امروز صبح پیکاپ فوتون G7 در بورس کالا عرضه شد اما از ۲۰ دستگاه عرضه شده، تنها ۶ دستگاه و با قیمت پایه مشتری پیدا کرد.
پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از اسب آخرین خودرو، ایران خودرو دیزل صبح امروز پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک را در بورس کالا عرضه کرد اما این خودرو برخلاف انتظار، مشتری نداشت و با قیمت پایه به فروش رسید. در این عرضه ایران خودرو دیزل ۲۰ دستگاه فوتون G7 را آماده رقابت قیمتی کرده بود اما در نهایت تنها ۶ دستگاه از این خودرو به فروش رسید. این عملا یک شکست بزرگ برای محصول پر سر و صدای ایران خودرو دیزلی ها به حساب می آید که می تواند بازار آزاد این خودرو را هم تحت تاثیر قرار دهد. به این نکته دقت داشته باشید که فوتون تونلند G7 یکی از فول ترین پیکاپ های حاضر در بازار ما است و مشخصات فنی بسیار راضی کننده ای هم دارد. این پیکاپ با توجه به سابقه درخشان نشان فوتون در بحث خودروهای کار و تجاری عملا یک انتخاب منطقی در بازار ما محسوب می شود اما ایران خودرو دیزل تا حدی در معرفی محصول خود ضعیف عمل کرده که پیکاپ پرچمدارش در بورس کالا بدون مشتری و بدون رقابت قیمتی به عرضه رسیده است.
عملکرد ضعیف رقبا عامل یکه تازی T9
احتمالا این روزها بارها KMC T9 را در خیابان ها و جاده های کشور دیده اید. کرمان موتور با عرضه گسترده T8 توانست عمق پتانسیل بالا برای عرضه پیکاپ های آفرودی را نشان دهد و در عرضه T9 هم توانست نشان دهد که پیکاپ های دو دیفرانسیل اتوماتیک چینی هم می توانند مشتریان زیادی داشته باشند. رقبای مستقیم T9 در بازار ما فوتون تونلند G7، بهمن G9 و مکسوس استار H هستند. از این میان مکسوس هنوز عرضه قابل توجهی نداشته و نمی توان در مورد آن قضاوت کرد اما بهمن موتور با عرضه محدود G9 و فاصله زمانی زیاد در طرح های فروش این محصول، عملا قافیه را به رقیب کرمانی خود باخت. ایران خودرو دیزل هم اصلا نتوانست محصول قدرتمند خود را به خوبی به مردم معرفی کند و مشتریان این رده از بازار ترجیح دادند T9 را به عنوان یک پیکاپ پر آپشن و دو دیفرانسیل انتخاب کنند. همین عرضه فوتون اتوماتیک نشان می دهد که عمق فاجعه در معرفی محصول ایران خودرو و اطلاع رسانی عرضه ها چقدر زیاد بوده است. همین عملکرد را با نوع عرضه و انعطاف شرایط فروش کرمانی ها مقایسه کنید تا متوجه دلیل موفقیت T9 در این رده بازار شوید.
به نظر می رسد عرضه پیکاپ های دو دیفرانسیل بهتر بود توسط خود ایران خودرو انجام شود و نه بخش دیزل. گستردگی شبکه خدمات ایران خودرو و گستردگی اعلام شرایط عرضه در مجموعه ایران خودرو می توانست بازی عرضه پیکاپ را به نفع آبی پوشان جاده مخصوص تغییر دهد. حالا باید دید با روی کار آمدن بخش خصوصی، آیا رویه عرضه پیکاپ فوتون G7 در این مجموعه دستخوش تغییر می شود یا نه؟ در ادامه مشخصات فنی و امکانات فوتون G7 را بررسی می کنیم.
مشخصات فنی و امکانات فوتون تونلند G7
پیکاپ اتوماتیک ایران خودرو دیزل به پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ TGDI مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۲۳۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت ZF به تمام چرخ ها منتقل می شود. با یک پیکاپ دو دیفرانسیل 4WD طرف هستیم پس تنظیمات مربوط به دنده سبک و سنگین را در این خودرو داریم و سیستم انتقال قدرت در فوتون تونلند اتوماتیک بصورت برقی و اتوماتیک عمل می کند.
در این پیکاپ دوربین ۳۶۰ درجه، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه های تاشور برقی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی مالتی مدیا، سنسور نور، سنسور باران، تنظیم حال رانندگی آفرودی، تنظیم حالت رانندگی، صندلی ۶ حالته برقی راننده، کروز کنترل، استارت دکمه ای، گرم کن صندلی های جلو، پدل شیفتر، سیستم فشار سنج تایر (TPMS)، کنترل حرکت در سراشیبی، رادار خط خوان، اخطار برخورد از جلو، سنسور نقطه کور، کنترل حرکت در سربالایی و قفل دیفرانسیل اتوماتیک عقب دیده می شود.