با شروع دور جدید واردات خودرو به ایران، ظاهرا تمام این ماشین ها از کشور چین به ایران میآیند.
نیم کلاچ به گزارش گجت نیوز:
صنعت خودروسازی به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد جهانی شناخته میشود. با این حال، در ایران، شرایط خاصی به وجود آمده است که موجب شده است تا توجه بیشتری به خودروهای چینی معطوف شود. در سری جدید واردات خودروهای خارجی، خودروهای همانند نیسان، میتسوبیشی و… هم به چشم میخورند ولی آیا آنها هم مونتاژ چین هستند؟
ارتباط با تولیدکنندگان بزرگ خودروهای جهان به ویژه در کشوری مانند ایران، با چالشهای متعددی مواجه است. اولین و بزرگترین مانع در این مسیر، تحریمهای بینالمللی است که به شدت بر تجارت خودرویی ایران تأثیر گذاشته است. این تحریمها نه تنها محدودیتهایی برای واردات خودرو ایجاد کردهاند، بلکه به مشکلات ارزی نیز دامن زدهاند. به عنوان مثال، شرکتهای بزرگ خودروسازی مانند تویوتا و هیوندای به دلیل این تحریمها قادر به فروش محصولات خود به بازار ایران نیستند. این وضعیت به طور مستقیم منجر به کاهش گزینههای موجود برای واردات خودرو به کشور شده و بازار را با کمبود تنوع مواجه کرده است.
علاوه بر تحریمها، چالشهای داخلی نیز نقش بسزایی در محدود کردن ورود برندهای بزرگ به بازار ایران ایفا میکنند. قوانین و مقررات محدودکنندهای مانند محدودیتهای مربوط به حجم موتور و قیمت خودرو، فرآیند واردات را پیچیدهتر و دشوارتر کرده است. این قوانین نه تنها به کاهش جذابیت بازار ایران برای تولیدکنندگان خارجی منجر شده، بلکه باعث افزایش هزینههای واردات و در نتیجه کاهش کیفیت و تنوع محصولات موجود در بازار شده است.
چین، تنها راه فرار از تحریمها
در شرایط کنونی، چین به عنوان تنها گزینه قابل اتکا برای ایران باقی مانده است. روابط سیاسی و اقتصادی چین با ایران و توانمندیهای تجاری این کشور در دوران تحریم، این امکان را فراهم کرده است که خودروهای چینی به راحتی به بازار ایران وارد شوند. با این حال، باید اشاره کرد که به دلیل تحریمها، اکثر خودروهای وارداتی به ایران در واقع مونتاژ چین هستند. برخی از این خودروها به صورت مستقیم از چین وارد میشوند، در حالی که برخی دیگر از کشورهای دیگری مانند هند و مکزیک یا از طریق روشهای دیگر برای دور زدن تحریمها به ایران میرسند.
همکاری با کشورهایی مانند چین به عنوان تنها راه حل باقی میماند. این کشور با وجود چالشهای موجود، توانسته است به عنوان یک شریک تجاری قابل اعتماد در صنعت خودروسازی ایران شناخته شود و با ارائه محصولات متنوع و با قیمت مناسب، به تأمین نیازهای بازار کمک کند. با این حال، این وضعیت همچنان نیازمند بازنگری در سیاستها و قوانین داخلی است تا بتواند زمینه را برای ورود برندهای بزرگ و معتبر جهانی به بازار ایران فراهم کند.
نکته مهم این است که بازگشت ترامپ ممکن است باعث شود که دیگر از چین هم نتوانیم خودرو وارد کنیم و تنها گزینه بازار سیاه باقی میماند.
نباید از خودروهای مونتاژ چین بترسیم. خودروسازان چینی در سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیری در تولید خودروهای با کیفیت داشتهاند. این پیشرفتها باعث شده است که خودروهای چینی اکنون قادر به رقابت با خودروهای ژاپنی و کرهای باشند. بهبود کیفیت و طراحی این خودروها، به تدریج تصورات منفی در مورد آنها را از بین برده است.
لکسوسهای وارداتی از کدام کشور هستند؟
نام برند معتبر لکسوس به وضوح به چشم میخورد. این برند لوکس و شناختهشده، تنها چند مدل خاص را خارج از مرزهای ژاپن مونتاژ میکند که شامل RX، NX، TX و ES میشود. جالب است بدانید که تنها محصول خط تولید لکسوس که در هند مونتاژ میشود، مدل ES است. با توجه به این شرایط و اطلاعات موجود، میتوان به طور قطع گفت که مدل لکسوس ES200 وارداتی به بازار آذریوردسال، به طور خاص از کارخانههای هند تولید شده است.
این موضوع نشاندهنده این است که لکسوس نمیتواند محصولات خود را از کشورهای اصلی تولید به ایران وارد کند، و این محدودیتها به دلیل تحریمها و شرایط اقتصادی موجود، دسترسی به خودروهای لوکس این برند را برای مصرفکنندگان ایرانی دشوار کرده است. بنابراین، علاقهمندان به خودروهای لکسوس باید به این نکته توجه داشته باشند که گزینههای موجود در بازار ایران، محدود به مدلهایی است که در کشورهای ثالث مونتاژ میشوند و از این رو، کیفیت و ویژگیهای اصلی محصولات لکسوس ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.