فیش واریزی مربوط به صدور کارت هوشمند نیز مورد نیاز است.

هزینه صدور کارت هوشمند رانندگان در سال ۱۴۰۳

هزینه صدور کارت هوشمند برای رانندگان کامیون و تریلی در سال ۱۴۰۲ بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان بوده است. این مبلغ شامل هزینه‌های مختلفی از جمله موارد زیر است:

ثبت‌نام و آزمون کتبی و عملی

تایید مدرک تحصیلی

دریافت گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای

گواهی سوء پیشینه

آزمایش عدم اعتیاد

کارت سلامت

تشکیل پرونده در بیمه تامین اجتماعی

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۳ این هزینه‌ها به دلیل تغییرات قانونی و نوسانات اقتصادی، مقداری افزایش یابد.

استعلام کارت هوشمند رانندگان باری

در گذشته، رانندگان بین‌شهری از دفترچه‌های کار برای احراز هویت و ثبت فعالیت‌های خود استفاده می‌کردند. اما از سال ۱۳۸۹، این دفترچه‌ها با کارت‌های هوشمند جایگزین شدند. استعلام کارت هوشمند راننده به‌راحتی از طریق سامانه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به آدرس smartcard.rmto.ir  انجام می‌شود. رانندگان با وارد کردن اطلاعات خود مانند کد ملی و شماره شناسنامه، می‌توانند استعلام صورت وضعیت کارت هوشمند خود را بررسی کنند.

بخوانید  فروش حواله‌ خودروی وارداتی تویوتا کمری جانبازان معادل ری را ایران‌خودرو

مراحل استعلام کارت هوشمند رانندگان باری با کد ملی

1. ورود به سایت smartcard.rmto.ir

2. وارد کردن اطلاعات شخصی مانند کد ملی و شماره شناسنامه

3. دریافت کد اعتبار سنجی از طریق پیامک

4. وارد کردن کد و مشاهده اطلاعات کارت

در سامانه کارت هوشمند رانندگان می‌توانید سابقه تمدید کارت هوشمند، بارنامه‌های صادر شده و وضعیت اعتبار کارت را مشاهده کنید.

استعلام کارت هوشمند رانندگان مسافربری

نوبت‌دهی در پایانه باربری به واسطه کارت هوشمند رانندگان مسافربری صورت می‌پذیرد. داشتن این مجوز برای فعالیت در مسیرهای برون شهری برای رانندگان اتوبوس، مینی‌بوس و غیره ضروری است. استعلام صورت وضعیت راننده مسافری نیز مانند بخش قبلی از طریق سامانه الکترونیکی smartcard.rmto.ir صورت می‌پذیرد. کافی است وارد این وب‌سایت شوید و در منوی اصلی، آیکون آبی‌رنگ سوم «استعلام صورت وضعیت راننده مسافری» را برگزینید. و اطلاعات خواسته شده را در کادرهای ستاره‌دار وارد کنید تا فرآیند استعلام کارت هوشمند شما در سامانه انجام پذیرد و نتیجه استعلام کارکرد راننده در صفحه برای شما نمایش داده شود.

مزایای کارت هوشمند برای رانندگان

استفاده از این کارت برای رانندگان مزایای بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش توقف‌های طولانی در سفرهای بین‌شهری:
    رانندگان با داشتن کارت هوشمند می‌توانند مجوز باربری با پوشش بیمه‌ای دریافت کنند که شامل بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی، و بیمه ازکارافتادگی می‌شود.
  • بازنشستگی زودتر از موعد:
    این کارت به رانندگان اجازه می‌دهد تا ۵ سال زودتر از موعد بازنشسته شوند و از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند.
  • دریافت بارنامه سراسری:
    رانندگان با کارت هوشمند مجاز به دریافت بارنامه سراسری هستند که حمل و نقل کالاها را برای آن‌ها ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.
بخوانید  حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و رانندگان کامیون

تمدید کارت هوشمند رانندگان

مدت اعتبار کارت هوشمند رانندگان باری یک سال است و رانندگان موظفند حداقل یک ماه پیش از پایان اعتبار، کارت خود را تمدید کنند. برای تمدید کارت هوشمند باید به مراجع صادرکننده مراجعه کنید و مراحل لازم را طی کنید.
نکته مهم این است که فقط تا یک سال پس از پایان اعتبار کارت هوشمند مهلت تمدید دارید. اگر این مدت زمان سپری شود، کارت هوشمند شما باطل خواهد شد و باید مجدداً تمام مراحل صدور کارت جدید را طی کنید.

شرایط واردات کامیون با کارت هوشمند

رانندگان با داشتن این کارت می‌توانند درخواست واردات کامیون را از طریق سامانه rpf.rmto.ir ثبت کنند. ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت مسئول نظارت بر این فرایند است و باید دقت شود که تمام اطلاعات و مدارک بارگذاری شده در سامانه به‌صورت صحیح و کامل باشد.

سخن پایانی

کارت هوشمند رانندگان کامیون یکی از الزامات قانونی برای فعالیت در حوزه حمل و نقل جاده‌ای است که فرآیند صدور و استعلام کارت هوشمند رانندگان با کد ملی به صورت کاملاً دیجیتال انجام می‌شود. با داشتن این کارت، رانندگان می‌توانند از مزایای مختلفی مانند بیمه‌های اجتماعی، صدور بارنامه‌های سراسری و کاهش زمان توقف‌های بین‌راهی برخوردار شوند. همچنین، تمدید به‌موقع کارت و رعایت شرایط مربوطه اهمیت زیادی در حفظ اعتبار کارت هوشمند رانندگان و ادامه فعالیت رانندگان دارد.

مطلب پیشنهادی

عرضه رووی erx۵، تازه‌وارد پارس‌خودرو

خودرو رووی erx۵ یک محصول کراس‌اوور جدید پلاگین هیبریدی است که توسط شرکت پارس‌خودرو وارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *