نیم کلاچ:
کلاس بندی خودروهای ایرانی چگونه است ؟ متقاضیان محصولات داخلی بیشتر به چه خودروهایی علاقمند هستند؟ ساختار فروش خودرو سواری در شرکت های خودروساز به تفکیک شکل بدنه چگونه است؟
نیم کلاچ به گزارش دنیای اقتصاد:
این سوالات در شرایطی مطرح است که در یک دهه گذشته همراه با گستردگی فعالیت بخش خصوصی خودروسازی کشور ،تقاضا برای خودروهای SUV/CUV یعنی شاسی بلند و کراس اوور(نیمه شاسی ) و محصولات اتوماتیک بیشتر شده است.
بررسی ها نشان می دهد که تمرکز خودروسازی کشورمان بیشتر بر محصولات سدان ، هاچ بک و شاسی بلند و کراس اوور است.
ساختار فروش خودرو سواری در شرکت های خودروساز به تفکیک شکل بدنه به این صورت است که شرکت ایران خودرو۵/۲۵ درصد محصولات هاچ بک و ۷۰درصد خودروهای سدان تولید می کند این در شرایطی است که خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی تنها ۴ درصد در سبد محصولاتی این خودروساز بزرگ قرار دارند.
سایپا دومین خودروساز بزرگ کشور ۴/۵۳ از محصولاتش را به تولید هاچ بک ها اختصاص داده حال آنکه ۴۶ درصد خودروهای سواری این گروه صنعتی ، سدان است. محصولات شاسی بلند و نیمه شاسی در سبد محصولاتی سایپا هیچ جایگاهی ندارد.
برخلاف دو خودروساز بزرگ کشور تمرکز بالای شرکت های بخش خصوصی عموما بر تولید و فروش خودروهای شاسی بلند است. بطوریکه مدیران خودرو ۱۹درصد محصولات سدان و ۸۱درصد خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی تولید می کند.
برخلاف مدیران خودرو،کرمان موتور ۵۹درصد محصولاتش سدان و ۴۱درصد SUV/CUV است.
گروه بهمن نیز۸۲درصد محصولاتی که تولید می کند خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی است و تنها ۱۸درصد سدان تولید می کند.
باقی شرکت ها بخش خصوصی نیز تماما به تولید خودروهای SUV/CUV می پردازند.
به نظر می رسد تولید خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی با توجه به تقاضای بالای بازار برای بخش خصوصی خودروساز سودآورتر از تولید دیگر کلاس های خودرو است.
دیدگاهی ثبت نشده است