شریک غیر چینی خودروسازان ایرانی

به تازگی ایران یک قرارداد جدید در زمینه های مختلف با روسیه به امضا رسانده است که اقتصاد و صنعت را نیز شامل می شود. در این شرایط به نظر می رسد ایران با زمینه سازی می تواند قراردادهای مشابهی نیز با غربی ها به امضا برساند. به بیان دیگر باید زمینه ای فراهم شود تا دوباره پای شرکای غیر چینی خودروسازان ایرانی به کشور باز شود.

به گزارش پایگاه خبری نیم کلاچ به نقل از اسب بخار، حاکمیت برای بهبود روابط بین الملل ترجیح و تشخیص داده است که به رابطه با همسایه شمالی عمق بیش‌تری بدهد. این قرارداد براساس افزایش منافع ملی منعقد شده است. بنابراین بر مبنای این دیدگاه و در نظر گرفتن منافع ملی می توان، سمت و سو و مسیر جدیدی به روابط بین الملل از منظر سیاسی و اقتصادی داد.

یکی از این مسیرها می تواند با زمینه سازی ورود خودروسازهای غیر چینی به کشور ایجاد شود. در واقع می توان از طریق خودروسازی اقدام به عادی سازی روابط کرده تا زمینه های ورود خودروسازان و سرمایه گذاران خارجی به ایران را فراهم کند. در این شرایط از یک سو، چینی ها در بازار ایران رقبای جدید و جدی تر پیدا می کنند و از سوی دیگر، قدرت چانه‌زنی افزایش پیدا کرده و بازار خودرو وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

همچنین اگر دولت بتواند با عادی سازی روابط زمینه ورود و عقد مجدد قراردادهمکاری میان تولیدکنندگان ایرانی و خارجی را فراهم کند، از یک سو، بخشی از سرمایه مورد نیاز این صنعت تأمین خواهد شد و از سوی دیگر، دسترسی به تکنولوژی روز و جبران عقب ماندگی ها امکان پذیرتر خواهد شد.

بخوانید  مهلت شش روزه برای انتخاب روش فروش توسط متقاضیان

به خصوص اگر این اتفاق با خصوصی سازی و کاهش دخالت و نفوذ دولت در این صنعت همراه شود، می تواند سرعت توسعه خودروسازی کشور را به سرعت افزایش بدهد.

در این میان بسیاری از کشورها و شرکت های غیر چینی هستند که گزینه های مناسبی برای همکاری و شراکت به شمار می آیند. به خصوص این‌که بسیاری از آن‌ها علاوه بر سابقه واردات، تجربه همکاری با تولیدکنندگان ایرانی را در کارنامه خود دارند.

در این شرایط می توان تولیدکنندگانی از کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، کره و ژاپن را به عنوان تولیدکنندگانی که سابقه حضور و فعالیت در ایران را داشته اند به عنوان گزینه های احتمالی برای همکاری های آتی در نظر گرفت.

شرکت هایی مانند رنو، پژو، سیتروئن، فولکس واگن، بنز، ب ام و، هیوندا و کیا علاوه بر سابقه حضور به صورت واردات و تولید، توانایی تولید بالایی دارند. همچنین این شرکت ها از سطح اول تکنولوژی در خودروسازی بهره مند هستند که می تواند باعث سرعت گرفتن رشد و توسعه این صنعت در داخل کشور شود.

در همین شرایط برخی کارشناسان هند و بعضی از کشورهای آمریکای لاتین و شرق اروپا را نیز به عنوان گزینه هایی برای شراکت با خودروسازان ایرانی مناسب می دانند. به باور این بخش از کارشناسان بازار و صنعت خودروی هند در حال رشد است و گزینه‌ای مناسب برای همکاری اقتصادی به شمار می آید.

کشورهای آمریکای لاتین و شرق اروپا نیز به دلیل سطح توسعه صنعتی و نیاز به گسترش بازارهای خود، می‌توانند شریک‌های انعطاف‌پذیری باشند. البته تمام این ها در صورتی قابل تحقق و دستیابی است که دستگاه دیپلماسی کشور بتواند قدم های مطمئن و بلند و پایداری در عادی‌سازی روابط ایران با سایر کشورها بردارد.

بخوانید  ورود 12 دستگاه ماشين آلات سنگين راهسازی در سيستم راهداری کرمان

مطلب پیشنهادی

عرضه رووی erx۵، تازه‌وارد پارس‌خودرو

خودرو رووی erx۵ یک محصول کراس‌اوور جدید پلاگین هیبریدی است که توسط شرکت پارس‌خودرو وارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *